عصر بازار

طی ۲۰ سال قیمت مسکن ۹۰ برابر شد

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار مسکن گفت: سوداگری زمین طی سال‌های ۷۰ تا ۹۰ آسیب های بسیاری به صنعت ساختمان وارد کرد؛ به طوری که طی این ۲۰ سال قیمت مسکن بیش از ۹۰ برابر شد و این در حالی اتفاق افتاد که کیفیت رشد قابل توجهی را تجربه نکرد.

طی ۲۰ سال قیمت مسکن ۹۰ برابر شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عباس شوکتی اظهار کرد: نبود مدیریت در صنعت ساختمان باعث شد هر کس که سرمایه ای داشته باشد، وارد عرصه ساخت و ساز شود و یک شبه راه صد ساله را در آشفته بازار مسکن طی کند.

    وی با بیان اینکه ما از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی در دنیا جایگاه دوم را در اختیار داریم، ادامه داد: در حال حاضر حدود 400 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی هستند که قطعا این تعداد سه برابر بیشتر از نیاز تمام ساخت و سازهای کشور است. با این وجود شاهدیم که ساختمان‌ها توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود و نظارت قابل قبولی هم بر آنها اعمال نمی‌شود.

    شوکتی در ادامه با انتقاد از افزایش 60 درصدی قیمت برخی مصالح ساختمانی گفت: متاسفانه نهادهایی که با ساخت وساز مرتبط هستند و درآمدهایی از این بخش نصیبشان می‌شود، نسبت به مشکلات موجود بی‌توجه هستند. به طور مثال بیش از 70 درصد درآمد شهرداری از محل صدور پروانه هاست و باید برای کمک به سازندگان امتیازاتی قائل شود اما شاهدیم که همواره شهرداری عوارض صدور پروانه را چند برابر تورم عمومی افزایش داده است. امیدواریم با سوابقی که از آقای نجفی سراغ داریم، به حل این چالش کمک کند.

    این کارشناس بازار مسکن با ابراز خرسندی از مدیریت وزیر راه و شهرسازی در بخش زمین و مسکن افزود: امروز از یک طرف شاهد روند آرام و طبیعی بازار مسکن به دور از هیجانات گذشته هستیم و از طرفی قیمت برخی مصالح در حال افزایش است که این مساله سازندگان را در دوراهی افزایش قیمت ها یا کاهش کیفیت قرار می‌دهد و از آنجایی که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، سازنده چاره‌ای جز کاهش کیفیت ساخت نخواهد داشت.

    شوکتی با بیان اینکه صنعتی سازی یک ضرورت انکار ناپذیر است، خاطرنشان کرد: صنعتی‌سازی علاوه بر اینکه باعث افزایش کیفیت ساخت و ساز می‌شود، کیفیت را ارتقاء داده و در کاهش قیمت‌ها بسیار تاثیرگذار است.

    وی به 400 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و گفت: سرمایه عظیمی از نیروی انسانی بیکار در صنعت ساختمان وجود دارد که ظرفیتی برای اشتغال آنها در داخل کشور نیست، لذا صادرات خدمات فنی مهندسی باید مدنظر دولت قرار گیرد؛ در این خصوص بازارهای خاورمیانه پتانسیل خوبی برای اشتغال‌زایی در صنعت ساختمان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو