عصر بازار

تشریح آخرین وضعیت سهام عدالت

عصر اعتبار- در حالی که قرار بود نخستین سود سهام عدالت از اواخر شهریور ماه پرداخت شود با این حال این موضوع به دلیل عدم امضای رئیس‌جمهوری، تا کنون عملیاتی نشده است.

تشریح آخرین وضعیت سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد؛ در این میان روسای کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، خواستار جلوگیری از پرداخت نقدی سود سهام عدالت شدند.  به گزارش خبرگزاری خانه ملت، متن این نامه به شرح زیر است: «احتراما با عنایت به تصمیمات اخیر دولت در ارتباط با پرداخت سود سهام عدالت، به استحضار می‌رساند در شرایط کنونی کشور که تجهیز منابع برای اقتصاد ملی ضروری‌ترین موضوع محسوب می‌شود، این اقدام در عمل به جز اتلاف منابع ملی چیزی به‌دنبال نخواهد داشت. تجربه پرداخت یارانه در کشور بیانگر لزوم اخذ تصمیماتی در اقتصاد است که بتواند به جای تقسیم و توزیع منابع، بدون اثرگذاری در اقتصاد، منجر به تجهیز منابع برای افزایش بهره‌وری در اقتصاد کشور شود. گزارش‌های اخذ شده از سازمان خصوصی‌سازی از وضعیت سهام عدالت بیانگر این موضوع است. با توجه به جمعیت حدود 50 میلیونی دارنده سهام عدالت، مقرر شده که امسال حدود 4هزار میلیارد تومان به مشمولان پرداخت شود که بر اساس روش‌های محاسباتی انجام شده، به ازای هر نفر دارنده سهام عدالت در سال جاری، ماهانه بین 3 تا 9 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

    با توجه به عدم تاثیر این سود پرداختی در افزایش قدرت خرید خانوار، پرداخت این سود به جز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری برای مردم و دولت دربر نخواهد داشت. با عنایت به شرایط فوق، پیشنهاد می‌شود به جای پرداخت سود نقدی غیرموثر در پرداخت قدرت خرید خانوار، نسبت به واگذاری اصل سهام، اقدام و انتفاع ناشی از پرداخت سود در قالب افزایش قیمت سهام به افراد منتقل شود. مسلما پرداخت این رقم نه‌تنها گرهی از مشکلات مردم باز نخواهد کرد، بلکه به جای آن می‌توان با ضریب حداقل چهار برابری معادل 16 هزار میلیارد تومان پروژه‌های مهم اقتصادی در کشور اجرایی کرد که این به نفع مردم خواهد بود و حتی در صورت تاخیر در واگذاری سهام عدالت، اثر این نگهداری سود منجر به افزایش سرمایه شرکت‌های مشمول سهام عدالت و اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت‌ها شده و در هر زمان که این واگذاری انجام شود، این اثر سود پرداخت نشده و در افزایش قیمت سهام به مردم منتقل خواهد شد. بر این اساس امید است دستور فرمایید به هر نحو ممکن نسبت به جلوگیری از پرداخت سود سهام عدالت از سوی دولت اقدام لازم انجام شود.»  حال در روزهای آتی باید در انتظار تصمیمات رئیس‌جمهوری و موارد اخذ شده درخصوص پرداخت یا عدم پرداخت سود سهام عدالت باشیم.

    این در حالی‌است که مهلت واریز نقدی برای تسویه مانده ارزش سهام عدالت نیز در آخرین روز تابستان به اتمام رسید و این موضوع با توجه به مصوبه شورای عالی اصل 44 تمدید شد. در این راستا چند روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی برای کلیه مشمولان سهام عدالت که شماره تلفن همراه خود را به سامانه سهام عدالت اعلام کرده‌اند، پیامکی با عنوان اینکه «مهلت واریز نقدی برای تسویه مانده ارزش سهام عدالت شما تا پایان مهر تمدید شد» ارسال کرد. بر‌اساس مفاد این پیامک، کلیه مشمولان سهام عدالت می‌توانند تا پایان مهر ماه جاری نسبت به پرداخت مانده مبلغ سهام تخصیصی خود اقدام کنند. در صورت پرداخت مانده مبلغ تخصیصی سهام، به همین نسبت در آینده سود سهام عدالت مشمولان افزایش خواهد یافت.

    این موضوع شایعاتی پیرامون اجبار در زمینه پرداخت این مابه‌التفاوت را به دنبال داشت. در این خصوص رئیس سازمان خصوصی به ارائه توضیحاتی پرداخت و این موضوع را کاملا رد کرد. به گفته این مقام مسوول تاکنون تنها 500 میلیارد تومان از محل شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حساب سازمان خصوصی‌سازی برای پرداخت سهام عدالت واریز شده و شرکت‌ها پنج ماه دیگر فرصت قانونی برای پرداخت دارند. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، میرعلی اشرف عبداالله پوری‌حسینی، اظهار کرد: از اول مرداد تا پایان اسفندماه سال جاری، شرکت‌های سرمایه پذیر موظف به پرداخت سودهای مربوط به سهام عدالت به سازمان خصوصی‌سازی بوده و سازمان خصوصی‌سازی موظف به پرداخت آن به سهامداران است. وی با بیان اینکه از اول مرداد، سازمان خصوصی‌سازی آمادگی دریافت سود سهام و پرداخت آن به مشمولان را داشته است، گفت: اگر اول مرداد، همه سود به سازمان خصوصی‌سازی واریز می‌شد، این سازمان قادر به پرداخت به موقع آن بود. رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تاکنون تنها 500 میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی‌سازی برای پرداخت سهام عدالت واریز شده است، گفت: شرکت‌ها 5 ماه دیگر فرصت قانونی برای پرداخت دارند. وی با بیان اینکه 47 میلیون سهام گیرنده، دهک بندی شده‌اند و پرداخت‌ها با توجه به واریزهای صورت گرفته به‌صورت هدفمند بر اساس اولویت به سهام گیرندگان داده می‌شود، گفت: پرداخت‌ها از دهک‌های پایین شروع می‌شود.

    پوری حسینی درخصوص پیامک‌های ارسالی از سوی سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر تسویه باقی‌مانده اقساط سهام عدالت از سوی مشمولان اظهار کرد: موضوع مطرح شده در این پیامک‌ها موضوع تازه‌ای نیست و برای آن دسته از مشمولانی که به سامانه سهام عدالت مراجعه و شماره تماس خود را ثبت کرده‌اند پیامک ارسال کردیم و اطلاع دادیم تا در صورت تمایل اقدام به تسویه باقی‌مانده اقساط سهام عدالت خود کنند و در این زمینه اجباری نیست. رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: بر این اساس مشمولان سهام عدالت می‌توانند با ورود به این سامانه و ارائه مشخصات در صورت تمایل اقدام به پرداخت نقدی باقی‌مانده اقساط سهام عدالت خود کنند.پوری‌ حسینی در ادامه با اظهار این مطلب که زمانی برای ثبت شماره شبای حساب بانکی در سامانه سهام عدالت تعیین نشده، گفت: مشمولان هنوز برای ثبت شماره شبای بانکی خود فرصت دارند. از اواخر فروردین ماه امسال این امکان در سامانه سهام عدالت به‌وجود آمده است تا مشمولان سهام عدالت با ثبت شماره شبای حساب بانکی خود در این سامانه، از سود سال مالی 95 شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت در ماه‌های پیش‌رو بهره‌مند شوند. از این رو مهلت مزبور برای اعلام وثبت شماره شبای حساب بانکی در این سامانه همچنان باقی است. سازمان خصوصی‌سازی همچنین اعلام کرده است که به جز ارسال پیامک به مشمولان، هیچ‌گونه تماس تلفنی یا تقاضای پرداخت پول از مشمولان نداشته است.

    سازمان خصوصی سازی تاکید کرده است،  در صورت ارسال هرگونه پیامک یا تماس تلفنی با مشمولان سهام عدالت، لطفا به هیچ عنوان به این تماس‌ها و پیامک‌ها توجه نشود. این سازمان از مردم خواسته است مراقب افراد سودجو بوده و ضمن هوشیاری لازم فریب افراد در زمینه‌های مختلف جهت سوءاستفاده از عنوان طرح سهام عدالت را نخورند.در پایان رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه اگر یکی از مشمولان فوت کرده باشد حق سود سهام وی با وراث خواهد بود، اظهار کرد: وراث حتما باید گواهی حصر وراثت داده باشند و پس از اعلام سازمان خصوصی‌سازی مدارک را تحویل این سازمان دهند تا سود متوفی را در اختیارشان قرار دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو