عصر بازار

با عرضه هفتمین مرحله؛

پرونده سخاب‌ها در فرابورس بسته شد

عصر اعتبار- پرونده سخاب‌ها در فرابورس با عرضه هفتمین مرحله از آن بسته شد، همچنین نماد «اجاد۴۱» با مشارکت ۵۶ درصدی حقیقی‌ها گشایش یافت.

پرونده سخاب‌ها در فرابورس بسته شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا؛ دادوستدهای فرابورس ایران روز جاری در حالی پی گرفته شد که با عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب7» پرونده عرضه‌های این سری اوراق در بازار بسته و همزمان فصل جدیدی از معاملات سخاب 2 تا 7 تا زمان سررسید آن‌ها در فرابورس آغاز شد.

    امروز سه‌شنبه 18 مهرماه 96 سرمایه‌گذاران در بازار ابزارهای نوین مالی همزمان با عرضه «سخاب7» شاهد گشایش نماد معاملاتی اوراق اجاره دولت در نماد «اجاد41» نیز بودند تا به این ترتیب بازار بدهی فرابورس طیف متنوعی از اوراق را در خود جای دهد.

    امروز در جریان عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب7» تعداد 204 هزار و 932 ورقه به ارزش 165 میلیارد و 467 میلیون ریال مورد مبادله قرار گرفت که با قیمت معامله 807 هزار و 423 ریال نرخ موثر بازده تا سررسید این اوراق حدود 16 و نرخ بازده ساده آن نیز 16.5 درصد تعیین شد.

    نگاهی به معاملات این اوراق نشان می‌دهد سهامداران حقیقی و حقوقی به ترتیب مشارکت 9 و 91 درصدی در سمت خرید این نماد داشتند.

    پس از پذیرش 6 مرحله اسناد خزانه اسلامی در نمادهای سخاب 2 تا 7 و عرضه این اوراق به سرمایه‌گذاران، شاهد مهار نرخ سخاب‌ها تا نزدیکی سقف حداکثر 18 درصد در بازار فرابورس ایران هستیم.

    همانطور که اشاره شد روز جاری گشایش نماد اوراق اجاره دولت در نماد «اجاد41» نیز در بازار ابزارهای نوین مالی رقم خورد.

    رصد معاملات این نماد حاکی از حضور به نسبت مساوی سهامداران حقیقی و حقوقی در جریان گشایش نماد دارد به طوری که حقیقی‌ها حدود 56 درصد و حقوقی‌ها 44 درصد در خرید «اجاد41» مشارکت کردند.

    تعداد کل این اوراق اجاره که امروز گشایش یافت 2 میلیون و 500 هزار ورقه و تاریخ سررسید آن 24 اسفندماه سال 99 است. این اوراق دارای نرخ سود20 درصدی بوده و هر شش ماه یکبار به دارندگان آن پرداخت می‌شود.

    سه‌شنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی بیش از 217 میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 730 میلیارد ریال در فرابورس ایران بودیم که همزمان با دادوستدهای انجام شده شاخص کل نیز با رشد 7 واحدی خود را ارتفاع 928 واحدی رساند.

    به ترتیب 5 نماد شامل «هرمز»، «زاگرس»، «دماوند»، «شپاس» و «چکاپا» تا سطح 2.5 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند و در مقابل تاثیر منفی از جانب نمادهای «مارون» و «وهور» مانع از افزایش بیشتر آیفکس شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی