عصر بازار

گله "ربیعی" از وام‌هایی که روستاییان را بدهکار کرده است

عصر اعتبار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم اتصال روستاهای کشور به بازارهای جهانی برای توسعه پایدار، گفت: بی تردید تولیدات روستایی می‌تواند در عرصه بازارهای جهانی عرضه شود.

گله "ربیعی" از وام‌هایی که روستاییان را بدهکار کرده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی ربیعی در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر با تاکید بر  تبادل نظر میان روستاییان و عشایر و دستگاه‌های ذیربط گفت: قطعا حضور روستاییان در چنین همایش‌هایی و ارائه صحبت‌ها و تبادل دیدگاه‌ها ما را در انجام وظایف‌مان مصمم‌تر می‌کند. قطعا نیاز داریم بیشتر صحبت کنیم و پیرامون مهمترین مسائل با یکدیگر تبادل نظر داشته باشیم.

    وی افزود: امروز روستاییان و عشایر ما با سه مسئله مهم اشتغال، آب و محیط زیست مواجه هستند. سه موضوعی که زندگی روستاییان و عشایر با آن ارتباط تنگاتنگی دارد. امیدواریم دستاوردهای این جلسه موجب شود سیاستگذاری‌های درستی در آینده داشته باشیم.

    وی ادامه داد: روستاها کانون تولید و نماد اقتصاد خودکفا در کشور هستند اما ظرف 100 سال اخیر جامعه روستایی ناشی از توسعه نامتوازنی که داشته‌ایم آسیب‌های جدی دیده است.

    وی تاکید کرد: گذشته از جابجایی جمعیت از روستا به شهر باید به این نکته توجه کنیم که از دهه 40 تا به امروز سیاستگذاری توسعه روستایی را داشته‌ایم اما امروز که جمعیت روستایی کشور به 28 میلیون نفر رسیده است چرا هنوز مشکلات آنها پابرجاست؟.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم سیاستگذاری‌های درست برای جامعه روستاییان و عشایر کشور، گفت: چرا ما پس از سال‌ها سیاستگذاری هنوز باید موضوع ماندگاری در روستاها را مطرح کنیم و هنوز بحث مهاجرت از روستاها مطرح باشد؟. این در شرایطی است که امروز پدیده‌ای به نام مهاجرت نسل سوم از روستاها مطرح است. این موارد ناشی از نادیده گرفتن و توجه نکردن در سیاستگذاری‌ها به موضوعات مهم روستاییان است.

    وی افزود: بی تردید ما زیرساخت‌ها را به روستاها برده‌ایم اما چه اتفاقی باید روی دهد که زیرساخت‌ها به بهبود زندگی در روستاها منجر شود؟. باید در دیدگاه‌های ما اقتصادی کردن روستاها مدنظر قرار گیرد. بر همین اساس میان دستگاه‌های مرتبط به یک هم نظری رسیده‌ایم.

    وزیر رفاه در ادامه با تاکید بر اینکه نباید بیش از حد بر منابع آبی و خاکی در روستاها فشار بیاوریم افزود: تاکید بیش از حد بر منابع آب و خاک،‌ کشاورزی و کشت به سبک قدیمی بی تردید عامل توسعه روستا نیست. این در حالیست که در سال‌های گذشته ما چنین اشتباه استراتژیکی را داشته‌ایم. البته این صحبت من به معنای این نیست که از آب و خاک استفاده نکنیم، چرا که این دو از اساس روستاها قلمداد می‌شوند اما در کنار استفاده از آب و خاک باید به سمت صنعت‌های خرد و کوچک در روستاها حرکت کنیم.

    وی ادامه داد: توسعه نیافتن مهارت برای اشتغال‌های نوین از دیگر مشکلاتی است که در روستاها وجود دارد و روستاییان ما مهارت‌های شغل‌های نوین را آموزش ندیده‌اند. در کنار این موضوع ما وام‌هایی را بدون اینکه اشتغال‌های پایدار روستایی ایجاد کنیم به روستاییان پرداخت کرده‌ایم که در نتیجه روستاییان را بدهکار کرده‌ایم. این نیز از اشتباهات ما محسوب می‌شود.

    ربیعی در تشریح راهکارهای حل معضلات موجود در مسیر توسعه روستاها، گفت: باید روستاها به کانون‌های رشد صنایع خرد و کوچک تبدیل شوند تا زندگی مردم روستاها توسط این صنایع تغییرات اساسی داشته باشند. باید روستا با صنعت خرد و متوسط هم شناخته شود و ما به دنبال تحقق چنین اهدافی هستیم.

    وی تاکید کرد: توسعه کشاورزی سازگار با اقلیم هر منطقه باید مد نظر قرار گیرد و در روستاها به سمت کشاورزی مدرن و آبیاری مدرن حرکت کنیم. در این مسیر نیز سازمان فنی حرفه‌ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه فناوری نوین و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آماده همکاری و ارائه خدمات به روستاییان است.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تجربه موفق تعاونی‌های روستایی اشاره کرد و افزود: تجربه ما برای به کارگیری تعاونی‌های روستایی تجربه‌ای موفق بود. اما باید شکل ایجاد تعاونی‌ها را تغییر دهیم و در این مسیر برنامه ایجاد 1000 تعاونی متکی به روستا را دنبال می‌کنیم. باید برنامه تعاونی‌ها مبتنی بر توانایی‌های هر روستا پیگیری شود.

    وی افزود: باید روستاها را به بازارهای جهانی متصل کنیم. اگر ما تغییراتی در اقتصادی کردن روستاها انجام دادیم و بر این مبنا حرکت کردیم می‌توانیم موفق باشیم. باید مزیت تولیدی، اشتغالی و اجتماعی را برای آینده بازنشسته روستایی ایجاد کنیم تا باعث ماندن جمعیت و افزایش جاذبه روستاها شویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی