عصر بازار

دبیر شورایعالی مناطق آزاد مطرح کرد:

چابهار نقطه طلایی اقتصاد

عصر اعتبار- دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه «یکپارچگی در فعالیت‌ها» لازمه موفقیت مناطق آزاد است، گفت: قاچاق کالا از مناطق آزاد با وجود نظارت و حضور گمرک در مبادی ورودی و خروجی آنها بی‌معناست.

چابهار نقطه طلایی اقتصاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مرتضی بانک در سفر به منطقه آزاد چابهار در نشست با مدیران این سازمان گفت: همانطور که دولت یازدهم اراده خود را در زمینه توسعه مناطق آزاد نشان داد، این دوره هم ثابت خواهد کرد که از اهمیت این مناطق غافل نیست.

    مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: مناطق آزاد در جهت دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی حرکت می کنند همچنین رسیدن به اقتصاد شکوفا و کارآمد در مناطق آزاد نیازمند تلاش، جدیت و اجرای دقیق برنامه ها منطبق با اهداف و قانون است.

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به ظرفیت های استراتژیک منطقه آزاد چابهار در اقتصاد کشور گفت: چابهار می‌تواند نقطه طلایی اقتصاد کشور باشد و اهداف تعیین‌شده را اجرا کند؛ چابهار باید از فرصت های ایجاد شده در اقتصاد بین المللی استفاده کند که اگر قدر فرصت ها را ندانیم دیگر قابل بازسازی نیست.

    مرتضی بانک با بیان اینکه کشورهای چین، هند و پاکستان جهش های بسیار بلندی در اقتصادشان برداشته اند و چابهار می تواند از این جهش نهایت بهره را ببرد، افزود: چابهار یکی از نقاط بسیار مهم و استراتژیک کشور است؛ این منطقه در مسیری است که می تواند نقطه ارتباطی داخل و خارج از کشور باشد.

    مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت: انتخاب این نقطه از کشور برای منطقه آزاد بسیار حائز اهمیت بوده و یک فکر بلند و ایده آل برای انتخاب این منطقه با اهداف توسعه اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است. در واقع همجواری با همسایگان و دسترسی به دریای عمان و آبهای آزاد به منظور توسعه ارتباطات بین الملل حساسیت منطقه آزاد چابهار را چندین برابر کرده است.

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد  بر اهمیت توجه به ظرفیت های جوامع محلی در این مناطق تاکید کرد و گفت: در مناطق آزاد توجه به ظرفیت‌های محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید به این مهم توجه شود.

    وی همچنین به روند جریان سرمایه گذاری در مناطق آزاد هم اشاره کرد و گفت: هنگام جذب سرمایه‌گذار در مناطق آزاد باید به این فکر کنیم که او چه برنامه‌ای برای مناطق ما دارد و حضورش چه منافعی را متوجه جوامع محلی و در مرحله بعد، همه اقتصاد کشور می‌کند.

    مرتضی بانک «یکپارچگی در فعالیت ها» را لازمه موفقیت مناطق آزاد دانست و گفت: توجه داشته باشیم که نگاه توسعه ای در مناطق آزاد به معنی توجه به همه ابعاد فعالیت ها است و نباید از ابعاد مختلف غفلت کرد.

    مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه ما باید پیکره واحدی را از مناطق آزاد به چشم جهانیان و مردم ارائه دهیم، ادامه داد: اگر این اتفاق بیافتد نه تنها در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی موفق خواهیم بود بلکه شاهد مراجعه گردشگران هم خواهیم بود. وقتی گردشگر ببیند امکانات حضور او فراهم است حتما به مناطق آزاد می آید.

    وی تاکید کرد: مناطق آزاد باید سهم خود را از سرمایه گذاری خارجی بگیرند؛ در واقع این مناطق مهم ترین دروازه های جذب سرمایه خارجی هستند.

    مرتضی بانک مفهوم قاچاق از مناطق آزاد با وجود نظارت ها و حضور گمرک در مبادی ورودی و خروجی این مناطق را بی معنی دانست و گفت: معرفی هرچه بهتر برنامه ها، اقدامات و فعالیت های مناطق آزاد به مردم و مسئولان و از همه مهم تر اعضاء شورایعالی مناطق آزاد، نمایندگان مجلس و قوه قضاییه باعث می شود تا نگاه ها به فلسفه وجودی مناطق آزاد تغییر یابد.

    وی افزود: ما تمام تلاشمان را می کنیم که با جلسات متعددی که بین دستگاه ها برگزار می کنیم آنها را هر روز هماهنگ تر کنیم. همچنین یکپارچه سازی مدیریت منطقه و اصلاح قوانین می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. باید در نظر داشت که دستگاه های مختلف باید مکمل عملکرد یکدیگر باشند نه اینکه مانع از انجام وظایف هم شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی