عصر بازار

مدیرعامل بانک خاورمیانه در کنفرانس زوریخ:

نیمی از بانک‌های ایران در ۶ سال آینده باید تعطیل یا ادغام شوند

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک خاورمیانه با بیان اینکه بسیاری از بانک‌های ایران وضعیت مناسبی ندارند، گفت: نیمی از این بانک‌ها در ۶ سال آینده باید تعطیل یا ادغام شوند.

نیمی از بانک‌های ایران در ۶ سال آینده باید تعطیل یا ادغام شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، یکی از مقامات ارشد بانکداری ایران اعلام کرد: تعداد زیادی از بانک‌های ایران یعنی حداقل نصفی از آنها باید طی 6 سال آینده متوقف یا ادغام شوند به این دلیل که طی سال‌های گذشته با ارائه وام‌های بد، این بانک‌ها نیاز به به روزرسانی دارند.

    پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه در کنفرانسی در زوریخ اعلام کرد که برای ساماندهی بخش بانکی ایران که 700 میلیارد دلار ترازنامه مالی‌ دارد، 180 تا 200 میلیارد دلار هزینه نیاز است و ما توانایی این هزینه را نداریم.

    طی سال‌های گذشته بانک‌های ایران تحت یک رقابت شدید، همواره بیشتر از آنچه که خودشان سود دریافت کنند، به سپرده‌گذاران سود داده‌اند، آنها به منظور جذب سپرده‌گذار و در رقابت با سایر بانک‌ها این کار را انجام می‌دهند که باعث ضرر هزاران میلیاردی آنها شده است. علی‌رغم مصوبات مختلف از سوی بانک مرکزی برای رعایت چارچوب‌های اعلامی، هنوز بانک‌ها به این مسئله بی‌توجه هستند.

    عقیلی همچنین گفت: چندین برنامه برای اینکه صنعت بانکداری ایران را با استانداردهای (بازل3) جهانی مطابقت بدهیم، انجام داده‌ایم.

    مدیرعامل بانک خاورمیانه در این کنفرانس اعلام کرد که برای بهبود این ترازنامه مالی، حداقل سه سال زمان لازم است.

    وی همچنین با ارائه شاخص‌هایی اعلام کرد که چرا برخی بانک‌ها در ایران نیاز هست که فعالیت‌شان یا با دیگر بانک‌ها ادغام شوند.

    عقیلی که در نشستی با حضور بیش از 200 نفر ار کارشناسان و مقامات بانکی اروپایی و ایرانی صحبت می‌کرد، گفت: طی این دوره شش ساله از 35 بانکی که در کشور وجود دارد تقریباً 13 بانک باید باقی بمانند.

    به اعتقاد عقیلی، دولت باید این جسارت را به خرج دهد که اگر بانکی لازم است بسته شود، آن را ببندد و مهم نباشد که کسی خوشش می‌آید یا نمی‌آید، چرا که این بانک‌ها وضعیت قابل قبولی ندارند. بانک‌های ایرانی در حال حاضر با استانداردهای بین‌المللی بازل مطابقت ندارد.

    طی دوران تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی علیه ایران، بانک‌های ایران با بدهی‌های فزاینده‌ای مواجه شدند و در حال حاضر تقویت بانک‌ها برای افزایش سرمایه بسیار حیاتی است تا بتواند قراردادهای جدیدی را با کشورهای دیگر ببندد.

    در این میان، جورن فردس گارد سورنسون از آژانس اعتباری صادرات EKF دانمارک که به شرکت‌های این کشور برای انجام کار تجاری به ایران کمک می‌کند، گفت: بازسازی یک صنعت مستلزم این است که از فروپاشی و هرج و مرج در بانک‌ها جلوگیری شود و این مسئله برای اطمینان‌دهی برای شرکای بین‌المللی و جلب اعتماد آنها ضروری است.

    سورنسون گفت: ما در صورتی که این مسئله اتفاق بیفتد بسیار احساس امنیت خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو