عصر بازار

معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرد

پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری مراقبت در منزل؛ بزودی

عصر اعتبار- معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه موسسات بیمه‌گر نگاه مثبتی به خدمات "مراقبت در منزل بیماران Home Care" دارند و بزودی این خدمات تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد.

پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری مراقبت در منزل؛ بزودی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد میرزابیگی در کنفرانس علمی "مراقبت در منزل بیماری‌های مزمن و توانبخشی" و در جمع هیات علمی گروه‌های پرستاری دانشگاه‌ها و کارشناسان مسئول پرستاری مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، افزود: آئین‌نامه تهیه شده از خدمات مراقبت در منزل بیماری‌ها، جامع و کامل است و تقریبا زیرساخت‌های لازم برای ارائه این خدمات را آماده کرده است، اما تنها مساله این موضوع، پوشش بیمه‌ای این خدمات است که ان‌شاءالله بزودی مشخص می‌شود.

    وی با اشاره به محوریت فعالیت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و منحصربفرد بودن آن به لحاظ وجود رشته‌های مختلف از سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت روان و سلامت اجتماعی)، از هیات علمی و کارشناسان پرستاری این دانشگاه خواست که خدمات مراقبت در منزل را برای مخاطبان خاص خدمات مربوط به این دانشگاه، تعریف کنند و مراکز تخصصی خاص ارائه دهنده این خدمات را راه‌اندازی کنند و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن گسترش این مراکز و نمایندگی‌ها در سطح تهران و شهرستان‌ها، مدیریت و نظارت بر آنها را در قالب یک دفتر مرکزی بر عهده داشته باشد.

    وی اظهارداشت: هم اکنون وزارت بهداشت نسبت به راه‌اندازی و فعالیت حدود یکهزار مرکز برای ارائه خدمات مراقبت در منزل در سطح کشور اقدام کرده است ولی با توجه به شاخص جهانی برای این بخش که "جمعیت" ملاک خواهد بود و در ایران به شاخص "به ازای هر 50 هزار نفر جمعیت، یک مرکز " رسیده‌ایم، باید نسبت به گسترش این مراکز و خدمات در کشور همت کنیم بویژه که جمعیت سالمند در کشور رو به افزایش است.

    وی خطاب به دانشگاهیان تاکید کرد: باید به سمت حرفه‌ای شدن پیش رویم و نسل دانشگاهی ما باید بیشتر به سمت "اجتماعی شدن" حرکت کند و اگر ما با توجه به نیازهای روز مردم، فعالیت کنیم، حرفه ما کارآمدتر خواهد بود و بر تداوم آن، اطمینان خواهیم داشت.

    معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: تمامی مطالعات و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که یکی از علمی‌ترین و مهم‌ترین تصمیمات وزارت بهداشت، تدوین و اجرای آئین نامه خدمات "مراقبت در منزل بیماری‌ها و توانبخشی" است و به همین جهت در برنامه عملیاتی وزارت بهداشت قرار گرفت و کل بیمارستان‌ها در این زمینه فعال شدند.

    بنابر اعلام وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، میرزابیگی در عین حال واحدهای Home Care  (مراقبت در منزل)   بیمارستان‌های دولتی را نظارت کننده و طرف قرارداد با متقاضیان بخش خصوصی معرفی کرد که باید بر عملکرد بخش خصوصی نظارت داشته و مراکز ارائه دهنده این خدمات را مدیریت کند.

    وی با اشاره به ابلاغ آئین نامه خدمات مراقبت در منزل از تیرماه سال گذشته (95) به بیمارستان‌ها، تاکید کرد: راه‌اندازی واحدهای "مراقبت در منزل" در بیمارستان‌ها مبتنی بر آئین نامه مربوطه، فراتر از خدمات مراقبت در منزل است، بلکه بر "پرستاری جامعه‌نگر" و براساس رفع نیاز مردم بیمار و نیازمند به این خدمات، پایه‌گذاری شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی