عصر بازار

کاهش ۰.۹ درصدی نرخ بیکاری تابستان امسال نسبت به سال ۹۵

عصر اعتبار- مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان امسال را ۱۱.۷درصد اعلام کرده است که نسبت به نرخ بیکاری سال ۹۵(۱۲.۶درصد) ۰.۹درصد کاهش یافته است.

کاهش ۰.۹ درصدی نرخ بیکاری تابستان امسال نسبت به سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، نرخ بیکاری جوانان 15تا 24 ساله طی سال 95تا بهار 96 از 27.8 به 28.8 درصد و جوانان 15تا 29سال از 24.9 به 26.4درصد ارتقا یافته است.

    براساس این گزارش جمعیت غیر فعال کشور از 39میلیون و 370هزار و 344 نفر به 39میلیون و 37 هزار و 700 نفر کاهش یافته است ؛ به عبارتی 332هزار و 644 نفر به سوی بازار کار شتافته اند.
    همچنین تعداد جمعیت فعال و شاغل طی سال های 95تا بهار 96 به ترتیب 3.6 و 3.1 درصد افزایش یافته است.
    بر اساس گزارش تحلیلی روند تغییرات فصلی پنج متغیر عمده اقتصادی که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است،نرخ بیکاری افراد دارای آموزش در سال 95، 20درصد بوده که در بهار سال 96 به 20.6درصد افزایش یافته است.
    در مدت یاد شده سهم شاغلان بخش کشاورزی از 19.1 به 18.7،در بخش صنعت از 31.4 به 31.5 و در خدمات از 49.4 به 49.8درصد رسیده است.
    همچنین سهم اشتغال در بخش صنعت به جز ساختمان 18.7درصد بوده که در بهار 96 به 18.8درصد رسیده است و اشتغال در بخش ساختمان در دو سال یاد شده 12.7درصد ثابت مانده است.
    تردیدی نیست،سیاست های اشتغال طی بازه زمانی طولانی اثر خود را نشان می دهد و برنامه اشتغال فراگیر که هم اکنون از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور در حال اجرا است در یکسال آینده می تواند تاثیر خود را در بازار کار کشور بگذارد.
    از سویی کاهش جمعیت غیر فعال را می توان از دو منظر تحلیل کرد؛ از یک سو ممکن است به دلیل ایجاد فرصت های شغلی و افزایش امید برای حضور در بازار کار و از سوی دیگر شرایط نامناسب اقتصادی که فرد را ترغیب به جستجوی کار می کند، باشد.
    بازار کار ایران با خیل جمعیت جوان تحصیل کرده مواجه است و این جمعیت در صورتی که اقتصاد کشور مسیر پویایی و شفافیت را طی کند، می تواند جذب کننده بخش وسیعی از جمعیت باشد.
    برنامه اشتغال فراگیر در حال اجرا در کشور است ، این برنامه مبتنی بر ظرفیت های هر منطقه تدوین شده است.
    رسته های پر اشتغال در این برنامه توجه برنامه ریزان بوده است، برنامه اشتغال فراگیر بخشی از سیاست های اشتغال است که از سوی برنامه ریزان حوزه اشتغال پیگیری می شود.
    بخش های دیگری از اشتغال در طرح کارورزی و یا طرح کاج پیگیری خواهد شد.
    به گفته وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی، در طرح اشتغال فراگیر می توان سالانه 300الی 400هزار شغل ایجاد کرد و برای تحقق سالانه به 950هزار شغل باید به پتانسیل های دیگر اقتصاد توجه کرد.
    کیک اقتصاد ایران باید بزرگتر شود تا بتواند نیروی کار بیشتری را جذب کند و در مسیر تولید قرار بگیرد؛ مهمترین عنصر فرآیند تولید نیروی توانمند انسانی است که ایران از چنین مزیتی برخوردار است.
    گردشگری یکی از رسته های پر اشتغال است که در طرح اشتغال فراگیر مورد توجه قرار گرفته است، ورود هر گردشگر خارجی معادل 30بشکه نفت برای کشور درآمد زایی دارد.
    اگر بخواهیم در کشور مطابق برنامه ششم توسعه سالانه بیش از 900هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم باید از تمام ظرفیت ها اقتصادی بهره مند شویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو