عصر بازار

در معاملات امروز بازارهای جهانی؛

سهام چین رکورد زد

عصر اعتبار- د رمعاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی بازار سهام چین صعود و لیره ترکیه نیز سقوط کرد.

سهام چین رکورد زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از رویترز، روز دوشنبه پس از این که وقفه یک هفته‌ای به علت نتیجه ناامیدکننده بررسی بخش خدمات چین تاثیر منفی کمی بر خوش‌بینی در مورد رشد اقتصادی جهان گذاشت، سهام چین صعود کرد و در عین حال، نامعینی‌های سیاسی باعث تلاطم ارزهای ترکیه و انگلستان شد.

    به علت تعطیلات در ژاپن و کره‌جنوبی و تعطیلات قسمتی از بازارهای ایالات متحده( بازار سهام باز است اما بازار اوراق قرضه بسته است)، باعث شد جریان نقدینگی در این بازارها کاهش یابد.

    شاخص بلوچیپ چین 1.7 درصد جهش کرد و به به سطحی رسید که از 2015 تا کنون دیده نشده بود که این تا حدودی مربوط به واکنش با تاخیر به تسهیل هدفمند قوانین است که در هفته گذشته توسط بانک مرکزی این کشور اعلام شده بود.

    این کمک کرد که سقوط شاخص کایشین فعالیت‌های بخش خدمات در ماه سپتامبر به 50.6 که کمترین میزان 21 ماهه خود بود، جبران شود و در مقابل ارقام بهتری را در بخش تولید شاهد باشیم.

    تحلیل‌گر بارکلیز در یادداشتی نوشت: اقتصاد جهانی به بهبود هماهنگ خود ادامه می‌دهد که این را می‌توان با داده‌های قوی در بسیاری از مناطق شامل افزایش غافل‌گیرکننده دستمزدها در آمریکا و ژاپن، مشاهد کرد.

    این یادداشت ادامه می‌دهد: در همین زمان رخدادهای اسپانیا و انگلستان هم نشان دهنده سطح بالایی از آشفتگی سیاسی بود. فعلا به نظر می‌رسد رشد سازنده اقتصادی بر ریسک‌های سیاسی پیروز شده است.

    در معاملات امروز، سهام استرالیایی توانست 0.5 درصد به ارزش خود بیافزاید درحالی‌که نیکی ژاپن با این که بازار پولی تعطیل بود، 0.1 درصد رشد کرد.

    ام‌اس‌سی‌آی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه است، در ژاپن با اندکی تغییر 0.02 درصد افزایش یافت. این درحالی‌ است که این شاخص در هفته گذشته 1.7 درصد از ارزش خود را دوباره به دست آورده بود.

    شاخص اس‌اندپی 500 هم 0.11 درصد تقویت شد درحالی‌که پیش‌خرید اوراق 10 ساله خزانه‌داری یک تیک (واحد افزایش قیمت اوراق و سهام نسبت به جلسه قبلی معاملات؛ برای اوراق بالاتر از 1 دلار این واحد برابر 1 سنت است) افزایش یافت.

    در بازار ارز، تحت تاثیر تنش‌های کره شمالی، شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم، با کمی افت به رقم 93.768 رسید. همچنین دلار بعد از این که روز جمعه در برابر ین به رکورد 113.43 ین رسید که بیشترین میزان 12 ماهه آن بود، با اندکی افت به میزان 112.57 ین دست یافت.

    در همین حال با بالاگرفتن اختلافات دیپلماتیک با آمریکا، لیره ترکیه در مقابل دلار با سقوطی 4 درصدی مواجه شد.

    پس از این که در هفته گذشته یکی از اعضای سفارت آمریکا در ترکیه بازداشت شد، سفارت آمریکا در ترکیه و متعاقب آن سفارت ترکیه در واشنگتن به صورت دوجانبه خدمات ویزا را کاهش دادند.

    با گزارشاتی مبنی بر این که نخست‌وزیر انگلستان، ترسا می، در تلاش برای تحکیم قدرت خود پس از یک سری اتفاقات سیاسی ناامیدکننده، به دنبال تنزل درجه وزیر خارجه، بوریس جانسون است، پوند بالا رفت.

    پوند همچنین با گمانه‌زنی‌هایی از این که خود ترسا می قبل از مذاکرات حیاتی برگزیت با اتحادیه اروپا، کنار خواهد رفت، تقویت شد. هرچند نتوانست افزایش قیمت اولیه را حفظ کند و خیلی زود در رقم 1.3090 دلار تثبیت شد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی