عصر بازار

عضو شورای پول و اعتبار عنوان کرد؛

کاهش تدریجی نرخ سود تسهیلات

عصر اعتبار- عضو شورای پول و اعتبار گفت: پس از تثبیت اجرای مصوبه اخیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها در نظام بانکی، اقداماتی برای کاهش نرخ سود تسهیلات نیز باید صورت بگیرد.

کاهش تدریجی نرخ سود تسهیلات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بهمن عبدالهی درباره برخی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی بانک مرکزی برای حرکت تدریجی به سمت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی افزود: تامین منابع مالی و نرخ سود تسهیلات برای تولید بسیار مهم و حیاتی است.

    رییس اتاق تعاون ایران اظهارداشت: همچنین از مولفه های اصلی تولید، توسعه و سودآوری بنگاه ها نرخ سود بانکی است. با توجه به اینکه در کشور ما اقتصاد بانک محور است، نرخ سود برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی اهمیت دارد.

    عبدالهی ادامه داد: در سال های گذشته نرخ سود تسهیلات بانکی بسیار بالا بوده و این مسئله تولید را غیراقتصادی کرده بود. در سال گذشته و امسال اقدامات خوبی برای کاهش نرخ سود بانکی صورت گرفت و در شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود تسهیلات بانکی و همچنین سپرده ها بحث های خوبی صورت گرفت که منجر به اولین کاهش نرخ ها در سال گذشته شد.

    عضو شورای پول و اعتبار افزود: در سال جاری نیز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تصمیمات خوبی درباره کاهش نرخ سود سپرده های بانکی گرفت که نهایتا این روند می تواند منجر به کاهش نرخ سود تسهیلات نیز شود.

    وی خاطرنشان کرد: در عین حال، نرخ فعلی سود تسهیلات بانکی مطلوبیت چندانی برای بخش تولید کشور ندارد، هرچند نسبت به گذشته شرایط بهتری داریم ولی همچنان باید در این نرخ تعدیل هایی صورت گیرد.

    رییس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: می توان گفت با نرخ های فعلی سود تسهیلات بانکی، تولید چندان اقتصادی نیست و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در این زمینه مشکلات فراوانی دارند؛ البته بحث های مربوط به کاهش نرخ سود تسهیلات نیز در شورای پول و اعتبار در جریان است.

    عبدالهی تاکید کرد: پس از تثبیت نرخ سود سپرده ها در نظام بانکی و اجرای کامل مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، اقداماتی باید برای کاهش نرخ سود تسهیلات نیز صورت بگیرد.

    عضو شورای پول و اعتبار گفت: تصور این است که اگر تناسبی بین نرخ تورم و سود تسهیلات وجود داشته باشد می تواند قابل قبول باشد. یعنی اگر فرض کنیم تورم که در حال حاضر زیر 10 درصد است، چند درصد بالاتر می تواند نرخ مناسبی برای سود تسهیلات بانکی باشد.

    وی ادامه داد: امیدوارم در آینده ای نه چندان دور این اتفاق بیفتد و با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، گشایش مناسبی در فعالیت های اقتصادی اتفاق بیافتد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی