عصر بازار

دلایل نوسانات اخیر در بازار ارز

عصر اعتبار- نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر بیشتر ناشی از نااطمینانی است که نسبت به این نرخ وجود دارد.

دلایل نوسانات اخیر در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری آنلاین، ابهاماتی که در مورد آینده برجام ایجاد شده، احتمال کاهش درآمدهای ارزی کشور را افزایش داده است و این مسئله خود را به‌صورت نوسانات نرخ ارز در بازار نشان می‌دهد. گسترش این نااطمینانی در کنار مشکلات ساختاری بازار ارز باعث تشدید نوسانات می‌شود. باید توجه داشت که دوگانگی نرخ باعث شده یکپارچگی بازار ارز مخدوش شود و این موضوع تحلیل فعالان اقتصادی از پیام‌های قیمتی را دشوار ساخته است.

    بانک مرکزی با 2مسئله متفاوت ولی نزدیک به هم روبه‌روست؛ از یک طرف بانک مرکزی باید از پتانسیل بازار برای هدایت بازار ارز استفاده کند چون بازار بهترین راهکار شناخته شده برای ساماندهی به فعالیت‌های اقتصادی است. از طرف دیگر، بانک مرکزی باید با نوسانات مخربی که نااطمینانی را در اقتصاد افزایش می‌دهند مقابله کند. بدون تردید بانک مرکزی توان مدیریت بازار ارز را در اختیار دارد و در راستای آرامش بازار از این توان استفاده می‌کند. ولی بانک مرکزی باید توجه داشته باشد که سیاست تثبیت بازار باعث اختلال در نیروهای بازار نشود. تجربه بحران ارزی سال 1391در نتیجه همین اشتباه راهبردی شکل گرفت.

    قبل از سال 1391، بانک مرکزی تحت فشار دولت از هرگونه افزایش نرخی در بازار جلوگیری و عملاً نیروهای بازار را سرکوب کرد. همزمان با شوکی که به درآمدهای نفتی در این سال وارد شد، به‌طور کلی مدیریت بازار ارز از دست بانک مرکزی خارج شد و در ادامه اثرات مخربی بر قیمت‌ها و تولید داشت. بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا این تجربه پرهزینه دوباره تکرار نشود. اهمیت نرخ ارز به واسطه اثراتی است که بر دیگر متغیرهای اقتصادی دارد. نوسان در بازار ارز منجر به نااطمینانی می‌شود. از طرف دیگر، افزایش نرخ ارز در مسیری قابل پیش‌بینی منجر به صادرات، رشد فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شود. با توجه به نیاز مبرم کشور به ایجاد اشتغال برای جوانان، افزایش نرخ ارز اجتناب‌ناپذیر است. باید نرخ ارز متناسب با بهره‌وری در بخش قابل تجارت تنظیم شود به‌گونه‌ای که این بخش سهم بیشتری در اقتصاد داشته باشد.

    با توجه به شرایط اقتصاد کلان، نرخ ارز نوسانات محدودی را تجربه خواهد کرد. اکنون نرخ سود در شبکه بانکی 15درصد است و به‌احتمال زیاد نرخ ارز در یک سال آینده به این میزان افزایش نخواهد یافت. بنابراین بهترین گزینه برای کسانی که به واسطه انگیزه‌های سودآوری متقاضی ارز هستند این است که منابع خود را به‌صورت سپرده در بانک‌ها نگهداری و سودی مطمئن و بالا دریافت کنند. با این مقایسه می‌توان انتظار داشت که افزایش نرخ ارز کمتر از 15درصد خواهد بود. به این صورت هم منافع ملی تأمین می‌شود و هم اختلالی در بازار مشاهده نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو