عصر بازار

فروش ۴۰هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان

عصر اعتبار- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در جمع فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه، قانون شرکت های دانش بنیان از قوانین مدرن کشور است، گفت: شرکت های دانش بنیان تنها برای فعالیت بخش خصوصی تعریف شده است.

فروش ۴۰هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»  به نقل از ایرنا، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران صبح امروز سه شنبه میزبان دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به منظور هم اندیشی برای همکاری جدی تر با بخش خصوصی در حوزه دانش بنیان و کارآفرینی بود.
    مسائلی همچون فاصله پارک های علمی و فناوری با بخش خصوصی، دولتی اداره شدن پارک ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان به خصوص در استان ها که به گفته غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست، رفع آن تنها در گرو هم اندیشی بیشتر اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و معاونت علمی و فناوری برای تعیین یک نقشه راه است.
    ستاری که برای دومین بار در اتاق ایران حضور یافته بود، در این نشست با اشاره به زمان آغاز به کار خود در معاونت علمی و فناوری در ابتدای دولت یازدهم، اظهار کرد: از همان زمان ایجاد تغییر در اقتصاد سنتی با توجه به برخی مسائل از جمله فرار مغزها ذهن ما را به خود مشغول ساخت.
    وی ضمن تاکید بر گسترش آموزش و کارآفرینی در کشور، اظهار کرد: درحال حاظر بخش آموزش و دانشگاه ها با بخش صنعت و کسب و کار ارتباط لازم را ندارند.
    معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، ایجاد شهرهای خلاق و فناور را با توجه به پتانسیل های موجود، بهترین بستر برای نیل به گسترش فرهنگ ایده پردازی و نوآوری در جامعه دانست.
    وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با شهرداری تهران برای ایجاد شهرهای خلاق گفت: ایجاد این شهرها طبق مکانیزم 'برد - برد' برای شهرداری نیز درآمدزایی خواهد داشت.
    معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تاثیر رشد خلاقیت و نوآوری در قالب شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها اظهار کرد: در حال حاضر راه اندازی یک استارتاپ در حوزه حمل و نقل شهری ضمن ایجاد اشتغال به میزان قابل توجهی هزینه مردم را کاهش می دهد.
    وی با تاکید بر اینکه پایه اقتصاد کشور باید آموزش و دانش محور شود، ادامه داد: کار و کارآفرینی را باید در جامعه با اقداماتی همچون استارتاپ ویکند فرهنگ سازی کنیم و به فرزندان خود بیاموزیم که استخدام دولتی خلاقیت و اعتماد به نفس را از بین می برد.
    ستاری گفت: با همین استارتاپ ها که از سوی چند جوان راه اندازی می شود حتی می توان هزینه حمل بار را تا حداقل 50 درصد و حجم پرونده های دادگستری راکه حداقل 60 درصد آن با تعزیرات در ارتباط است، کاهش داد.
    معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن تاکید بر حرکت مراکز علمی و دانشگاهی برای رفع مشکلات جامعه اظهار کرد: دانشگاهی که بودجه صددرصدی از دولت می گیرد اما حتی از رفع مشکلات خود ناتوان است، به درد جامعه نیز نخواهد خورد.
    وی با بیان اینکه، استارتاپ های حوزه توزیع هفته ای حداقل 10 درصد رشد خدمات رسانی دارند، گفت: اگر کمتر از این عدد باشد، مشکلات آن ممکن است از ایده یا تیم باشد که باید بررسی و رفع شود.
    ستاری با اشاره به اینکه در حوزه تکنولوژی های جدید اتفاقات بسیار خوشایندی را در کشور شاهد هستیم با ذکر مثالی حوزه بیوتکنولوژی را یکی از حوزه هایی دانست که ایرانی ها در آن از پتانسیل ژنی برخوردار هستند و افزود: استعداد ایرانی چه در حوزه دانش و چه در حوزه ساخت تجهیزات خیلی خوب با این دانش سازگار است.
    وی گفت: در حوزه تکنولوژی نانو نیز به لحاظ تولید مقالات علمی رتبه چهارم دنیا را به دست آورده ایم ضمن اینکه حجم فروش محصولات تولیدی در این حوزه به حدود 900 میلیارد تومان افزایش یافته است که البته این رقم هنوز با دنیا فاصله دارد.
    ستاری با بیان اینکه، یک زیست بوم مناسب باید برای اقتصاد کشور شکل گیرد، گفت: راه اندازی این زیست بوم همانطور که در دنیا شاهد آن هستیم هیج ارتباطی با دولت ندارد بلکه متشکل از بخش خصوصی است.
    وی با اشاره به تاریخ پنج هزار ساله کشورمان در حوزه های مختلف فرهنگ، اقتصاد و تجارت و علم و فناوری گفت: در صد سال اخیر بسیاری از داشته های خود را از جمله فرهنگ را به دلیل اقتصاد نفتی از دست داده ایم.
    ستاری افزود: ما در حال حاضر بیش از آنکه به سرمایه های مغزی افراد توجه کنیم، به سرمایه های مادی همچون خانه و ماشین افراد توجه می کنیم و به یک جوان 20 ساله ای که دارای ایده است اهمیت نمی دهیم.
    معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما با اینکه پول زیادی نداریم، تنها سازمانی در کشور هستیم که کمتر از پنج درصد بودجه ما را بودجه جاری تشکیل می دهد که برای حقوق، دستمزد و هزینه های جاری صرف می شود و اصل کار ما بر تعاملات استوار است.
    وی با تاکید بر اینکه کار دولت در این زمینه اجرایی نیست و اگر وارد اجرا شود، کارها خراب می شود، گفت: البته در این بخش برای بیان چنین مطالبی از سوی برخی مورد انتقاد هم قرار گرفته ام.
    ستاری با تاکید بر اینکه قانون شرکت های دانش بنیان یکی از قوانین مدرن کشور است، افزود: از روز نخست بنای شرکت های دانش بنیان برای فعالیت شرکت های خصوصی پایه گذاری شده است و ما شرکت های خصولتی دانش بنیان را از این بخش بیرون کرده ایم.
    وی با بیان اینکه اگر چنین شرکتی دیده شد به ما اطلاع دهید، گفت: البته در حوزه تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان که بیشترین اعتراضات در این زمینه وجود دارد، ما در اول راه و در حال تمرین هستیم ضمن اینکه در سه چهار سال گذشته در بحث ارزیابی ها که دو یا سه سال یک بار انجام می شود، به موفقیت هایی رسیده ایم.
    معاون عملی و فناروی رئیس جمهوری ادامه داد: در قانون شرکت های دانش بنیان، بحث شرکت های های – تک مطرح است که البته مشکل بزرگ ما مربوط به شرکت های علوم انسانی است که در حوزه های بزرگ و پول سازی مانند گیم، طراحی لباس و انیمیشن کار می کنند و ما باید برای ارزیابی آنها یک راهکار مناسب پیدا کنیم.
    وی ضمن تاکید بر ارتباط بیشتر با اتاق ایران و درمیان گذاشتن ایده ها با یکدیگر گفت: ما همه در یک جبهه فعالیت می کنیم و از یک جا تهدید می شویم، ما باید متحد شویم و ایده های خودمان را پیاده سازی کنیم.
    ستاری گفت: شما در دنیا هیج جایی را مانند شهر تهران با جمعیت حداقل 15 میلیون نفر و یک محیط بکر نمی توانید پیدا کنید که در حوزه خدمات این میزان درآمدزایی داشته باشد؛ هر کاری اقتصادی است به شرط آنکه زیست بوم آن شکل گیرد که البته این نیازمند تغییر ساختار سرمایه گذاری بانک ها است و این مساله اصلی است که باید اتفاق بیافتد چراکه دولت نمی تواند سرمایه گذاری خطرپذیر انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو