عصر بازار

معاون سازمان مالیاتی مطرح کرد

ابهام رای دیوان عدالت اداری در استرداد مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌های درمان

عصر اعتبار- معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه رای دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشت مالیات ارزش افزوده بیمه درمان به پرداخت کنندگان مستقیم ابهام دارد، گفت:‌ بیمه‌های درمان از مالیات ارزش افزوده معاف شدند.

ابهام رای دیوان عدالت اداری در استرداد مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌های درمان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد مسیحی با اشاره به رای دیوان عدالت اداری راجع به بخشنامه سازمان مالیاتی مبنی بر ابطال دریافت مالیات ارزش افزوده از بیمه درمان و تکمیلی درمان، اظهارداشت: مطابق رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری از تاریخ صدور رای، بیمه درمان و تکمیل درمان مشمول مالیات ارزش افزوده نخواهد بود بنابراین مفاد رای مذکور برای سازمان امور مالیاتی لازم الاجرا است.

    معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی افزود: در خصوص فراز پایانی رای مذکور مبنی بر اعمال ماده 13 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری فقط در خصوص پرداخت کنندگان مستقیم مالیات بر ارزش افزوده ابهاماتی مطرح است که با استعلام از هیات عمومی دیوان عدالت رفع ابهام خواهد شد.

    این مقام مسئول تاکید کرد: باید مشخص شود مراد از پرداخت کنندگان مستقیم مالیات بر ارزش افزوده چه کسانی (شخص، بنگاه یا شرکت بیمه) هستند، زیرا صرفا در خصوص این گروه قابلیت استرداد وجود خواهد داشت.

    بر اساس حکم دیوان عدالت اداری و بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی ، بیمه گذارانی که  طی شش سال گذشته بابت خدمات بیمه درمان و تکمیلی درمان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده اند می توانند آن را بازپس گیرند.

    به گفته مسیحی، طبق ماده 13 قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری آرا دیوان مربوط به آینده است مگر اینکه به جهت خسارت و مسائل شرعی عطف بماسبق شود. اکنون رایی که صادر شده اثرش نسبت به آینده است. فقط در قسمت پایانی رای گفته شده قضات دیوان با اعمال ماده 13 یعنی تسری به گذشته فقط برای پرداخت کنندگان مستقیم مالیات ارزش افزوده موافقت کردند.

    معاون سازمان مالیاتی در مورد اینکه پرداخت کنندگان مستقیم مالیات ارزش افزوده چه کسانی هستند، بیان داشت: در این مورد ابهام وجود دارد. مثلا شخصی در شرکتی فعالیت می‌کند و شرکت با یک شرکت بیمه قرارداد منعقد کرده است. سوال اینجاست که شخص، شرکت، یا بیمه گذار پرداخت کننده مستقیم مالیات ارزش افزوده هستند؟

    وی تاکید کرد: در روزهای آتی این موضوع را از دیوان عدالت اداری استعلام خواهیم کرد تا ابهام برطرف شود.

    به گزارش فارس براساس آمار، مالیات ارزش افزوده اخذ شده بابت بیمه درمان و تکمیلی حدود 130 تا 140 میلیارد تومان در سال بوده است.

    رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ دهم مرداد سال 96 تشکیل جلسه داد و ضمن ابطال بخشنامه سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: مطابق بند 9 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی، خدمات توانبخشی و حمایتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف اعلام شده است. نظر به اینکه در سطر آخر بخشنامه مورد اعتراض، پرداخت خدمات بیمه، درمان و تکمیل درمان از معافیت مذکور در حکم قانون پیش گفته خارج شده است، بنابراین این قسمت از بخشنامه مغایر قانون یاد شده بوده و تصویب آن از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی خارج است و مستند  به بند یک ماده 12 و ماده 8 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، ابطال می‌شود. اعضای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با اعمال ماده 13 قانون اخیر‌الذکر و تسری ابطال بخشنامه به زمان تصویب آن فقط نسبت به پرداخت‌کنندگان مستقیم مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند.

    بخشنامه سازمان مالیاتی در رابطه با مالیات ارزش افزوده بیمه درمان و تکمیلی بدین شرح است:‌

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی