عصر بازار

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی:

اطلاعات شرکت‌ها نباید فدای نقدشوندگی در بازار سرمایه شود

عصر اعتبار- مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی با بیان اینکه حداکثر مدت زمان بسته ماندن یک نماد شرکت حاضر در بورس سایر کشور ها ۵ دقیقه است اما این مدت زمان در برخی از شرکت های فعال در بورس ایران به ۳ سال هم رسیده است، گفت: اطلاعات شرکت ها نباید فدای نقدشوندگی در بازار سرمایه شود.

اطلاعات شرکت‌ها نباید فدای نقدشوندگی در بازار سرمایه شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حسین خزلی خرازی درباره تصمیمات جدید برای بازگشایی نماد شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه اظهار داشت: فعالان بازار سرمایه سال‌ها است که منتظر این ابلاغ برای تعیین شرایط جدید بازگشایی نمادها بودند.

    وی افزود: در این باره دو نظریه وجود داشت، اول این که صحت و کیفیت اطلاعات در بورس در اولویت قرار داشت و نظریه دیگر این بود که در بازار سرمایه، نقد شوندگی در اولویت قرار داشته باشد.  در بازارهای سرمایه در دنیا هم اطلاعات با هر میزان از کیفیت و کمیت، اثر خود را در قیمت سهام و حجم معاملات می‌گذارد.

    مدیر عامل کارگزاری بانک کشاورزی با بیان اینکه البته انتظار نداریم که کمیت و کیفیت اطلاعات آنقدر بالا برود که به سطح مطلوب برسد، گفت: اطلاعات را نباید فدای نقدشوندگی کنیم و پس از سال‌ها مسئولان اقتنصاد کشور هم به این نتیجه رسیده‌اند  و باز بودن نمادها و سرعت باز شدن نمادها برای انجام معاملات و بالا رفتن میزان نقد شوندگی بازار را نسبت به کیفیت و کمیت اطلاعات در اولویت قرار دادند.    

    خزلی خرازی ادامه داد: با ابلاغ دستور العمل جدید پس از سال‌ها مسئولان به خواسته فعالان بازار سرمایه عمل کردند و قرار است این دستورالعمل به اجرا برسد.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم منجر به افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه می شود، گفت: نمی توان گفت این تصمیم منجر به افزایش ورود سرمایه های جدید به بورس می شود یا اینکه ریزش در قیمت سهام خواهیم داشت، موضوعی که اهمیت دارد این است که سرمایه های موجود در بازار، تمایلی به حبس سرمایه های خود برای طولانی مدت در بازار را نداشتند.

    خزلی خرازی ادامه داد: سرمایه  سرمایه گذاران بازار مسکن نه به دلیل ممنوع المعامله شدن بلکه به دلیل رکود بازار حبس شده است و با پایین آمدن کشش بازار، در این بخش شاهد ریزش قیمت ها بودیم اما در بازار سرمایه یک مقام ناظر به صورت دستوری و آمرانه اجازه معاملات را به سرمایه گذاران نمی داد.

    وی افزود: در این شرایط درخواست فعالان بازار این بود که اجازه دهید خود سرمایه گذاران تشخیص دهند این اطلاعاتی که ناشر ارائه کرده تا چه حد صحت دارد و قابل اعتماد است.  حتی شرکتی که هیچ اطلاعاتی نداده است مانند شرکت هایی که در بازار پایه حضور دارند، مردم باید ریسک سرمایه گذاری در این شرکت ها را بپذیرند و با پذیرش شرایط ناشر وارد بازار یا از آن خارج شوند.     

    مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی گفت: در این دستور العمل آمده است که مقام ناظر حداکثر تلاش را برای اخذ و توزیع اطلاعات دارد اما مسئولیت صحت و کیفیت اطلاعات با ناشران و حسابرسان شرکت‌ها است. این یک گام بلندی برای کارا شدن بازار سرمایه است.

    خزلی خرازی با بیان اینکه این یک دیدگاه جدید است که مسئولیت انتشار اطلاعات بر عهده مدیران ناشران شرکت‌ها قرار می دهد، ادامه داد: از این پس قرار نیست بابت اینکه شرکتی اطلاعات کافی ارائه نکرده یا اینکه در انتشار اطلاعات تاخیر داشته، مقام ناظر اجازه معاملات به این شرکت را ندهد.

    وی درباره میزان مدت بسته ماندن نماد یک شرکت در بازارهای بورس دنیا گفت: در حالی که در بازار سرمایه سایر کشورها حداکثر بسته بودن نماد شرکت ها 5 دقیقه است، در ایران نماد برخی از شرکت ها تا 3 سال هم بسته می‌شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو