عصر بازار

جدیدترین ابزار مالی نوین راهی بازار سرمایه می‌شود

عصر اعتبار- صندوق پروژه بازار سرمایه ایران هفته آینده مورد عرضه عمومی قرار می‌گیرد.

جدیدترین ابزار مالی نوین راهی بازار سرمایه می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا به‌عنوان نخستین صندوق پروژه بازارسرمایه ایران هفته آینده با همکاری گروه مپنا و شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی مورد عرضه عمومی قرار خواهد گرفت.

    این شیوه تامین مالی از مصادیق نوین تامین مالی پروژه‌ای است که عمدتا در دنیا با روش سرمایه‌گذاری خصوصی (Private Equity Fund) متداول است و با توجه به شرایط بازار سرمایه ایران و اسناد و قوانین بازار سرمایه با روش Publicly Traded Private Equity Fund طراحی شده است.

    بر این اساس با این تامین مالی یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعت نیروگاهی در تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در راستای افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی رقم خواهد خورد. ارزش کل پروژه 2800 میلیارد تومان و حجم کل تامین مالی که از طریق صندوق پروژه و در سه مرحله صورت می‌گیرد، 350 میلیارد تومان است که در نوع خود یکی از بزرگترین تامین مالی‌ها از طریق سرمایه در تاریخ بازار سرمایه کشور است.

    بنا بر این گزارش؛ این صندوق در سه مرحله به ترتیب به میزان 100 میلیارد تومان، 150 میلیارد تومان و 100 میلیارد تومان برای پروژه تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی در نیروگاه پرند تامین مالی خواهد کرد.

    همچنین ارکان اجرایی این صندوق شامل بانی و موسس، شرکت گروه مپنا، شرکت برق پرند مپنا؛ مدیر و طراح، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی و  بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس، شرکت تامین سرمایه امین است و به منظور حفظ و حراست از حقوق سرمایه‌گذاران خرد در این صندوق، ارکان نظارتی شامل متولی، شرکت تامین سرمایه آرمان؛ حسابرس، موسسه حسابرسی آروین ارقام پارس و ناظر فنی، شرکت مهندسی مسینان تعریف شده‌اند.

    گفتنی است، به منظور جذابیت و استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران از این صندوق، بازارگردان این صندوق قیمت واحدهای صندوق را به گونه‌ای بازارگردانی خواهد کرد که ضمن افزایش قابل توجه نقدشوندگی، بازده در محدوده 20 درصد کسب کند؛ هرچند تصور می‌شود که به واسطه متغیرهای اقتصادی مطلوب این پروژه و همچنین پیشرفت فیزیکی بالای آن، بازده اقتصادی واحدهای سرمایه‌گذاری از 20 درصد نیز فراتر رود.

    افزون بر این؛ از مزایای تامین مالی به وسیله صندوق پروژه می‌توان به مواردی چون شفافیت مالی و مدیریتی، فنی، مهندسی و حقوقی داخلی و بین‌المللی جهت توسعه، پیشرفت و در نهایت افزایش بهره‏وری در حوزه پروژه اشاره کرد. سرمایهگذار میتواند تمامی اطلاعات مربوط به صندوق و پروژه صندوق را از طریق تارنمای صندوق دریافت ‌کند. کاهش تزریق منابع مالی و زمان افزایش سرمایه نیز یکی دیگر از مزایای صندوق پروژه است و زمان‌بندی و مبالغ افزایش سرمایه صندوق در امیدنامه صندوق درج می‌شود، ضمن آنکه نیازی به ثبت تغییرات سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها وجود ندارد و همچنین، مدت پذیره‌نویسی کاهش می‌یابد.

    همچنین، صندوق‏های سرمایه‏ گذاری از شفافیت مالیاتی بیشتری برخوردار و دارندگان واحدهای صندوق از محل انجام مخارج اطمینان دارند و به دلیل اینکه فعالیت صندوق توسط متولی و حسابرس صندوق نظارت می‌شود، احتمال سوءاستفاده از سرمایه صندوق به حداقل ممکن می‌رسد. نکته قابل توجه اینکه سرمایه‌گذار می‌تواند واحدهای سرمایه‌گذاری خود را در هر زمان از طریق فروش به بازارگردان یا اشخاص دیگر به نقد تبدیل کند. بازارگردان براساس اساسنامه و مقررات مربوط، هرروز قیمت‌های خود را در یکی از بازارهای بورس مربوطه برای خریدوفروش واحدهای سرمایه‌گذاری اعلام می‌کند. به‌علاوه، انحلال و تسویه صندوق پروژه آسان‌تر از شرکت‌های سهامی عام است.

    مدت عرضه واحدها سه روز کاری خواهد بود و تصور می‌شود با توجه به شرایط مطلوب اقتصادی پروژه و نرخ‌های اشاره شده در جدول بازارگردانی در همان لحظات اولیه با استقبال قابل توجهی مواجه شود و فروش واحدها به پایان برسد.

    این ابزار حاصل تلاش‌های مشترک سه ساله شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، گروه مپنا و شرکت برق پرند مپناست که در این راه شرکت تامین سرمایه امین، فرابورس، بورس انرژی و سازمان بورس نیز حمایت‌های شایان تقدیری را انجام داده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو