عصر بازار

پرویزیان:

کارمزد خدمات پرداخت الکترونیک میان شرکت های پرداخت و بانک ها توزیع می شود

عصر اعتبار- رئیس کانون بانک های خصوصی کشور گفت: طرحی در شورای پول و اعتبار در دست بررسی است تا که بخشی از کارمزدهای پرداخت الکترونیک در نظام بانکی، به سمت شرکتهای پرداخت سوق داده شود.

کارمزد خدمات پرداخت الکترونیک میان شرکت های پرداخت و بانک ها توزیع می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، کوروش پرویزیان در نشست خبری 'نمایشگاه تراکنش ایران 2017 افزود: بانکهای کشور برای تراکنش های بانکی الکترونیکی ده تا 15 سال سرمایه گذاری کرده اند و زیرساختهای الکترونیکی نظام پرداخت رافراهم نموده اند، این در شرایطی است که نظام بانکی، بخش عمده ای از آن را به صورت مجانی بدون گرفتن هزینه و کارمزد انجام داده است و بنابراین با رویکردی که شورای پول و اعتبار نسبت به این موضوع در نظر گرفته است؛ قرار است که بخشی از این کارمزدها جبران شود که برای جبران آن، بانک مرکزی ساختاری را طراحی کرده که بخشی از هزینه ها به شرکتهای پرداخت منتقل شده و بخشی نیز به خود بانکها و پذیرندگان منتقل شود؛ ولی ساختار باید به صورت عادلانه در این موضوع، طراحی گردد و این هزینه ها قابل ارزیابی باشد.
    رئیس کانون بانکهای خصوصی خاطرنشان کرد: در واقع هزینه این خدمات باید به صورت عادلانه توزیع شود تا هر کس متناسب با خدمتی که می گیرد، هزینه آن را پرداخت کند. بنابراین با توجه به اینکه در نظام نامه مرتبط با کارمزد حوزه تجارت الکترونیک، برخی از ارایه دهندگان خدمات زیرساخت آن را از بانک دریافت می کنند که امید می رود این معادله تغییر کند.
    وی با بیان این که در سندی که چندی پیش بانک مرکزی منتشر کرد، به پول های رمزگزاری شده پرداخته شده است، اظهارداشت: در سندی که بانک مرکزی منتشر کرد، یک بند درباره پول های رمزگذاری شده آمده است که مجوزی برای استفاده از این پول ها به شمار می رود که در عرصه جهانی برای پرداخت کاربرد دارد.
    رئیس کانون بانک های خصوصی با بیان این که این سند بانک مرکزی، به رسمیت شناخته شدن پول های رمز گذاری شده است، افزود: پول دیجیتال لازم نیست که پول خاصی باشد، پول دیجیتال یک پول پذیرفته شده است که بخشی از آن در نظام بانکی ما در حال انجام است.
    پرویزیان یادآور شد: نظام های الکترونیک اگر با قاعده رگولاتوری (تنظیم بخشی) در نظام های پرداخت انجام شود، کارکردهای معمولی پیدا می کنند.
    وی با بیان این که اکنون برای حواله های کاغذی سیستم نظارتی وجود دارد، گفت: برای پرداخت پول رمز گذاری شده نیز اگر یک سیستم نظارتی و رگولاتوری وجود داشته باشد همانند حواله های کاغذی عمل خواهد کرد.
    پرویزیان با اشاره به حمایت این کانون از سومین نمایشگاه بین المللی تراکنش اظهارداشت: نمایشگاه امسال با حمایت کانون بانک‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود تا به بومی سازی فناوری پرداخت کمک شود.
    وی با بیان اینکه فین تک ها، استارت آپ‌ها، پرداخت و کاهش هزینه‌های حوزه پرداخت از موارد مورد اهمیت در این نمایشگاه است گفت: افزایش دسترسی به خدمات و همچنین فعالیت های مرتبط با بهبود شرایط محیط زیست و جلوگیری از رفت و آمدها از جمله موضوعات مورد توجه است.
    رئیس کانون بانک‌های خصوصی افزود: در سند چشم انداز20 ساله، ایران به عنوان یک کشور پیشرو در نظر گرفته شده است که صنعت مالی و حوزه پرداخت از جمله مباحث قابل توجه و موثر در این زمینه است.  البته باوجود تحریم ها، نظام بانکی ایران توانست در حوزه پرداخت ، سخت افزار و نرم افزار و همچنین در حوزه امنیت و تبادل داده، شرایط رو به جلویی داشته باشد.
    پرویزیان گفت: شرایط فعلی اقتصاد ایجاب می‌کند تا کیفیت خدمات مالی برای مردم تضمین شود و اگر اخلال خارجی در حوزه نظام های پرداخت و صنعت بانکی صورت می‌گیرد، چنین رویدادهایی به ثبات و پایداری مالی ‌جلوگیری از اختلالات کمک خواهد کرد.
    وی با تأکید بر آمادگی استفاده از تکنولوژی‌های نوین در شبکه بانکی تصریح کرد: در حال حاضر در برخی بانک‌های دنیا تمامی خدمات از جمله افتتاح حساب مشتریان به صورت الکترونیک ارائه می‌شود اما در کشور ما برخی محدودیت‌ها وجود دارد که امیدواریم با رفع آنها، بانک موبایلی در آینده‌ای نزدیک ایجاد شود و نیازی به حضور در شعب بانکی نباشد.
    بیات: ضرورت حرکت به سمت بانکداری دیجیتال
    در ادامه این نشست  محمد مراد بیات مدیرعامل مرکز فابا با بیان این که 70 شرکت داخلی و خارجی در سومین نمایشگاه تراکنش شرکت می کنند، گفت: 12 شرکت خارجی از کشورهایی مانند سوئیس، روسیه و چین در این رویداد حضور خواهند یافت.
    بیات بیان داشت: همچنین هیات های بانکی و سرمایه گذاری خارجی نیز در زمان برگزاری این نمایشگاه در آن حضور می یابند.
    وی با یادآوری توسعه شتابان بانکداری الکترونیک، گفت: اکنون میان تراکنش های بانکی به 1.5 میلیارد تراکنش رسیده که همچنان در حال توسعه است.
    بیات با بیان این که رویکرد این نمایشگاه، توسعه کسب و کارهای بخش خصوصی است، خاطر نشان کرد: تبدیل شدن به قطب منطقه به جز از طریق توسعه کسب و کار خصوصی امکان پذیر نیست.
    مدیرعامل مرکز فابا با بیان این که ما از بانکداری سنتی که مبتنی بر مراجعه حضوری است، فاصله گرفته ایم، اضافه کرد: باید به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنیم.
    بیات با یادآوری این که در این نمایشگاه، بانکداری و پرداخت دیجیتال دنبال می شود، گفت: این نمایشگاه ظرفیت های گسترده بخش خصوصی در بخش فناوری های جدید را نشان می دهد.
    وی ادامه داد: تعامل بانک های خصوصی با دنیا، نشان دادن ظرفیت ایران برای جذب سرمایه گذاری های جدید در بخش فناوری پرداخت و کمک به توسعه بخش خصوصی واقعی از جمله کارکردهای این نمایشگاه به شمار می رود.
    مدیرعامل مرکز فابا افزود: برگزاری نشست های تخصصی با موضوعاتی نظیر اینترنت اشیا، استانداردهای بانکی و فرایندهای بانکداری در حاشیه این نمایشگاه برگزار می شود.
    بیات تصریح کرد: اگر ما فناوری های این بخش را آگاهانه انتخاب نکنیم، در آینده این فناوری ها به ما تحمیل خواهد شد.
    وی به حضور استارتاپ ها (کسب و کارهای نوپا) در این نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: برای نخستین بار 53 شرکت استارتاپی در بخش مالی حضور خواهند یافت.
    مدیرعامل مرکز فابا با بیان این که معاونت علمی رئیس جمهوری نیز از این نمایشگاه حمایت کرده است، اضافه کرد: تحقق راهبردهای اقتصادی مقاومتی و اشتغالزایی برای صاحبان ایده های جدید از جمله نتایج این نمایشگاه خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی