عصر بازار

تغییرات نرخ تورم در ۸ بخش

عصر اعتبار- با اجرای سیاست مهار نرخ تورم از سوی دولت در سال‌های گذشته، نرخ تورم کل به زیر۱۰ درصد رسیده و این نرخ در ۶ گروه محاسباتی نیز تک رقمی شده است.

تغییرات نرخ تورم در ۸ بخش
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، نگاهی به آمارهای ارایه شده از سوی دولت در زمینه تغییرات نرخ تورم در شهریورماه سال جاری نشان می دهد که نرخ تورم در پایان این ماه دوباره به کانال تک رقمی بازگشته و 9.9 درصد است. در عین حال، این نرخ در بخش های مختلف متفاوت است.

    بر پایه این گزارش، نرخ تورم در بخش خوراک و آشامیدنی ها بالاتر از نرخ تورم در سایر بخش ها بوده و به میزان 11.1 درصد در پایان شهریورماه سال جاری اعلام شده است. همچنین این نرخ در گروه تحصیل نیز پس از خوراکی ها به میزان 10.5 درصد، بالاتر از نرخ سایر گروه ها قرار دارد.

    کمترین نرخ تورم در گروه های 8 گانه اصلی محاسباتی مربوط به نرخ تورم پوشاک و کفش است که در شهریورماه سال جاری به میزان 5.6 درصد اعلام شده و پس از آن نیز نرخ تورم بخش حمل و نقل به میزان 5.7 درصد محاسبه شد.

    همچنین نرخ تورم در گروه ارتباطات به میزان 6.8 درصد و در گروه مسکن و انرژی نیز 7.6 درصد اعلام شده است. نرخ تورم بهداشت و درمان 8.2 درصد و نرخ تورم لوازم خانگی نیز در شهریورماه امسال 8.6 درصد بود.

    به صورت کلی، یکی از سیاست های اصلی دولت یازدهم که در دولت دوازدهم نیز از سوی دولت دنبال می شود، کاهش نرخ تورم و مهار رشد افسارگسیخته قیمت ها بود. مقامات دولتی می گویند، این سیاست در طول سال های گذشته با موفقیت همراه بوده و نرخ تورم از بالای 40 درصد به زیر 10 درصد کاهش یافته است.

    می‌توان گفت در دوره فعالیت دولت یازدهم، روند تغییرات ناگهانی نرخ ها در برخی بازارها از جمله ارز، سکه، مسکن و ... متوقف شده و آرامش قابل قبولی بر بازارها حاکم است. طی دو سه سال اخیر رشد ناگهانی و یکباره ای در قیمت‌ها اتفاق نیفتاده و تورم از آهنگ نسبتا قابل قبولی برخوردار بوده، هرچند همچنان افت قدرت خرید خانوار جبران نشده و دولت باید در زمینه تقویت قدرت خرید جامعه تلاش های بیشتری انجام دهد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی