عصر بازار

معاون جذب سرمایه معاونت علمی خبر داد:

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی یک بانک در شرکتهای دانش‌بنیان

عصر اعتبار- معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: بانک ملی تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در پروژه‌های دانش‌بنیان با ماهیت استارتاپی سرمایه‌گذاری کرده است و پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال جذب سرمایه خوبی در این بخش صورت گیرد.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی یک بانک در شرکتهای دانش‌بنیان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علیرضا دلیری اشاره‌ای به فعالیتهای صورت گرفته توسط معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری داشت و اظهار کرد: سال اول فعالیت دولت یازدهم، منابع معاونت علمی محدود بود و لذا به سمت مذاکره با بانکها و صندوق توسعه ملی برای جذب سرمایه رفتیم تا شاید به این طریق منابع مالی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سرازیر شود.

    معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: سال 92 هیچ کدام از بانکها حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش دانش‌بنیان نبودند و در برابر چنین کاری از خود مقاومت نشان می‌دادند.

    وی افزود: اما دو سه سالی که گذشت احساس کردیم آنها جوابی از سرمایه‌گذاریهای سنتی خود نگرفتند و لذا سریعا به فکر پیشنهاد و ارائه ایده به آنها افتادیم؛ با توجه به اینکه فضای کسب‌وکارهای نوپا پرسود است، پیشنهاد سرمایه‌گذاری در شرکتهای دانش‌بنیان نوپا یا همان استارتاپها را دادیم.

    دلیری با تأکید بر اینکه تاکنون سه چهار بانک قراردادهای سرمایه‌گذاری خود را در شرکتهای دانش‌بنیان با قالب استارتاپ منعقد کرده‌اند، تصریح کرد: پیشنهاد ما به بانکها شامل دو مدل مختلف بود؛ اول به آنها گفتیم که بیایند و شتابدهنده و مراکز نوآوری خود را احداث کنند و به این شکل، راهی برای سرمایه‌گذاری در نیازهای آنیده‌شان بگشایند.

    وی افزود: مدل دیگر این بود که آنها را تشویق به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ به ثمر نشسته کنیم؛ رغبت بانکها به این بخش بیش از راه‌اندازی مراکز نوآوری است.

    معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری درباره بانکهایی که تاکنون مذاکرات با آنها انجام شده است، گفت: بانکهای ملی، سپه، توسعه صادرات، گردشگری، کشاورزی، پست بانک، رفاه کارگران و... از جمله بانکهایی هستند که برای ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری در شرکتهای دانش‌بنیان، مذاکراتی را با آنها داشته‌ایم که البته برخی نیز درصدد انجام است.

    دلیری خاطر نشان کرد: هر کدام از این بانکها رسالت خاصی بر عهده دارند که مذاکراتمان با آنها حول همان وظیفه تخصصی‌شان بوده است؛ البته نباید فراموش کنیم که همچنان در مرحله فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری در بخش دانش‌بنیان هستیم و مقاومت بانکها به صورت کامل از بین نرفته است.

    وی افزود: برخی بانکها حدود 20، 30 شرکت سنتی دارند که اکنون به دنبال تغییر فرآیند کسب‌وکار هستند؛ به عنوان مثال بانک ملی هم‌اکنون در دو سه پروژه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرده که مجموع سرمایه‌گذاری آن به بیش از 100 میلیارد تومان می‌رسد.

    معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه اولویت نظام، تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان است، گفت: پیش‌بینی می‌کنم با توجه به اینکه در حال حاضر تنها یک بانک مبلغی بیش از 100 میلیارد تومان را در پروژه‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرده است، این میزان سرمایه‌گذاری تا پایان سال با توجه به اینکه بانکهای مختلفی درگیر خواهند شد به رقم چشم‌گیری برسد.

    وی عنوان کرد: پروژه‌های آماده سرمایه‌گذاری که ما پیشنهاد می‌دهیم در زمینه‌های دارویی، ساختمان، IOT (اینترنت اشیاء)، هوافضا و... است.

    دلیری پیش از این و اواخر شهریور ماه در آئین افتتاح مرکز توسعه کارآفرینی بانک مسکن خبر از «سرمایه‌گذاری 80 میلیارد تومانی یکی از بانکها در یکی از اپلیکیشنهای اسنپ و تپسی» داده بود.

    با چنین اظهارنظری برخی کانالها و رسانه‌‌ها از موضوع سرمایه‌گذاری بانک ملی در تپسی خبر دادند و اینگونه نوشتند: گفته می‌شود بانک ملی با 80 میلیارد تومان 25 درصد سهام تپسی را خریده است؛ به عبارتی ارزش تپسی 320 میلیارد تومان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی