عصر بازار

کارنامه بیمارستان بانک ملی روی ریل خدمت

عصر اعتبار- در اوایل قرن حاضر با توسعه تجارت و اقتصاد و گسترش روز افزون عملیات و شبکه بانکداری در ایران، روزبه‌روز بر شمار جمعیت کارکنان و افرادی که در نظام بانکداری کشور و بویژه در بانک ملی ایران مشغول به کار می شدند افزوده شد.

کارنامه بیمارستان بانک ملی روی ریل خدمت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این موضوع موجب شد، تا مسائل و اصول پزشکی، بهداشتی و درمان از همان سال‌های اولیه تاسیس بانک ملی ایران که به عنوان نماد بانکداری در کشور و سطح منطقه خاورمیانه تجلی یافت مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
    از سویی به جهت کثرت مشاغل گوناگون و طاقت فرسا، تنوع و تخصص‌های مختلف، تعداد کادر شاغل و فرسودگی های مفرط؛ بانک ملی ایران در دهه های گذشته بعد از صنعت نفت نیازمند بیمارستان و مرکزی پزشکی – درمانی برای کارکنان خود شد که بتواند به منظور ایجاد تسهیلات و خدمات، پاسخگوی رفع نیازهای کارکنان و مراجعان در حوزه بهداشت و درمان باشد چرا که این حرفه و شغل با مشکلات و مخاطراتی در همه رده ها همراه است که وجود پزشک و مرکزی برای معالجه و درمان را باید در اولویت و جزو لاینفک آن در کنار کارکنان بانک دانست. آنچه در ادامه می خوانید نگاهی کوتاه به اقدامات و خدمات بیمارستان بانک ملی ایران به بیماران، مراجعه کنندگان و جمعیت تحت پوشش است:
    بیمارستان بانک ملی ایران؛ دانش، تجربه و تکنولوژی
    واحد بهداری و شبکه بهداشت و درمان بانک ملی ایران تقریبا از آغازین سال های فعالیت صنعت و نظام بانکداری در کشور به منظور معالجه، درمان و همچنین رفع نیازهای بهداشتی کارکنان بانک در سال 1317 تأسیس و در پی آن ساختمان فعلی بیمارستان بانک در سال های بعد ساخته و تکمیل شد. امروز این مجموعه درمانی پس از گذشت نزدیک به 80 سال همچنان در بانک ملی ایران خدمات مطلوب و اثربخشی به مراجعین، بیماران و جمعیت تحت پوشش می دهد.
    سبک معماری این بیمارستان؛ خاص ایرانی است و در زمان تاسیس آن تلاش شد تا از آخرین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات برخوردار شود. این بیمارستان به تمامی پرسنل و کارکنان بانک و به تمامی مراجعان و هموطنان در کشور خدمات دهی و خدمت رسانی می کند، همچنین بارها در شرایط سخت و حوادث مختلف به یاری امدادگران و متولیان شبکه و نظام درمانی کشور خصوصا در زمان هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی آمده است. نمونه آن سال گذشته سرویس دهی و خدمت رسانی به حادثه دیدگان پلاسکو بود که تمامی پزشکان و کادردرمان بیمارستان به طور شبانه روز با آمادگی و تجهیزات کامل حادثه دیدگان را معالجه و درمان می کردند.
    بدون تردید این مجموعه بزرگ که همزمان و همسو با رشد و ترقی صنعت و نظام بانکداری 100 ساله در کشور توسعه و گسترش یافته است، تاکنون معالجه، ابتکارات و اختراعات جراحی، تامین دارو و خدمات درمانی به بیماران زمینه امنیت و ایمنی کارکنان و بازنشستگان بانک ملی ایران را فراهم ساخت است. بیمارستان بانک ملی ایران به عنوان یکی از واحدهای کلیدی بانک ملی ایران سهم بزرگی در ایجاد آسایش و حفظ سلامت، آرامش و امنیت کارکنان بانک در سراسر کشور بر عهده دارد.
    تحقق 100 درصدی برنامه ها طی یکسال اخیر
    در یک سال اخیر مهمترین و مطلوب ترین خدمات پزشکی، بهداشتی - درمانی و تخصصی بیمارستان بانک ملی ایران با بهترین کیفیت و ایمنی به کارکنان، بیماران، خانواده بانک و مراجعان با رویکرد بیمار محور و مبتنی بر بالاترین استانداردهای کیفی - رفاهی ارائه شده است که شامل خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی، پذیرش و بستری بیماران، ارائه خدمات پزشکی و پیراپزشکی، پذیرش بیماران سرپائی و خدمات مربوطه و اعزام بیماران بانکی به خارج از کشور بوده است.
    هم اکنون این مجموعه درمانی در ساختمانی با 9 طبقه و با مساحت حدود 25 هزار متر مربع دارای 300 تخت و حدود 1500 پرسنل و کادردرمانی ، 12 درمانگاه، 15 بخش و بهره مندی از تجهیزات مدرن پزشکی، روزانه به بیش از 1500 بیمار و مراجعه کننده به صورت بستری و سرپایی خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی ارائه می دهد و در خدمت شبکه بهداشت و درمان کشور و کارکنان بانک ملی ایران است.

    خدمات اثربخش رکن اصلی برنامه های راهبردی است
    بیمارستان بانک ملی ایران از گذشته تا به امروز بنا به اصول، ارزش ها، اهداف و ماموریتش تنها کارکنان بانک را در نظر نداشته است، بلکه به درمان دیگر بیماران و حتی افراد نیازمند می پرداخت. این روش و روند پسندیده، امروز نیز پس از 80 سال همچنان برای هرچه بهتر و بیشتر خدمت رسانی و خدمات دهی به نیازمندان، مراجعان و هموطنان در کشور توسط کادر بهداشتی و درمانی بیمارستان بانک جریان دارد. به ترتیبی که بیماران و جمعیت تحت پوشش بانک علاوه بر مراجعه به بیمارستان و درمانگاها به منظور استفاده از مکانات درمانی می توانند به تعدادی کلینیک و درمانگاه های تحت پوشش بیمارستان بانک در مناطق مختلف تهران از جمله امیرآباد، بازار، تهرانپارس، تجریش و سیدخندان و دیگر مراکز درمانی طرف قرارداد در دیگر شهرهای کشور مراجعه کنند و از خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند شوند.

    خیز بلند برای تداوم خدمت رسانی
    بیمارستان بانک ملی ایران در راستای تکریم حقوق بیماران و ارائه کیفیت خدمات پزشکی – درمانی جدید؛ در یک سال اخیر بخش مراقبت های ویژه، تصویربرداری و آنژیوگرافی، آزمایشگاه، کلینیک‌ فوق تخصصی قلب و عروق فوق اینترونشن، روماتولوژی، غدد، مشاوره قلب – بیهوشی، خون و آنکولوژی (سرطان شناسی)، ژنتیک، غربالگری پستان و نوار قلب، دندانپزشکی، کلینیک‌های فوق تخصصی و دانشکده پرستاری را با تامین و صرف هزینه بیش از 150 میلیارد ریال احداث ،تجهیز، بازسازی و بهسازی کرده است که این اقدام قابل تقدیر است و موجب ارتقای سطح رفاه، آسایش و امنیت روحی و جسمی کارکنان شده است که قطعاً ارائه این خدمات مطلوب و موثر در جلب رضایت بیشتر بیماران موثر خواهد بود.
    هم اکنون بیمارستان بانک با اجرای اقدامات موثر با بازسازی، بهسازی و خرید تجهیزات و امکانات استاندارد روزآمد و کارآمد پزشکی در بخش های مختلف، زمینه ی ارتقای کیفیت درمان را در سطح مطلوبی برای بیماران فراهم کرده است و گستره خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهد میان دیگر مراکز درمانی در کشور اثر بخش، اثرگذار، پیشرو، پیشگام و پیشتاز است. همانطور که بانک ملی ایران در مدت ماموریت خود که نزدیک به 9 دهه است اقدامات و دستاوردهای بسیار مهم و حائز اهمیتی در زمینه ارتقای سطح نظام بانکداری کشور داشته است در ساخت مراکز درمانی متعددی در جهت اجرای مسئولیت های اجتماعی مشارکت داشته است که شامل مشارکت و همکاری در ساخت مراکز درمانی و کلینیک ها و پاراکلینیک ها و درمانگاه های متعدد در مناطق محروم کشور برای درمان بیماران بوده است. علاوه بر این بیمارستان بانک ملی ایران با راه اندازی دانشکده پرستاری اقدام به پذیرش دانشجو کرده است که با تربیت پرستاران جهت تکمیل کادر پرستاری ،کادر درمانی مورد نیاز خود و کشور را تامین می کند.

    کلینیک داندانپزشکی
    این کلینیک با 9 یونیت بروز و کامل ماهانه بیش از 1500 بیمار و مراجعه کننده را پذیرش می کند و خدمات عمومی و تخصصی متنوعی از جمله ایمپلنت، جراحی و روکش را به بیماران ارائه می دهد.

    بخش تصویربرداری
    این بخش شامل ام آر آی، سونوگرافی، سی تی اسکن، رادیو لوژی، ماموگرافی و آنژیوگرافی است که با فضایی مناسب و تکنولوژی و تجهیزات مناسب و مدرن به جمعیت تحت پوشش خدمات ارائه می کند.

    الگویی از گذشته تاکنون
    در اسناد و کتاب های تاریخی آمده است: « همجوار میدان مشق و نزدیک به خیابان لاله زار تهران واحد بهداری و مرکز درمانی مجهزی ساخته شده است که در آن بیمارانی را بستری می کنند که افزون بر خدمات پزشکی و جراحی های سرپایی ، وسایل لازم در مواقع اورژانس وجود دارد. همچنین یک بخش مجزا برای امراض مسری و یک کمپ برای قرنطینه کردن آنها برپا شده است. علاوه بر اتاق عمل بخش های مختلفی برای بیمارانی که بعد از عمل تب شدید دارند یا شوک به آنها دست می دهد ساخته شده است. (( به جرات می توان گفت بیمارستان بانک ملی ایران زمان تاسیس خود نه فقط بهترین بیمارستان در زمان خودش، بلکه مجهزتر از بهترین بیمارستان¬ها بوده است ))
    دوستدار محیط زیست
    رویکردهای مدیریتی در بیمارستان های امروزی محیط زیست را به شدت تحت فشار قرار داده و ضمن افزایش هزینه های بیمارستانی در افزایش بیماری جامعه نیز تاثیر جدی داشته است. در سال های اخیر موسسات مراقبت بهداشتی برای کنترل محیط زیست و حفظ انرژی به بیمارستان ها و مراکز درمانی برای انهدام مناسب پسماندهای پزشکی و پساب ها فشار زیادی وارد کرده اند. در این میان بیمارستان های فردا به رویکرد عملکرد بی ضرر رو آورده اند که به آنها بیمارستان های سبز و سالم گفته می شود. بیمارستان سبز و سالم ارتباط بین سلامتی انسان و محیط زیست را می شناسد و این شناخت را از طریق نوع اداره کردن، استراتژی و عملیات خود نشان می دهد. نیازهای خود را با اقدامات زیست محیطی پیوند می دهد و با مشارکت فعال در توسعه و تقویت محیط زیست جامعه، برابری در سلامت و اقتصاد سبز, تعهد خود به محیط زیست را با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه نشان می دهد. در این میان بیمارستان بانک ملی ایران در سال های اخیر با اجرای بهترین تجارب زیست محیطی و سبز همسو با بهبود ایمنی کیفیت و صرفه جویی در هزینه‏ ها و بهبود حفاظت از سلامت و محیط زیست حرکت کرده است و اقدامات مهم و موثری برای دفع و امحاء آلودگی ها و فاضلاب ها، پسماندها، پساب و بازیافت زباله ها (عفونی، غیرعفونی، خانگی، شیمیایی، دارویی، تیز و برنده) در جهت سازگاری با استانداردهای محیط زیست از جمله در صرفه‌جویی مصرف سوخت و انرژی، توسعه فضای سبز، قسمت های جمع آوری، حمل و نقل، تصفیه، بی خطرسازی و دفع زباله ها انجام داده که هیچ آلودگی را به جامعه تحمیل نکرده از اینرو به عنوان بیمارستان سبز شناخته شده است.

    خدمات درمانی در مسیر رشد و توسعه
    چندی پیش بیمارستان بانک ملی ایران با افتتاح و راه اندازی بخش های جدید به جمع معدود بیمارستان های دارای کلینیک آریتمی و پیس میکر پیوست و موفق شد تا در زمینه تحقق استانداردها رتبه درجه یک اعتبار بخشی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را کسب کند. اعتباری که به اعتبار بیمارستان بانک بیش از پیش بخشید و آن را ارتقاء داد. این موفقیت و اعتبار قطع یقین نخستین و البته آخرین موفقیتی نیست که بیمارستان بانک کسب خواهد کرد و در آینده شاهد گام های موثری تری خواهیم بود.
    حالا واحد بهداری بانک ملی ایران بعد از نزدیک به 80 سال خدمت و گام های رو به جلو از زمان تاسیس به بیمارستانی بزرگ و مهم بدل شده است که با ارائه خدمات پزشکی و درمانی مطلوب و موثر و تجهیز کردن دستگاه ها و ارائه سرویس ها مدرن و ایجاد اشتغالزایی به مرکزی درمانی معتبر در کشور تبدیل شده است تا با بهبود کیفیت بتواند سایه آرامش و آسایش برای حفظ سلامت و امنیت برای بیماران باشد و رضایتمندی مراجعه کنندگان را کسب کند.
    بیمارستان بانک ملی ایران با تکیه بر دانش کارآمد و تجربه روزآمد و با استقرار تکنولوژی و تجهیز امکانات ویژه درمان انگیزه حرکت به سوی توسعه پایدار و بهره وری انرژی و انجام فعالیت های اثرگذار بر محیط زیست را بر پایه استانداردهای زیست محیطی در دستور کار خود قرار داده است و همواره تلاش می کند تا با استقرار خدمات ویژه با روند حرکتی موفق و روبه جلو خدمات مطلوب و موثر ارائه دهد و الگویی خاص برای نظام پزشکی، شبکه بهداشت و درمان و سایر مراکز معتبر درمانی کشور باشد.

    پورسعید خلیلی