عصر بازار

دفتر اتاق بازرگانی تهران در لندن افتتاح شد

عصر اعتبار- دفتر نمایندگی اتاق تهران در لندن با حضور رییس اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتاق انگلیس و ایران افتتاح و آغاز به کار کرد. هدف از تاسیس این دفتر تسهیل شرایط برای جذب سرمایه های خارجی عنوان شده است.

دفتر اتاق بازرگانی تهران در لندن افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری،  در  جلسه افتتاح دفتر نمایندگی اتاق تهران در لندن اظهار کرد: بعد از برجام، بیش از 200 هیات تجاری به ایران آمد و اتاق تهران میزبان بیش از 60 هیات بود. اما باید اذعان کرد که تاکنون توفیقات عملی و اجرایی به اندازه رفت و آمد هیات‌ها نبوده است. اگرچه طبق آخرین گزارش کمیسیون اروپا، حجم تجارت بین دوطرف در شش ماه ابتدایی سال میلادی نزدیک به دوبرابر شده است ولی انتظار ما بیش از این رقم‌هاست.

    او ادامه داد: طبیعتا دو مشکل جدی برسر این راه وجود دارد: یک مساله خارجی است که بعد از آمدن آقای ترامپ، مشکلات و نگرانی‌های برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. مساله بعدی هم مشکلات داخلی ایران به دلیل تحریم‌ها و سوءمدیریت‌های گذشته بوده است. این مسایل باعث شد اشکالاتی در سیستم بانکی و اقتصاد کشور داشته باشیم.

    خوانساری تاکید کرد: بعد از انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور، اقتصاد کشور ثبات نسبی پیدا کرد. تورم ایران از 40 درصد به زیر 10 درصد رسیده و زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شد.

    به گفته او، چند قرارداد بزرگ منعقد شده است که یکی از آنها قرارداد توتال بوده است. طی این مدت قراردادهایی هم با شرکت‌های خودروسازی خارجی بسته شده است.

    خوانساری ادامه داد: اتاق تهران تمام تلاشش این بود که بتواند نیازهای سرمایه‌گذار خارجی را شناسایی کند و مطالبه‌گری از دولت را افزایش دهد. خوشبختانه دولت هم توجه بیشتری به بخش خصوصی در چهار سال گذشته داشته است. طی همین روابط در اتاق توانستیم مشکلاتی بخش خصوصی که در ارتباط با بیمه و مالیات وجود داشت را تا حدودی حل و فصل کنیم.

    براساس صحبت‌های رییس اتاق تهران، اقدام دیگری که در اتاق تهران انجام شد، راه‌اندازی مرکز داوری بود. او گفت: ما معتقدیم چنانچه اتاق بازرگانی بتواند اختلافات بین صاحبان کسب‌وکار را بررسی کند، هم سریع‌تر به اختلافات رسیدگی می‌شود و هم این روند هزینه کمتری برای طرفین قرارداد در بر خواهد داشت.

    او اضافه کرد: اقدام بعدی، راه‌اندازی مرکز جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود که خانم فریال مستوفی، عضو عیات نمایندگان اتاق تهران، مسئولیت آن را برعهده دارند. اولین کار صورت گرفته در این مرکز، بررسی قانون فعلی جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود. دومین اقدام، شناخت پتانسیل و طرح‌های داخلی آماده برای سرمایه‌گذاری خارجی بود.

    خوانساری در صحبت‌هایش به مشکل رتبه‌بندی ایران در شاخص‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: وضعیت ایران در شاخص‌های بین‌المللی در ارتباط با آزادی اقتصادی، فساد اداری و اقتصادی، تورم، محیط کسب‌وکار مطلوب نبوده و نیست. خوشبختانه با دعوت از موسسه‌هایی مانند فریزر در مسیر حل این مشکلات هستیم. به این شکل آنها می‌توانند ساختار اقتصادی ایران را بررسی کنند و با شناخت بیشتر از اصلاحات اقتصادی انجام شده و ارائه راهکار برای مشکلات موجود، مسیر بهبود رتبه ایران را هموار کنند.

    رییس اتاق تهران، در ادامه سخنرانی‌اش به دستاوردهای اخیر ایران اشاره کرد و گفت: با تعداد زیادی از بیمه‌های معروف دنیا ارتباطات خوبی برقرار کرده‌ایم. هم‌چنین سعی داریم موافقتنامه‌های مختلفی با آنها به امضا برسانیم. ضمن این که در ماه گذشته بیش از 30 میلیارد دلار خط اعتباری توسط کره، اتریش، چین، دانمارک به ایران داده شد و قطعا رقم‌ها بیش از این افزایش پیدا خواهد کرد.

    پس از امضای این تفاهمنامه مهدی شریفی نیک‌نفس، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایران به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.
    همچنین در این مراسم لرد لامونت رئیس اتاق ایران و انگلیس به سخنرانی پرداخت و به ضرورت توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد وپس از او سر ریچارد دالتون نیز طی سخنرانی به همین موضوعات اشاره کرد.

    فریال مستوفی، رئیس مرکز سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران، نیز با اشاره به پتانسیل‌های اقتصادی ایران خواهان اقدامات مشترک و هدفمند هر دو طرف برای همکاری‌های بیشتر شد. به باور مستوفی در صورت طی کردن فرآیندهای مورد نیاز برای معرفی اقتصاد ایران، امکان همکاری‌های بیشتر مهیا خواهد شد.

    در ادامه این مراسم مشایخی مدیرعامل شرکت پتروشیمی لندن هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. او صحبت‌هایش را با معرفی شرکت بازرگانی پتروشیمی است که در سال 1990 تأسیس شده ‌است، آغاز کرد. به گفته او، پی‌سی‌سی به عنوان یک بازوی تجاری با تمامی مجموعه‌های پتروشیمی در ایران همکاری می‌کند. فعالیت این شرکت از نوامبر 2009 آغاز شده و در بخش‌های مختلف تجاری پتروشیمی نظیر تولید محصولات پتروشیمی برای بازارهای داخلی و بین‌المللی بوده‌است. این شرکت فعالیت‌هایش را هم‌سو با خصوصی‌سازی در ایران پیش برده‌است. به گفته مدیرِ این شرکت، پی‌سی‌سی به عنوان شرکت هلدینگ با برخی از شرکت‌های داخلی نیز در زمینه‌های مختلف فعالیت کرده‌است.

    مشایخی گفت: جلسه امروز که با همراهی اتاق انگلیس-ایرانی برگزار شد، در جهت تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی بوده ‌است. او تاکید کرد که نقش این شرکت ایجادِ مکانیزم‌هایی برای کمک به شرکت‌های ایرانی برای استفاده از منابع مالیِ خارجی است.

    او در پایان صحبت‌های خود نسبت به آینده‌ای بهتر برای بهره‌برداری از فرصت‌های کسب‌وکار ابراز امیدواری کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی