عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد:

پرداخت مانده ارزش سهام عدالت الزامی نیست

عصر اعتبار- رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در پرداخت مانده ارزش سهام عدالت بایدی در کار نیست، از مردم درخواست کرد که اگر قصد واریز مانده ارزش سهام را دارند تا پایان مهرماه اقدام کنند.

پرداخت مانده ارزش سهام عدالت الزامی نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا؛ عبدالله پوری حسینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: یازده سال پیش سهامی را به مردم دادند که فرض بر مالک بودن مردم دانستند. 60 شرکت در قالب شرکت های سهام عدالت است که 49 شرکت آن دارای قیمت قطعی است. ارزش این شرکت ها 27 هزار و 200 میلیارد تومان است در حالی که ارزش بازار آن 55 هزار میلیارد تومان است.

    رییس سازمان خصوصی سازی گفت: از مجموع 60 شرکت، دولت در 10 سال گذشته شرکت هایی را کم و شرکت هایی را به آنها اضافه کرده است. از جمله شرکت هایی که حذف شدند؛ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بود و زیان‌ده به حساب می آمد و شرکت های سوددهی به آنها اضافه شدند.

    معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: هم اکنون حدود 20 هزار میلیارد تومان سهام قیمت گذاری نشده هم وجود دارد که اگر مردم در پرداخت مابه التفاوت سود استقبال کنند، پس از محاسبه سهام قیمت گذاری شده به سراغ آنها می رویم. کسانی که 468 هزار تومان مابه التفاوت را پرداخت کنند صاحب سهمی می شوند که اکنون در بازار دو برابر ارزش دارد و سود سالانه آن 13 درصد خواهد بود.

    وی با بیان اینکه در پرداخت مانده ارزش سهام عدالت بایدی در کار نیست، اظهارداشت: برای کسانی‌که مبلغ یک میلیون تومان سهام عدالتشان را پر کرده باشند از محل تخفیف یا آورده نقدی برای عملکرد سال مالی گذشته 150 هزار تومان سود دریافت می کنند.

    پوری حسینی در پاسخ تصریح کرد: کسانی‌که 532 هزار تومان دارند و مبلغ یک میلیون تومان را پر نکرده اند سودشان نصف مبلغ 150 هزار تومان خواهد بود. پیچیدگی سهام عدالت بسیار زیاد است زیرا یک بعد خانوار 5 نفره ای وجود دارد و عده ای هم هستند که نفرات خانواده شان بیش از پنج نفر است و 5 میلیون تومان سهم برایشان در نظر گرفته شده است، البته توضیح اینها از حافظه مردم خارج است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر 60 شرکت سرمایه پذیر داریم که 49 شرکت آنها قیمت قطعی دارند و 11 شرکت فاقد قیمت هستند که همان 49 شرکت برای تامین 26 هزار و ششصد میلیارد تومان برای دادن سهام 49 میلیون نفر سهامداران سهام عدالت کفایت می کند.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: البته این اتفاق به صورت مستقیم غیرممکن است، در این بین باید یک واسطه وجود داشته باشد، قبلاً قرار بود این واسطه ها شرکت های سرمایه گذاری استانی باشند که بنا به ده‌ها دلیل رسیدیم به اینکه این امر که ممکن نیست، پس اتفاق نظر یافتیم که بهتر است صندوق های قابل معامله در بورس، واسطه باشند، اینجا یک ابهام دارد، چون هنوز جایگزینی صورت نگرفته است و مردم از ورقه سهم بی اطلاعند.

    پوری حسینی گفت: قبول دارم که P/E 5 برای یک شرکت بورسی کاملاً مناسب است اما ایده آل ها با واقعیت های بازار تفاوت دارد. ما این 49 شرکتی که دارای قیمت قطعی هستند را جدول بندی و هر روز قیمت تابلوی بورسی سهام این شرکت ها را مطالعه و مرور می کنیم بدون در نظر گرفتن اینکه 40 درصد بلوکه وجود دارد یا خیر؛ با این احتساب می آییم و برای آنها قیمت تعیین می کنیم، رقمی حدود 55 هزار میلیارد تومان با ارزش دفتری 26 هزار و ششصد میلیارد تومان و واقعیت این است.

    وی افزود: منطقی این است که وقتی از بورس قصد خرید سهام را می کنیم به سراغ سهامی با P/E پایین برویم اما مشمولین سهام عدالت این حق انتخاب را ندارند چون دولت در طول 10 سال گذشته از میان قویترین شرکت های بورسی تعدادی سهام کنار گذاشته و بین مردم تقسیم کرده است.

    پوری حسینی در مورد P/E سبد سهام عدالت گفت: سهام عدالتی که داریم به مردم تعارف می کنیم دارای P/E 6 است. در ضمن اگر میانگین 26 هزار و ششصد میلیارد تومان را تقسیم بر 49 کنیم به رقم 532 هزار تومان می رسیم، پس اعداد ما درست است زیرا دارنده 532 هزار تومان از 80 هزار تومان سود بهره مند می شود و کسی که بخواهد این رقم را به یک میلیون برساند از 150 هزار تومان سود بهره مند می شود. تنها چالش پیش روی سهام عدالت بلاتکلیفی صندوق های قابل فروش در بورس هستند، در ضمن اگر مردم بلد هستند با پولشان سهامی با P/E 3 بخرند و روی آن سود کنند لطفاً پولشان را به ما ندهند.

    رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: رقم 4000 میلیارد تومان پول دولت نیست، این رقم سود سهام 10 ساله مردم نزد دولت است و مردم خودشان باید تصمیم بگیرند، ما وکیل 49 میلیون نفر نیستیم.

    پوری حسینی در انتها گفت: اگر نمی توانیم اصل سهام را دست مردم بدهیم فعلاً می توانیم سود سهام را به مردم برسانیم، پس چرا پس از 11 سال از این اقدام کوچک فروگذار باشیم. از مردم خواستاریم آنهایی که قصد واریز مانده ارزش سهام دارند تا پایان مهر ماه اقدام نمایند و به امید تمدید این زمان نباشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو