عصر بازار

آیا توسعه بخش مسکن می‌تواند اقتصاد ایران را از رکود خارج کند؟

عصر اعتبار- گزارشات اخیر از حوزه بازار مسکن ایران نشان می‌دهد که این بخش تا حدودی از رکود خارج شده و خبر خوشی برای دیگر بخش‌های اقتصاد ایران است.

آیا توسعه بخش مسکن می‌تواند اقتصاد ایران را از رکود خارج کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، گزارشات اخیر از بازار مسکن ایران خبرهای خوبی را برای دیگر بخش‌های اقتصاد ایران به همراه دارد. چراکه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بخش مسکن در ایران می‌تواند به دیگر بخش‌های اقتصادی به خروج از رکود کمک کند. دلیل این امر این است که بخش مسکن ایران می‌تواند دیگر زیرمجموعه‌های اقتصادی وابسته به خود را به سمت جلو سوق دهد.

    به نظر می‌رسد بازار مسکن ایران با توجه به رشد 9.2 درصدی این بازار در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه قبل در حال خروج از رکود است.

    ایرج رهبر دبیر انجمن سازندگان تهران در گفت‌وگو با ترند گفت: بخش مسکن در حال خروج از رکود بلندمدت است و انتظار می‌رود که بهبود قابل توجهی در این حوزه در آینده شاهد باشیم.

    بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی ایران ماه گذشته 15 هزار و 500 واحد مسکونی در تهران خریدوفروش شده است.

    از سوی دیگر نرخ هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 9.7 درصد رشد داشته و به متوسط 4 میلیون و 760 هزار تومان رسیده است.

    از سوی دیگر آمارهای ارائه‌شده از نیمه نخست سال مالی جاری نشان می‌دهد در شش ماه نخست امسال 85 هزار و 200 واحد مسکونی در تهران معامله شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.8 درصد رشد داشته است و در عین حال قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی 6.2 درصد افزایش یافته است.

    به طور کلی تورم بخش مسکن ایران در شش ماه منتهی به شهریور 9.9 درصد افزایش داشته است.

    مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال مالی جاری رشد 3.7 درصدی را تجربه کند.

    در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است؛ توسعه صنعت نفت و گاز، بخش صنعت، ساخت‌وساز و بخش خدمات به ترتیب 3.8، 4.1، 2.5 و 2.8 درصد طی سال جاری خواهد بود.

    تولید ناخالص ایران نیز در سه ماهه نخست سال مالی جاری 55 میلیارد دلار بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی