عصر بازار

آخوندی اعلام کرد؛

مسکن مهر قیمت زمین را افزایش داد

عصر اعتبار- وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به توقف تحولات بزرگ جمعیتی در کشور، سیاست های توسعه بخش مسکن باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

مسکن مهر قیمت زمین را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرنگاران جوان، عباس آخوندی،وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران با اشاره به اینکه تغییر و تحول در ساختار سکونت شهری ایران باید انجام شود، گفت: متاسفانه تصوری که در کشور وجود دارد آن است که مهاجرت پذیری به کلان شهرها از سرعت بالایی برخوردار است ولی ما باید این تصور را اصلاح کنیم زیرا در حال حاضر طبق آمارها میزان علایق مردم به مهاجرت به شدت کند شده و ما در حوزه جمعیت شهری به یک تعادل جمعیتی رسیده ایم .

    وی اظهار کرد: در سال گذشته طبق آمارها شهر قم با توجه به آنکه یک شهر جمعیت پذیر از داخل و خارج کشور است، میزان رشد جمعیت کاهشی بوده ولی این به معنای کاهش دامنه تقاضای مسکن نیست، ولی باتوجه به تحولات مهاجرتی میزان تقاضا نیز روند نزولی داشته است.

    **رشد 760درصدی قیمت زمین از سال 84 تا 96

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر بیشترین میزان ساخت و ساز در منطقه 22 است و این در حالی است که نرخ معاملات در این منطقه نسبت به سایر مناطق تهران کمتر است.

    آخوندی در ادامه تاکید کرد: باید درک مهمی از رویدادهای مهم اقتصاد کشور داشته باشیم تا بتوانیم تحولی مهم در بازار مسکن ایجاد کنیم.

    وی با اشاره به اینکه بیشترین مداخلات دولت در بازار مسکن طی دهه 82 تا 92 بوده، تاکید کرد: قیمت زمین ظرف 8 سال گذشته 8.6 رشد داشته است.

    وزیر راه و شهرسازی گفت: رشد 760 درصدی قیمت زمین در آن دوره باعث شد که هیچ یک از تولیدکنندگان به سمت ساخت و ساز یا کار تولیدی نروند و در آن دوره تولید بی معنا بود.

    وی بیان کرد: قیمت مسکن در طی سالهای 84 تا 92، 500 درصد رشد داشته که حدود 6 برابر قیمت فعلی مسکن بوده و این در حالی است که طی سالهای 92 تا 95 رشد قیمت مسکن تنها 10 درصد بوده است.

    **نتیجه معکوس مسکن مهر در بازار مسکن

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسکن مهر اشاره کرد وگفت: طرح مسکن مهر کمک به اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه بود ولی متاسفانه با اجرای این طرح قیمت زمین 760 درصد و قیمت مسکن 500 درصد رشد داشته و این اعداد و ارقام نتیجه معکوس در پی داشته است و یک ضرر ملی برای کشور بوده است.

    آخوندی با بیان اینکه در آستانه شرایط جدید ساختاری هستیم،افزود: متاسفانه پذیرش تغییر در کشور  کار بسیار دشواری است و تمامی متقاضیان و مسوولان در برابر آن مقاومت می کنند ولی ما چاره ای جز پذیرش این شرایط نداریم.

    وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: طبق آمارهای مرکز آمار میزان جمعیت شهری طی سالهای گذشته 74 درصد و جمعیت روستایی 26 درصد رشد داشته که این آمارها حاکی از کاهش نرخ رشدجمعیت شهری است.

    **امکان مدیریت شهری از طریق صدور پروانه های ساختمانی وجود ندارد

    آخوندی با اشاره به اینکه امروزه امکان مدیریت شهری از طریق صدور پروانه های ساختمانی وجود ندارد، افزود: دولت، شورای شهر، شهرداری و مجلس باید به این  پیام برسند که نباید روال گذشته را ادامه دهیم زیرا ادامه آن بخش مسکن را با مشکل مواجه می کند.

    وی در ادامه از بازنگری سیاست های مسکن خبر داد و گفت: باید در بخش زمین به ارتقای کیفیت بپردازیم و ظرف 10 سال آینده یک زندگی خوب برای مردم فراهم کنیم.

    آخوندی با اشاره به اینکه باید تمامی مسکن های بد در کشور تخریب شوند، تصریح کرد: فاصله غنی و فقیر در شمال و جنوب کشور و شهر های بزرگ مرتب رو به افزایش است و این جزو سیاست های نامناسب در این حوزه به شمار می رود که باید بهبود یابد.

    وی در ادامه به بازآفرینی شهری در کشور اشاره کرد و گفت: سیاست بازآفرینی شهری به این صورت است که قصد داریم شهرهای جدیدی در کشور خلق کنیم و وضعیت زندگی مردم را ارتقا دهیم و دراین حوزه محله محوری را در اولویت قرار می دهیم.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در خلق مجدد شهر باید تمامی محورهای اقتصادی و فرهنگی را در اولویت قرار دهیم، گفت: متاسفانه زندگی های امروزی به دور از محله محوری و این خود متضاد با هویت و تمدن ایرانی است.

    آخوندی اظهار کرد: تمام سیاست هایی که در حال حاضر ما دنبال می کنیم عبارت  است از احیای بافت های فرسوده، سیاست های محله محوری و بازآفرینی شهری است.

    **2ونیم میلیون واحد خالی در سال 1400 افتخار نیست

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وجود 2 ونیم میلیون واحد مسکونی خالی در سال 1400 افتخاری برای ایران نیست، گفت: باید در بازار مسکن به حوزه بازآفرینی شهری بازگردیم و لازمه آن ایجاد یک شهر جدید است.

    وی در ادامه به توانمند کردن خریداران مسکن از طریق صندوق پس انداز یکم اشاره کرد و گفت:  ما با ایجاد این سیاست گذاری قدرت خرید تمامی متقاضیان را افزایش داده ایم.

    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طبق آمارهای بانک مسکن تعداد پس اندازکنندگان خرید مسکن در این صندوق به 282 هزار نفر با میانگین پس انداز بیش از 20 میلیون تومان رسیده است و ما با این شیوه قدرت خرید واقعی را در بازار مسکن ایجاد کرده ایم.

    آخوندی از طراحی سیاست انضباط شهری خبر داد و گفت: با ایجاد این سیاست سوداگری و بورس بازی را در بازار مسکن کاهش داده ایم و افزایش قیمت 760 درصدی زمین را به 2 درصد کاهش داده ایم.

    وی در ادامه به انبوه سازان نیز توصیه هایی کرد و گفت: تولیدکنندگان انبوه مسکن نیز باید وارد حوزه بافت های فرسوده شوند و اقدام به ساخت مجدد یک محله بکنند که این خود مزیتی برای متقاضیان و تولیدکنندگان مسکن است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو