عصر بازار

در صورت جدایی کاتالونیا

اسپانیا یک پنجم اقتصاد خود را از دست می‌دهد

عصر اعتبار- در صورتی که مردم این کشور اقدام به جدا شدن از اسپانیا کنند این کشور اروپایی یک پنجم از کل اقتصاد خود را از دست خواهد داد.

اسپانیا یک پنجم اقتصاد خود را از دست می‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایران, روز گذشته منطقه کاتالونیا شاهد برگزاری همه‌پرسی استقلال از اسپانیا بود که با دخالت پلیس خشونت کشیده شد؛ در صورتی که مردم این کشور اقدام به جدا شدن از اسپانیا کنند این کشور اروپایی یک پنجم از کل اقتصاد خود را از دست خواهد داد.
    در صورتی که کاتالونیا از اسپانیا جدا شود، تبعات اقتصادی سنگینی گریبان اسپانیا را خواهد گرفت. به همین دلیل مادرید تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و حتی در صورت لزوم از توان نظامی خود برای تداوم سلطه بر کاتالونیا استفاده خواهد کرد.
    منطقه کاتالونیا بیشترین حجم تولید را در میان مناطق مختلف اسپانیا داشته است و  عملاً 20 درصد کل تولید ناخالص داخلی اسپانیا به منطقه کاتالونیا اختصاص دارد. یک سوم از کل صادرات اسپانیا نیز از این منطقه انجام می‌شود.
    از سوی دیگر کاتالونیا 21 درصد از کل مالیات پرداخت شده به دولت اسپانیا را به خود اختصاص داده که بر اساس آمارهای موجود بسیار بیشتر از آن چیزی است که به عنوان بودجه از سوی دولت اسپانیا به کاتالونیا اختصاص می‌یابد.
    کاتالان‌ها، ساکنین منطقه کاتالونیا، معتقدند در صورتی که از اسپانیا جدا شوند می‌توانند بودجه بیشتری را به توسعه منطقه خود اختصاص دهند.
    از سوی دیگر کاتالونیا پتانسیل بالایی در جذب سرمایه دارد بگونه‌ای که یک سوم از شرکت‌های خارجی فعال در اسپانیا در این منطقه قرار دارند. با این حال یک خبر بد نیز برای کاتالان‌ها وجود دارد.
    اتحادیه اروپا اعلام کرده است که در صورت جدایی این منطقه از اسپانیا با عضویت کاتالان‌ها در این اتحادیه موافقت نخواهد کرد، چرا که همه اعضای عضو این اتحادیه از جمله اسپانیا باید با آن موافقت کنند.
    یکی از کارشناسان بانک برن‌برگ معتقد است در شرایط کنونی پتانسیلی برای جدا شدن کاتالونیا از اسپانیا به عنوان یک عضو مستقل از اتحادیه اروپا وجود ندارد و این در حالی است که بسیاری از حامیان استقلال کاتالونیا به عنوان عضویت کامل در اروپا هستند.
    از سوی دیگر در صورتی که کاتالونیا به عضویت اتحادیه اروپا در نیاید، با بحران در صادرات مواجه خواهد شد چرا که هزینه صادرات کالاهای کاتالونیا به اروپا افزایش یافته و عملاً رقابت‌پذیری آنها در برابر دیگر رقبای اروپایی به شدت کاهش می‌یابد.
    این مسئله می‌تواند سوددهی صادرات را کاهش داده و عملاً با ورشکست شدن کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در کنار تولید ناخالص داخلی و افزایش بیکاری در این منطقه منجر شود.
    از سوی دیگر کاتالان‌ها برای مستقر شدن باید یک پنجم از بدهی اسپانیا معادل 40 میلیارد یورو را بپردازند.
    جفری ماین کارشناسان اقتصادی موسسه ING معتقد است در شرایط کنونی و با وجود برگزیت جدا شدن کاتالونیا می‌تواند یک دوره بلندمدت بی‌ثباتی و عدم اطمینان در منطقه را رقم بزند و این مسئله بیشتری تأثیر منفی را بر بخش خصوصی خواهد گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی