عصر بازار

آینده دلار در برزخ یک انتخاب

عصر اعتبار- سرمایه‌گذاران با اضطراب منتظر تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره انتصاب مجدد جانت یلن به عنوان رییس بانک مرکزی یا انتخاب یک جانشین جدید هستند.

آینده دلار در برزخ یک انتخاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روسای جدید برای بانک مرکزی به ندرت بر سرکار می‌آیند. خانم یلن نهمین رئیس بانک مرکزی آمریکا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است. دورنمای این تغییر به همراه خالی شدن سه کرسی در هیات مدیره بانک مرکزی، بازار و همچنین دلار را در برزخ نگه داشته است.

    دلار که از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون عمدتا تحت فشار بوده است، اخیرا خریداران را جذب کرده است. رشد 2.8 درصدی شاخص دلار در برابر ارزهای رقیب طی ماه گذشته، ممکن است اندک به نظر برسد اما دلایلی وجود دارد که بر این باور باشیم رشد دلار ممکن است ادامه پیدا کند.

    اقتصاد آمریکا قوی به نظر می‌رسد و بازار از تصمیم بانک مرکزی برای تحکیم بیشتر سیاست پولی در اواخر سال جاری و اصلاحات مالیاتی که در راهند، استقبال کرده است. رشد فعالیت بخش خدمات آمریکا، هفته گذشته دلار را 0.5 درصد در برابر ین ژاپن بالا برد.

    اما انتخاب رئیس بانک مرکزی، روند رشد دلار را محدود کرده است. در آستانه تصمیم دونالد ترامپ، سرمایه‌گذاران به حدس و گمان درباره نامزدهای احتمالی این سمت نشسته‌اند.

    اولریش لوچمان از کومرس بانک در این باره اظهار کرد: رقابت برای این سمت عالی در بانک مرکزی آمریکا گشوده شده و به همین منوال، بخش بزرگی از آینده دلار در بازار مبادلات ارزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    حساسیت بازار با گزارش‌ها درباره نامزدهایی که موافق تسهیل سیاست پولی هستند، نمایان شد و در نتیجه، شاخص دلار ضعیف‌تر شد.

    انتخاب رئیس جدید از سوی دونالد ترامپ یک پرسش جدی را در میان سرمایه‌گذارانی برانگیخته که طی چند دهه گذشته نگرانی از این بابت نداشتند. این پرسش وجود دارد که آیا ترامپ که نسبت به کنوانسیون‌های کاخ سفید اعتنای چندانی نداشته، بدنبال تاثیرگذاری غیرمستقیم بر سیاست پولی است.

    به گفته ایتای توچمان، مدیر معاملات فارکس در سیتی گروپ، سیاسی سازی بانک مرکزی، یک نگرانی برحق برای بازارها است.

    استین جاکوبسن، اقتصاددان ساکسوبانک انتخاب رئیس بانک مرکزی آمریکا را به همراه کنگره حزب کمونیست چین و جهت سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن، در میان سه نگرانی اصلی بازار رتبه‌بندی کرده است. بازار نسبت به روی کار آمدن یک رییس مستقل خوش‌بین نیست.

    به همراه بازی حدس و گمان، این بحث مطرح است که رییس جمهور آمریکا از بانک مرکزی این کشور چه می‌خواهد. دیدگاه عمومی بر این است که کاخ سفید یک رئیس و یک کمیته سیاستگذاری می‌خواهد که نرخ‌های بهره را پایین نگه دارند و بار رگولاتوری بر بانک‌ها را سبک کنند.

    وی در ادامه افزود: آنچه ترامپ می‌خواهد سیاست پولی آسان است بنابراین تصور می‌کنم که بانک مرکزی سیاست پولی فوق العاده تسهیلی خواهد داشت و از دلار ضعیف‌تر حمایت خواهد کرد. سیاست‌های وی بدون دلار ضعیف‌تر، موثر واقع نخواهد شد.

    اگر این دیدگاه عمومی جامعه سرمایه‌گذاران باشد، تعجبی ندارد که روند صعودی دلار شکننده به نظر می‌رسد.

    به گفته تحلیلگران بانک امریکا مریل لینچ، رشد ارزش دلار پس از تابستان بسیار سطحی به نظر می‌رسد و تحت تاثیر موضع بانک مرکزی آمریکا برای تحکیم سیاست پولی، آمار اقتصادی قوی و انتظارات برای اصلاحات اقتصادی بوده که به ایجاد فرصت برای فروش دوباره دلار کمک کرده است.

    عریف حسین، یکی از مدیران شرکت تی راوی پرایس می‌گوید پرسش کلیدی این است که آیا مشکل بیشتر در پیش روی دلار قرار دارد. تقریبا همه عواملی که انتظار می‌رفت به قوی‌تر شدن دلار کمک کنند، رخ نداده‌اند و ما در مقطعی هستیم که انتظارات نسبت به اینکه ترامپ سیاست‌های موافق رشد اقتصادی را اجرا خواهد کرد، به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است.

    انتظارات پایین در ذهن بازار ریشه دوانده است. انتظارات قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را در دسامبر افزایش خواهد داد، اما درباره سال آینده صحبتی نمی‌شود زیرا سرمایه‌گذاران و بانک مرکزی نسبت به روند رشد آهسته تورم نگران هستند. این بدبینی ممکن است احتمال اینکه تصمیم ترامپ درباره انتخاب رئیس بانک مرکزی برای دلار مشکل آفرین شود را کاهش دهد.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، در حالی که انتخاب رئیس بانک مرکزی آمریکا حائز اهمیت است، اما عوامل دیگری شامل تحکیم سیاست پولی سایر بانکهای مرکزی وجود دارد که بر دلار تاثیر می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی