عصر بازار

سکه به کانال پایین‌تر سقوط نکرد

اثر تعطیلات چینی بر دلار

عصر اعتبار- در چهارمین روز هفته، دلار ششمین افزایش متوالی را به ثبت رساند و سکه از کف کانال یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان بلند شد.

اثر تعطیلات چینی بر دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، روز سه‌شنبه، شاخص بازار ارز 4 تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 3 هزار و 924 تومان رسید. به گفته برخی فعالان بازار، بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه از جمله هرات افغانستان و کردستان عراق در کنار افزایش تقاضای معامله‌گران فنی دو عاملی بودند که زمینه‌ساز رشد این ارز در بازار داخلی شدند. برخی معامله‌گران نیز به بالا بودن نرخ حواله درهم اشاره داشتند که در انتهای محدوده هزار و 70 تومانی قرار داشت.

    با وجود افزایش روز چهارم هفته، تعداد زیادی از معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند، تعطیلات رسمی چین موجب شده دامنه نوسانات دلار در بازار داخلی پایین‌تر بیاید. به گفته آنها این تعطیلات موجب شده است که تقاضای ارزی برخی شرکت‌های تجاری و افرادی که با این کشور مبادله ارزی دارند، پایین بیاید. افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند، اگر تعطیلات هفته جاری بازارهای چین نبود، قیمت دلار رشد بیشتری را تجربه می‌کرد. به گفته بازیگران بازار، بازارهای چین از تاریخ یک تا 8 اکتبر به‌دلیل روز ملی این کشور تعطیل هستند. چین یکی از شرکای اصلی تجاری ایران است و مبادلات زیادی میان این دو وجود دارد.  همسو با افزایش بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز افزایش قیمت را ثبت کرد. روز سه‌شنبه، سکه 4  هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای یک میلیون و245  هزار تومان رسید. به گفته فعالان، این افزایش در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس در بازارهای جهانی نشانه افزایشی خاصی را بروز نداده بود. اونس حدود ساعت 3 بعدازظهر روز گذشته زیر محدوده  هزار و 270 دلار معامله می‌شد. با این وجود، سکه‌بازان تمایلی به افزایش فروش دارایی خود نشان ندادند و سعی کردند با اهرم رشد دلار قیمت را بالا بیاورند.


      تحرک فردایی‌ها

    یکی از مهم ترین عواملی که زمینه‌ساز افزایش بهای دلار شد، بالا رفتن تحرکات معامله‌گران فردایی بود. روز سه‌شنبه، در مقاطعی از روز حتی دلار در معاملات اعتباری بالای محدوده 3 هزار و 930 تومان معامله شد. بازیگران غیررسمی سعی داشتند با بالا آوردن قیمت در معاملات فردایی روند معاملات نقدی را نیز تحت تاثیر قرار دهند. به گفته برخی فعالان، این دسته بیشتر با اهرم تصمیم احتمالی ترامپ در مورد برجام سعی می‌کردند فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهند.

    برخلاف معاملات فردایی، روند معاملات نقدی آرام‌تر بود. روز سه‌شنبه، دلار معاملات نقدی را با قیمت 3  هزار و 922 تومان آغاز کرد که افزایش 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پیشین داشت. پس از ساعت 2 بعدازظهر، رشد قیمت کمی شدت بیشتری گرفت و در نهایت این ارز با قیمت 3  هزار و 924 تومان به کار خود پایان داد.بخشی از فعالان انتظار دارند، دامنه نوسان دلار در روزهای آینده افزایش بیشتری پیدا کند؛ آنها باور دارند، انتظار معامله‌گران برای افزایش بیشتر تقاضا در پاییز موجب می‌شود که خریداران در روزهای آینده دست بالاتر را در بازار داشته باشند. این در حالی است که بخش زیادی از بازیگران ارزی نیز باور دارند، بازیگران بازارساز عرضه مناسبی دارند و مانع از افزایش دامنه نوسان خواهند شد. دلار در نیم سال ابتدایی سال نوسان خاصی نداشت و این روند در روزهای ابتدایی پاییز نیز ادامه پیدا کرده است. دلار در 2 روز ابتدایی مهرماه کاهش قیمت را تجربه کرد، ولی پس از آن روند آرام افزایشی را آغاز کرد که تا روز سه‌شنبه ادامه یافته است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو