عصر بازار

نگاهی به تحولات اقتصادی اسپانیا؛

بانک‌های بزرگ اسپانیایی تهدید به خروج از کاتالونیا کردند

عصر اعتبار- بانک‌های بزرگ اسپانیایی اعلام کردند در صورت جدایی کاتالونیا از دولت مرکزی اسپانیا از این منطقه خارج خواهند شد.

بانک‌های بزرگ اسپانیایی تهدید به خروج از کاتالونیا کردند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بانک های بزرگ اسپانیای اعلام کردند در صورت جدایی کاتالونیا از دولت مرکزی اسپانیا، منطقه کاتالونیا را ترک خواهند کرد.

    «سابادل» پنجمین بانک بزرگ اسپانیا که در بارسلونا مستقر است، اعلام کرد در صورت جدایی کاتالونیا، شعب خود از این منطقه را خارج خواهد کرد و دفتر مرکزی و کارمندان آن در بارسلونا باقی خواهند ماند.

    از سویی دیگر «کایاکس بانک»، سومین بانک بزرگ اسپانیا که نیمی از بخش بانکداری کاتالونیا را تشکیل می دهد، اقدام مشابهی را در پیش گرفته است.

    همچنین مسئولین بانک «سابادل» اسپانیا اعلام کردند، این اقدام آنها در راستای حمایت از منافع مشتریان، سهامداران و کارمندان این بانک است و خواهان انجام عملیات های بانکی تحت نظارت بانک مرکزی اروپا و مقررات مرجع بانکداری اروپا هستیم و بدیهی است این اصول با اعلام استقلال کاتالونیا از بین خواهد رفت.

    این در حالی است که اتحادیه اروپا اعلام کرده که «کاتالونیا مستقل» را به رسمیت نمی شناسد و این یعنی منطقه کاتالونیا تحت حمایت و قوانین اتحادیه اروپا نخواهد بود.

    از سویی دیگر دولت اسپانیا به زودی دستور خروج شرکت ها از کاتالونیا را صادر خواهد کرد که ایم موضوع به وضعیت مالی این منطقه لطمه وارد می کند.

    بر همین اساس، کاتالونیا یک پنجم اقتصاد اسپانیا را تشکیل می دهد و کارخانه ها و شرکت های زیادی از جمله «فولکس واگن» و «نِستله» در آنجا قرار دارند.

    همچنین شرکت «فولکس واگن» به دلیل بالا گرفتن تنش ها در کاتالونیا، یکی از خطوط تولید خود را متوقف کرده است و «نِستله» هم سیاست کاهش تولید را در پیش گرفته است.

    از سویی دیگر تاثیر منفی استقلال کاتالونیا را در شاخص بورس اسپانیا می توان مشاهده کرد.

    درهمین حال سهام بانک «سابادل» در هفته جاری میلادی 10 درصد کاهش یافته است و در مجموع از زمان بالا گرفتن تنش ها در اسپانیا، شاخص بورس این کشور بدترین عملکرد خود از ماه ژوئن سال 2016 میلادی به بعد را تجربه کرده است.
    بر پایه این گزارش، موسسه اعتباری سنجی «فیچ» آمریکا در مورد افزایش بدهی دولتی در کاتالونیا به دنبال استقلال این منطقه هشدار داده است و تنش های میان دولت مرکزی و کاتالونیا در کوتاه مدت می تواند اقتصاد این منطقه را وخیم تر کند و در نهایت نقدینگی و مشکلات متعدد مالی را برای کاتالونیا به همراه خواهد داشت.

    موسسه «فیچ» رتبه اعتباری کاتالونیا را یک درجه کاهش داده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو