عصر بازار

چه زود دلار ۴۰۰۰ تومان شد

عصر اعتبار-بازار ارز روز گذشته دلار ۴۰۰۰ تومانی را بار دیگر در خود معامله کرد. هر چند که پیش‌بینی‌ها بر این بود تا با روند رو به رشدی که دلار در پیش گرفته به مانند سال قبل بار دیگر مرز ۴۰۰۰ تومانی را در ماه‌های پیش رو پشت سر بگذارد، اما این بار حدود سه ماه زودتر به این نرخ رسیده است.

چه زود دلار ۴۰۰۰ تومان شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روند افزایشی قیمت دلار در بازار ارز آن هم در نیمه دوم سال و به ویژه در فاصله ماه‌های آبان تا پایان دی ماه موضوع عجیبی برای بازار ارز ایران نیست و معمولا در سال‌های اخیر نیز تکرار شده است، ولی در این دوره‌ها شیب رشد همواره متفاوت بود.

    افزایش تقاضا برای ارز زائران اربعین، فرا رسیدن ژانویه و ارز مورد نیاز برای مسافران، زمان تسویه حساب بدهی‌های خارجی و کاهش عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها از جمله عواملی است که برای ایجاد نوسانات در بازار ارز در فاصله زمانی در نیمه دوم سال مطرح می‌شود که البته عمدتا این اتفاق یکی دو ماه قبل از ژانویه آغاز  و تا مدتی بعد از آن ادامه دارد. در این بین عاملی دیگر همواره مورد تاکید تحلیلگران بازار و کارشناسان است، آنهم کسری بودجه دولت در نیمه دوم که بخشی از آن از طریق افزایش قیمت ارز جبران می‌شود.

    در سال گذشته نوسان قیمت دلار از آبان‌ماه آغاز شد، زمانی که قیمت این ارز در کانال 3500 تومان قرار داشته و با روندی رو به رشد به 3600، 3700 و 3800 رسید و ادامه پیدا کرد تا اینکه در دهه اول دی‌ماه 1395 رکورد 4000 تومانی شکست؛ قیمتی که از اوایل دهه 1390 در بازار ارز تکرار نشده بود.

    به هر صورت قیمت دلار حتی تا بیش از 4150 تومان هم پیش رفت تا اینکه با شدت گرفتن انتقادات و مداخله مجلس در نهایت کنترل بیشتری بر بازار ارز انجام و رشد آن متوقف شد. در ادامه نیز کاهش قیمت دلار  وجود داشت تا اینکه قیمت‌ها تا حدی متعادل شد. بانک مرکزی تاکید داشت که فروکش کردن تقاضای تجاری و مسافرتی، مدیریت آربیتراژ دلار آمریکا با کشورهای همسایه، کاهش قیمت حواله درهم، کاهش تقاضای احتیاطی، سفته‌بازی و تبدیل دارایی و همچنین کاهش نرخ معاملات فردایی از یک سو و افزایش عرضه توسط بانک مرکزی در بازار در مجموع موجب کنترل و کاهش قیمت شده است.

    در آن زمان طی جلسه‌ای که با حضور مسئولان بانک مرکزی و البته وزارت اقتصاد در مجلس برگزار شد، بانک مرکزی اعلام کرده بود که تلاش می‌کند قیمت دلار را با 3800 تومان کاهش دهد که البته این اتفاق افتاد و حتی به کانال 3700 تومان هم وارد شد و تا دو ماه اخیر نیز در همین رنج قیمتی باقی ماند، ولی دیگر هیچ گاه قرار نبود نرخ دلار از 3600 تومان کمتر شود موضوعی که البته رئیس کل بانک مرکزی به صراحت آن را اعلام کرد.

    در هر حال در نوسانات اخیر بازار ارز قیمت دلار از کانال 3700 تومان در اواخر مردادماه 1396 روندی رو به رشد در پیش گرفت و در هفته‌های اخیر به کانال 3800 و 3900 وارد شد. روز گذشته نیز معاملات در بازار آزاد دلار 4000 تومانی و حتی اندکی بیشتر از آن را نیز تجربه کرد. گرچه روند رو به رشد دلار در سال گذشته از آبان و در کانال 3500 آغاز و تا مرز 4200 تومان پیش رفت و رشدی نزدیک به 700 تومان را طی سه ماه تجربه کرد، اما اکنون روند رشد دلار از شهریور و کانال 3700 تومان آغاز شده و در فاصله‌ای کوتاه به 4000 تومان رسیده است. اکنون بازار ارز با این موضوع مهم مواجه است که اگر روند رو به رشد دلار ادامه پیدا کند با توجه به دلایلی که برای تحریک و نوسان بازار در ماه‌های خاص پیش رو از جمله افزایش تقاضای مسافرت‌های ژانویه تسویه بدهی‌های خارجی و کاهش عرضه توسط پتروشیمی‌ها وجود دارد، نرخ این ارز تا چه رقمی پیش خواهد رفت و در این شرایط رفتار بانک مرکزی و نحوه کنترل آن بر بازار چگونه است؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو