عصر بازار

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

۱۲ میلیارد دلار فاینانس در حال نهایی شدن است

عصر اعتبار- قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ۱۲ میلیارد دلار فاینانس برای پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در حال نهایی شدن است، گفت: برای ساخت راه‌آهن جدید تهران برای تردد از زیر شهر با ژاپنی‌ها در حال مذاکره هستیم.

۱۲ میلیارد دلار فاینانس در حال نهایی شدن است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، اصغر فخریه کاشان با بیان این که برای توزیع 55 میلیارد دلاری فاینانس‌های مصوب شده در بودجه، هیچ سقفی برای هیچ یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مشخص نشده است، گفت: تا کنون تکلیف بیش از 30 میلیارد دلار از این فاینانس‌ها، مشخص شده است که تاکنون وزارت راه و شهرسازی برای 10 الی 12 میلیارد دلار آن پروژه معرفی کرده است.

    وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی پروژه‌هایی تعریف کرده که برای اجرای آن می‌تواند از وام خارجی 5 میلیارد دلاری استفاده کنند. از این رو قرارداد تامین فاینانس 1.2 میلیارد یورویی برای برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون با روس‌ها را در حال انعقاد داریم. البته بخشی از این منابع 5 میلیارد دلاری هم به پروژه‌های وزارت نیرو اختصاص پیدا می‌کند .

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه پیگیری‌ها برای نهایی شدن وام 500 میلیون دلاری از کشور آذربایجان برای تامین مالی پروژه ساخت راه آهن رشت – آستارا در حال ادامه است ، گفت: همچنین قرارداد فاینانس 1.2 میلیارد یورویی روس‌ها برای برقی سازی راه آهن گرمسار – اینچه برون نهایی شده است.‌

    فخریه کاشان با بیان اینکه درحال حاضر مذاکرات بانک مرکزی با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه آهن تهران – مشهد به اتمام رسیده است، گفت: قرار است همین الگوی مذاکرات و قرارداد در سایر پروژه‌ها تکرار شود.

    فخریه کاشان  از نهایی شدن فاینانس آلمانی برای پروژه های ریلی خبر داد و گفت: با یک کمپانی خاص کشور آلمان هم برای یک پروژه خاص در حال نهایی کردن قرارداد فاینانس سه میلیارد یورویی هستیم که 1.7 میلیارد یورو از این فاینانس به پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی مربوط است.

    وی ادامه داد: برای برقی کردن خط راه آهن تهران – اصفهان، خرید هفت دستگاه لکوموتیو برقی و انتقال این تکنولوژی‌ها از فاینانس آلمانی استفاده خواهیم کرد. بخشی از قرارداد می تواند به سیگنالینگ راه آهن تهران – مشهد اختصاص یابد که هنوز تصمیم خود را در این باره نگرفتیم.

    فخریه کاشان از سفر نمایندگان آلمانی به ایران در آینده نزدیک برای نهایی کردن فاینانس سه میلیارد یورویی خبر داد و گفت:‌ در سفر هیئت آلمانی به ایران قرارداد این فاینانس به امضا می‌رسد.

    قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه ای که وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از فاینانس هشت میلیارد یورویی کره جنوبی معرفی کرده ساخت راه آهن برقی اصفهان – اهواز به صورت دوخطه است.

    وی افزود: پروژه‌ دومی که تعریف شده ساخت راه آ‌هن چابهار-زاهدان است که با مشارکت هندی‌ها و شاید ژاپنی‌ها به اجرا برسد در این راستا با شرکت ژاپنی جایکا مذاکراتی داشتیم.

    این مقام مسئول با اشاره با بیان اینکه در پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و توسعه منطقه مکران برای برخورداری از فاینانس 10 میلیارد دلاری ژاپنی‌ها استفاده خواهیم کرد، گفت:‌ بخشی از اقدامات برای توسعه سواحل مکران بر عهده سازمان بنادر است بنابراین برای اجرای این پروژه از فاینانس ژاپنی‌ها استفاده خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: برای استفاده از فاینانس 10 میلیارد دلاری ژاپن  ساخت دو خط آهن شمال شرق به جنوب غرب تهران و شمال غرب به جنوب شرق تهران از زیر شهر را پیشنهاد کرده‌ایم که البته هنوز مصوب نشده اما ژاپنی‌ها برای ورود به این پروژه اظهار علاقه کرده‌اند و هزینه این پروژه 9 میلیارد دلار خواهد بود.

    فخریه کاشان ادامه داد: این پروژه که پیش بینی شده که هفت ساله به اتمام برسد یک راه خروجی از  زیر زمین برای تهران تعریف می‌کند که با اجرای آن مشکل ترافیک تهران برای همیشه حل خواهد شد.

    وی ادامه داد: برای استفاده از فاینانس اتریشی، تامین ریل را پیشنهاد داده‌ایم. اتریشی‌ها یکی از ریل‌سازان مطرح در دنیا هستند و می‌توانند بخشی از نیاز ما به ریل را تامین کنند.

    فخریه کاشان در پاسخ به این سوال که سهم وزارت راه و شهرسازی در مجموع از فاینانس 55 میلیارد دلاری دولت چقدر است، گفت:‌به غیر از پروژه قطار زیرمینی تهران سهم این وزارتخانه از مجموع این فاینانس‌ها 10 الی 12 میلیارد دلار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو