عصر بازار

کرباسیان مطرح کرد:

آمریکا تأثیری در رفتار بانک ها با ایران ندارد

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دستور اخیر ترامپ به صندوق بین‌المللی پول، هیچ تأثیری در عملکرد بانک‌های اروپایی و نهادهای بین‌المللی مالی و رفتار آن‌ها با ایران ندارد.

آمریکا تأثیری در رفتار بانک ها با ایران ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اتاق ایران، مسعود کرباسیان دستور اخیر ترامپ به نمایندگان آمریکا در صندوق بین المللی پول (International Monetary Fund) برای دادن رأی منفی به درخواست های وام ایران را کاملاً سیاسی خواند که به شوخی روز شباهت دارد و به‌ لحاظ اقتصادی و حقوقی هیچ معنایی ندارد.

    وی افزود: قبل از اینکه این دستور ترامپ را ارزیابی کنیم، باید بپرسیم که مگر آمریکا مالک صندوق بین‌المللی پول (IMF) است؟ مگر آمریکا هنوز هم‌ فکر می‌کند که کدخدا است و همه نهادهای بین‌المللی از آنجا دستور می‌گیرد؟ پاسخ ایران و پاسخ دنیا به این پرسش، منفی است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: صندوق بین‌المللی پول، اساسنامه مشخصی دارد که فرآیند تصمیم‌گیری در این نهاد، بر عهده یک یا چند شخص نیست، دستورات صندوق به‌صورت گروهی و شورایی اتخاذ می‌شود و رأی یک فرد هرگز نمی‌تواند زمینه‌های تصمیم‌سازی را تغییر دهد؛ برای همین این گفته یا دستور ترامپ چیزی شبیه شوخی است.

    کرباسیان در پاسخ به این پرسش که چه قدر این رفتارها می‌تواند در مواضع و تصمیمات بانک‌های اروپایی در قبال ایران تأثیرگذار باشد؟، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود؛ خیلی از بانک‌های اروپایی و آسیایی با ایران همکاری می‌کنند و فاینانس و اعتبارهایی هم که اخیرا گشایش شده این موفقیت و روند رو به بهبود مناسبات بانکی ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی را نشان می‌دهد.

    وی تأکید کرد: حقوق ایران در صندوق بین‌المللی پول، به‌هیچ‌وجه با دستور ترامپ سلب شدنی نیست؛ نهاد بین‌المللی قواعد خاص خود را دارد و اعتبار خود را با یک حرف بی‌منطق از بین نمی‌برد.

    به‌گفته کرباسیان، فضا و عملکرد بانک‌های اروپایی و آسیایی نشان می‌دهد که آن ترس از آمریکا یا تاثیرگذاری تصمیمات ترامپ بر عملکرد نهادهای بین‌المللی و بانک‌های اروپایی بی‌معنا نیست.

    وی ادامه داد: ما نباید خود را درگیر یک حرف پوچ کنیم؛ سازمان‌های بین‌المللی مقررات خاص خود را دارد و تصمیم یک فرد ملاک و معیار عمل نیست. این گفته ترامپ، مثل همه گفته‌های او بی‌معنا و بی‌محتواست.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: رفتار و دستور ترامپ، هیچ تأثیری در عملکرد بانک‌های اروپایی و نهادهای بین‌المللی مالی و رفتار آن‌ها با ایران ندارد. درواقع در عمل وضعیت جور دیگری پیش می‌رود. فضای ارتباط بانکی ایران با بانک‌های اروپایی و آسیایی رو به بهبود است و رفتار مناسبی را در حوزه فاینانس و گشایش اعتبار شاهد هستیم.

    گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چند روز گذشته نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه بین‌المللی را موظف کرده که علیه درخواست‌های وام ایران رأی دهند تا جمهوری اسلامی نتواند از منابع مالی آن نهادها استفاده کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی