عصر بازار

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی مطرح کرد؛

بی‌تاثیری تصمیم ترامپ بر اجلاس بانک جهانی

افزایش اعتماد به ایران

عصر اعتبار- خزاعی گفت: اعتماد کشورها به ایران افزایش یافته وآنها متوجه شده اند که برای جذب منافع اقتصادی خود مستقل از غرب فکر کنند.

بی‌تاثیری تصمیم ترامپ بر اجلاس بانک جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، محمد خزاعی با بیان این مطلب افزود: کشورها متوجه شده اند که در قبال تحولات سیاسی غرب، عکس العمل خود را داشته باشند. وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم روز جمعه ترامپ درباره برجام و ایران تاثیری بر فعالیت هیات ایرانی و همچنین اجلاس سالانه بانک جهانی خواهد داشت؟ گفت: بانک جهانی همچون سازمان ملل و سایر موسسات بین المللی، موسسه ای است که بیش از 190 کشور عضو آن هستند؛ البته برخی کشورها و قدرت ها می توانند از حق رای یا نفوذی که دارند در بعضی از تصمیم گیری ها تاثیر گذار باشند اما در روند برگزاری اجلاس و دیدارها هیچ گونه تاثیری ندارند.

    رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی افزود: این دیدارها بر اساس روابط دوجانبه ای که بین جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورها وجود دارد، انجام می شود و در اجلاس های بین المللی هم هر کشور به بیان دیدگاه ها و مباحث خود درباره موضوع اجلاس می پردازند لذا این تصمیم هیچ ارتباط و تاثیری بر این اجلاس نخواهد داشت.

    خزاعی در پاسخ به این سوال که رییس جمهوری در سفر به نیویورک از برخی بانک های اروپایی گلایه داشتند، آیا در این سفر رایزنی هایی خواهید داشت؟ گفت: اجلاسی که در آن شرکت خواهیم کرد، اجلاس سالانه کمیته توسعه و آی اف سی صندوق بین المللی پول است؛ در اینجا چشم انداز توسعه کشورهای دنیا، کاهش فقر و در صندوق بین المللی پول هم مسایل پولی مطرح می شود.

    وی ادامه داد: در کنار آن، گفتگوها و دیدارهایی است که با وزرای دیگر خواهیم داشت، به طور طبیعی در ملاقات ها روابط اقتصادی و گسترش آن ها مطرح خواهد شد. رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی اضافه کرد: در این اجلاس نه توسط ما و نه بانک مرکزی با هیچ بانک خاصی در اروپا یا هرجای دنیا دیداری انجام نخواهد شد.

    خزاعی یادآور شد: گلایه رییس جمهوری به تحفظ هایی است که برخی بانک ها ممکن است در سطح دنیا داشته باشند که البته ما شاهد بودیم در طی دو سه ماه گذشته خوشبختانه توافقنامه های مالی با بانک های بزرگ آسیا و اروپا بسته شده است.

    وی خاطرنشان کرد: این فضا در حال تغییر است و مقدار زیادی هم اعتماد کشورها به ایران بیشتر جلب شده است و هم متوجه شده اند که منافع اقتصادی آن ها ایجاب می کند، مستقل فکر کنند و در قبال تحولات سیاسی که در غرب می گذرد، عکس العمل خود را داشته باشند.

    رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی همچنین درباره برنامه ها و اهداف هیات ایرانی حاضر در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گفت: اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن برگزار می شود و روسای بانک های مرکزی جهان که عضو هستند، برای شرکت در این اجلاس سالانه که مسایل عمده توسعه ای بین المللی و سیستم پولی مطرح می شود، شرکت می کنند.

    خزاعی افزود: جمهوری سالامی ایران از اعضای قدیمی بانک جهانی است و بانک مرکزی، مسئولیت همکاری با صندوق بین المللی پول را دارد که به طور طبیعی هیات هایی در این اجلاس شرکت می کنند.

    وی ادامه داد: یکی از نکات برجسته حضور در این اجلاس، وجود وزرای اقتصاد کشورهای مختلف است که فرصت بسیار خوبی برای رایزنی و دیدار است که بدون هزینه و صرف وقت زیاد، انجام می شود.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: در این سفر سه روزه هماهنگ شده که وزیر امور اقتصاد و دارایی با حدود 10 وزیر اقتصاد کشورهای مختلف اعم از اروپایی، آسیایی، کشورهای همسایه و کشورهایی که روابط اقتصادی ما با آن ها بسیار مهم است، ملاقات داشته باشد.

    خزاعی با بیان اینکه شرکت در کمیته توسعه ای بانک جهانی دیگر برنامه ای است که مسایل توسعه ای بین المللی در آن مطرح خواهد شد، اظهارداشت: علاوه برآن، تعدادی از ایرانیان هم علاقمند به دیدار با وزیر هستند که گفت و گویی با وزیر خواهند داشت.

    وی افزود: برنامه دیگری که پیش بینی شده، این است که با وزرای گروه 24 در بانک جهانی رایزنی دسته جمعی خواهیم داشت و درباره تقویت جایگاه گروه در بانک جهانی و همکاری که بین اعضای گروه مطرح خواهد بود، تبادل نظر می کنیم.

    کشورهای گروه 24 شامل ایران، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، سوریه، لبنان از آسیا و کشورهای برزیل، آرژانتین، مکزیک، ونزوئلا، کلمبیا، پرو، گواتمالا، ترینیداد و توباگو از آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی، مصر، الجزایر، نیجریه، کنگو، ساحل عاج و غنا از منطقه آفریقا می‌شود که کشورهای چین، عربستان و مراکش به‌عنوان ناظر در این اجلاس حضور دارند.

    رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی به دیدارها و برنامه های خود و دیگر معاونان وزیر هم اشاره کرد و گفت: با برخی دیگر از مقامات به خصوص آن دسته از کشورهایی که در سطح معاون وزیر یا روسای برخی از سازمان ها یا بخش هایی از بانک جهانی حضور یافته اند، دیدار خواهیم داشت.

    خزاعی ارزیابی سطوح همکاری ایران با کشورها، بانک جهانی و موسسات توسعه ای را هدف دیدارهایی دانست که در چند روز آینده در حاشیه اجلاس بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برگزار خواهد شد.

    اجلاس پاییزه صندوق بین المللی پول از دوشنبه گذشته ( 17 مهر ماه) در شهر واشنگتن آغاز شده است و تا 15 اکتبر ( 23 مهر) ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو