عصر بازار

حرکت بانکداری خرد به سمت فین تک ها

عصر اعتبار- مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا با تاکید بر اینکه در آینده ای نزدیک بانکداری خرد به سمت فین تک ها هدایت خواهد شد، گفت: اجرای استاندارد PSD۲ در ایران به شدت احساس می شود.

حرکت بانکداری خرد به سمت فین تک ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مهدی عبادی درباره اخبار جدید فین تک ها در دنیا اظهار داشت: به نظرم مهمترین خبری که در  روزهای اخیر در حوزه فین تک ها وجود دارد، خبر استاندارد PSD2 است که در اروپا در حال تصویب است.

    وی ادامه داد: استاندارد PSD2  باعث خواهد شد تا سرعت شرکت‌های فین تک در ارائه خدمات نوآورانه بسیار افزایش یابد و سنگ های پیش پای آنها نیز برداشته شود.

    مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا درباره این استاندارد توضیح داد: ارائه API تا به امروز یک اختیار از سوی بانک بوده است به شکلی که در صورت موافقت بانک این سرویس در اختیار مشتری قرار می گرفت.

    عبادی افزود: اما با ورود قوانین PSD2 ارائه این گونه خدمات از سوی بانک به یک اجبار تبدیل خواهد شد. یعنی اگر مشتری یک بانک قصد دریافت صورت حساب خود روی یک API را دارد و یا درنظر دارد تا صورت حساب خود را در اختیار یک شرکت حسابداری قرار دهد، بانک موظف است این سرویس را در اختیار مشتری قرار دهد و اگر بانک این خدمت را ارائه ندهد مشتری می تواند از بانک شکایت کند.

    این عضو انجمن فین تک گفت: من امیداورم با توجه به اقدامات هوشمندانه و همچنین پیروی از مدل های روز دنیا در ایران، استاندارد PSD2 نیز منجر به این شود که بانک مرکزی ایران هم، چنین قوانینی را در ایران وضع کند.

    وی ادامه داد: در صورتی که این موضوع اجرایی شود، شرایط به نفع فین تک ها تغییر خواهد کرد و شاید کندی بانک ها نیز بهبود یابد و افق های زیادی را روشن کند.

    لزوم ارائه سرویس های خرد از طریق فین تک ها

    مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا، آینده فین تک ها را روشن ارزیابی کرد و افزود: معتقدم  برخی سرویس های بانکی مانند پرداخت تسهیلات، بانکداری شخصی، نقل و انتقال پول و سرویس هایی مشابه، طی چند سال آینده از اختیار بانک ها خارج شده و این خدمات از طریق فین تک ها انجام خواهد شد زیرا بانک ها به دلیل نوع ساختاری که دارند امکان ارائه خدمات و سرویس های مدرن را ندارند.

    عبادی گفت: از طرفی به دلیل اینکه حیات فین تک ها به مشتری وابسته است و با دغدغه های آن ها به خوبی آشنا هستند، به طور حتم برای حفظ مشتری این خدمات را به شکل بهتری به آنها ارائه خواهند کرد.

    این عضو انجمن فین تک گفت: به عنوان مثال در حال حاضر یکی از فین تک ها در دنیا به متقاضیان تنها در عرض چند ثانیه تسهیلات پرداخت می کند در صورتی که در مدرن ترین بانک های دنیا هم پرداخت تسهیلات به زمان نیاز دارد.

    وی با اشاره به اینکه در آینده ارائه سرویس هایی که به صورت مستقیم با مشتریان خرد در ارتباط هستند از دست بانک ها خارج خواهد شد و برعهده فین تک ها گذاشته می شود. اما در حوزه کلان زمان زیادی لازم است تا شرکت های بزرگ مراودات مالی کلان خود را به سمت فین تک ها هدایت کنند و تا جایی که اطلاع دارم در دنیا هم چنین تجربه ای وجود ندارد.

    عبادی با تاکید بر اینکه تنها یک درصد از نقل و انتقال مالی در دنیا توسط فین تک ها انجام می شود، گفت: این میزان از نظر ریالی یا دلاری ارزش زیادی ندارد اما از نظر تاثیرگذاری اجتماعی و تعداد نفراتی که این خدمات را از فین تک ها دریافت می کنند بسیار بالا است و توانسته حوزه های خرد را تحت تاثیر قرار دهد.

    وی افزود: کسب وکارهای خرد با خدماتی که از طریق فین تک ها انجام می دهند بسیار تحت تاثیر قرار گرفته اند و هنگامی که درباره فین تک ها صحبت می شود نباید به عدد و رقم آن توجه کرد بلکه تاثیرات اجتماعی آن ها بیشتر از  ارزش ریالی یا دلاری آن مورد توجه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو