عصر بازار

روابط بانکی ایران و اسپانیا فعال می‌شود

عصر اعتبار- همایش تجاری ایران و اسپانیا با حضور هیات ایرانی در مادرید برگزار شد و فعال شدن راه‌اندازی ابزارهای مالی میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

روابط بانکی ایران و اسپانیا فعال می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایبنا ،هیات تجاری 30 نفره ایران که به سرپرستی غلامحسین شافعی به اسپانیا سفر کرده است در همایش مشترک دو کشور شرکت کرد و پس از آن با فعالان اقتصادی این کشور اروپایی به مذاکرات رودررو پرداخت.

    «خوزه لوئیس کایسر»، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت اقتصاد اسپانیا، در ابتدای این نشست گفت: ما برای روابط اقتصادی با ایران اهمیت بسیاری قائل هستیم و رابطه خوبی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران داریم.

    کایسر با اشاره به حضور هیات اسپانیایی در سال گذشته در اتاق ایران گفت: امیدواریم در این جلسه بتوانیم به روابط خود استحکام و توسعه بخشیم و در این راه از حمایت وزارت اقتصاد خود برخورداریم.

    به گفته مدیرکل امور بین‌الملل وزارت اقتصاد اسپانیا، از گذشته دور رابطه بسیار خوبی میان فعالان اقتصادی دو کشور وجود دارد. اولین هیات اسپانیایی در سال 1403 میلادی، مناسبات اقتصادی خود را با ایران شروع کرد و اسپانیا با هیچ کشوری چنین سابقه همکاری تاریخی نداشته است.

    وی با بیان اینکه پیش از محدودیت‌های تحریم حجم روابط اقتصادی مناسبی با ایران داشتیم و حتی به‌رغم وجود تحریم‌ها علیه ایران، کشور اسپانیا از جمله کشورهایی بود که روابط خود را با ایران حفظ کرد. تصریح  کرد: همیشه یک اولویت برای توسعه روابط بین ایران و اسپانیا وجود داشته است. در این مدت هیات هایی از بخش خصوصی و از بخش  دولتی مذاکرات خوبی انجام داده‌اند و فضای بسیار خوبی برای توسعه روابط ایجاد شده است.

    کایسر گفت: سه وزیر اسپانیا، در دوسال قبل به ایران سفر کرده‌اند. در آن زمان تفاهم تشکیل کمیته کاری میان دو کشور مورد توجه قرار گرفته و ما از شما می‌خواهیم که این موضوع را مورد پیگیری و تسریع قرار دهید تا کمیته مشترک شکل گیرد.

    مدیرکل امور بین‌الملل وزارت اقتصاد اسپانیا، با اشاره به ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور، گفت:  برنامه جامعی برای نوسازی صنایع ایران داریم و استفاده از تکنولوژی‌های نو در این زمینه، مورد توجه است. موضوع برداشت از میادین مشترک نفتی و پروژهای مربوط به انرژی تجدیدپذیر در ایران مورد توجه است و اسپانیا می‌تواند دستیابی ایران به بازار منطقه‌ای را میسر سازد.

    رئیس اتاق اسپانیا: ابزارهای مالی را فراهم می‌کنیم

    «خوزه لوئیس بونت»، رئیس اتاق اسپانیا در این همایش با بیان اینکه ما از روند نوسازی صنایع در ایران بسیار خوشحال هستیم، گفت: اتحادیه اروپا و به ویژه اسپانیا از این روند حمایت می‌کنند و شرکت‌های اسپانیایی نیز همواره از برقراری روابط حتی در دوران تحریم استقبال کرده‌اند.

    وی به محورهای همکاری اشاره کرد و گفت: علاوه بر صنایع خودروسازی، پتروشیمی و فولاد بخش‌های دیگری از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر از ظرفیت‌های لازم جهت توسعه روابط برخوردارند. موضوع نوسازی صنایع می‌تواند مورد توجه اسپانیا قرار گیرد و اسپانیا به توسعه آن کمک کند. همچنین در حال حاضر خطوط اعتباری برای تسهیل روابط از طرف بخش‌های دولتی میسر شده و ما در وزارت اقتصاد، ابزارهای مالی را برای ورود شرکت‌های ایرانی ایجاد کرده‌ایم. از طرفی صندوق بین المللی شرکت‌های اسپانیایی می‌تواند منابع لازم برای سرمایه گذاری و صادرات به ایران را فراهم کند.

    بونت با اشاره به تفاهم نامه میان ایران و اسپانیا در سال 2016 گفت: امیدواریم در کمیته بعدی نقشه راه بین دو کشور تنظیم شود.

    شافعی:‌ جاده ابریشم فرصت خوبی برای همکاری است

    غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران سومین سخنران این مراسم بود. او در این نشست با حضور فعالان اقتصادی ایران و اسپانیا گفت: در دوران تحریم با رشد منفی مناسبات تجاری دو کشور مواجه شدیم ولی هم اکنون در حال رسیدن به رشد دو رقمی هستیم.

    شافعی با اشاره به احیای جاده ابریشم و توسعه حمل و نقل ریلی، راه آهن چین به ایران و راه آهن ایران و افغانستان  گفت: برای پاسخگویی به حجم ترانزیت آینده، بندر چابهار ایران باید مجهز شود و در بخش ریلی همکاری با شرکت‌های اسپانیایی مورد توجه ایران است.

    وی تاکید کرد: در آینده سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران افزایش خواهد یافت. بازیگر اصلی اقتصاد آینده ایران، بخش خصوصی خواهد بود و هیچ تصمیم اقتصادی در دولت بدون نظر اتاق ایران گرفته نمی‌شود.

    کایسر: در حوزه ریلی همکاری کنیم

    بعد از پایان سخنرانی شافعی، کایسر مدیرکل امور بین‌الملل وزارت اقتصاد اسپانیا با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور به کار می‌گیریم، گفت: شرکت‌های اسپانیایی در بخش ریلی در دنیا پیشتاز هستند و همچنین در بخش انرژی‌های نو فعالیت می‌کنند. در این دو زمینه حتماً همکاری لازم را خواهیم داشت.

    وی با اشاره به مشکلات بانکی-اعتباری گفت: برخی بانک‌های خصوصی در اسپانیا به دلیل ملاحظات خود از اقدامات تنبیهی آمریکا چنین رویه‌ای در پیش دارند و بیم آن را دارند که منافعشان در آنجا به خطر بیفتد. اما خوشبختانه شاهدیم این نگرانی‌ها در حال کاهش است. می‌دانیم که چین و کره جنوبی همکاری‌های بانکی خود را با شما برقرار کرده‌اند. همچنین در میان کشورهای اروپایی این اتفاق افتاده و حتماً در اسپانیا نیز این روند اتفاق خواهد افتاد. دولت اسپانیا از شرکت‌های ایرانی حمایت می‌کند. اتاق اسپانیا نیز مشخصاً در پل ارتباطی میان شرکت‌های دو کشور مؤثر خواهد بود.

    مدیرکل امور بین‌الملل وزارت اقتصاد اسپانیا تصریح کرد: نیاز است فضای خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ایران ایجاد شود. باید زیرساخت‌های لازم در بخش‌های زمینی و هوایی داشته باشیم. صادرات نفت و پتروشیمی و مدرن سازی صنایع این کشور به توسعه کمک خواهد کرد. توسعه بخش‌های مختلف در بین اولویت‌های دولت است و ایران نیازمند همکاری شرکت‌های بین المللی است. شرکت‌های اسپانیایی به دلیل موقعیت کیفی و کمی در اقصی نقاط جهان حاضر هستند و ما می‌خواهیم در ایران هم این بیفتد.

    کایسر تصریح کرد: در دوره اخیر تعداد شرکت‌های اسپانیایی در بازار ایران افزایش یافته است اما در عرصه سرمایه گذاری هنوز با آنچه می‌خواهیم فاصله داریم که در سال 2016 یک میلیون یورو سرمایه گذاری ایرانی در اسپانیا داشتیم.

    فدایی‌فرد: تجارت خارجی ایران در دوران تحریم متوقف نشد

    محمدحسن فدایی‌فرد، سفیر ایران در اسپانیا هم گفت: تجارت خارجی ما در زمان تحریم‌ها متوقف نشد بلکه این فعالیت از اروپا به سمت آسیا و کشورهای دیگر  هدایت شد. از زمانی که شرایط بین المللی تغییر کرده حجم روابط تجاری ما با اروپا توسعه یافته و انتظار داریم بیش از این توسعه یابد.

    وی با اشاره به تلاش اتاق‌های بازرگانی دو کشور به گسترش روابط گفت: پروژه‌های مشترکی در حوزه  نفت، گاز ، گردشگری و زیرساخت در ایران تعریف شده و اسپانیا می‌تواند از ظرفیت‌های مختلف با تعریف برد- برد با  شرکت‌های ایرانی همکاری کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی