عصر بازار

بیت کوین در آینده؛

بازیگر جدید بازارهای سیاه یا پولی قانونی

عصر اعتبار- استفاده از بیت کوین در کشورهای مختلف با برخوردهای مثبت و منفی متفاوتی رو به رو شده و حال این سوال مطرح است که در چنین شرایطی چه آینده ای می توان برای بیت کوین متصور بود؟

بازیگر جدید بازارهای سیاه یا پولی قانونی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرس «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا،  بیت کوین (Bitcoin)  نوعی واحد پول دیجیتال و در واقع واحد پول رایج در شبکه است. این پدیده اولین باراوایل فوریه سال2009، در پی مقاله ای که توسط برنامه نویس ژاپنی به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) منتشر، و به دنیا معرفی شد.

    بیت‌کوین یک شبکه‌ی پرداخت نوآورانه و نوع جدیدی از پول است که تاکنون به عنوان یک سیستم گردش پول غیر دولتی، همواره عده‌ای موافق و مخالف خواهد داشت.

    برخلاف شعار حمایت از تکنولوژی و فناوری های روز دنیا، اخیرا بسیاری از دولت ها ممنوعیت و  محدودیت هایی را برای استفاده از بیت کوین در کشورهای خود وضع کرده اند.

    به شکلی که بانک مرکزی روسیه در تازه ترین اقدام خود، تمامی وب سایت هایی که در حوزه عرضه و داد و ستد ارزهای رمزنگار از قبیل بیت کوین فعال هستند را مسدود کرد.

    این بانک،"مشکوک بودن معاملات ارزهای رمزنگار" و  همچنین استفاده از آن ها بعنوان وسیله ای برای سرمایه گذاری، هم برای شهروندان و هم برای بنگاه های اقتصادی روسیه را  پر خطر اعلام کرده است.

    این در حالی است که برخی کشورها در مقابل بیت کوین مواضع متفاوتی دارند و حتی شهرداری «چیاسو» در سوئیس اعلام کرد: قصد دارد به شهروندان این شهر اجازه دهد تا مالیات خود را از ابتدای سال آینده میلادی، با بیت کوین پرداخت کنند.

    برخوردهای دوگانه از سوی دولت ها در مقابل بیت کوین و ممنوعیت استفاده در یک سوی جهان و نصب دستگاه های خودپرداز این ارز دیجیتال در سوی دیگر دنیا این سوال را مطرح می کند که دلیل اینگونه رفتارها درباره یک تکنولوژی که برخی آن را به عنوان پول قبول کرده و برخی به چشم یک کالا به آن نگاه می کنند، چیست؟

    ضعف قوانین مشکل بزرگ بیت کوین

    در همین راستا نیما امیرشکاری  دراین باره گفت: از گذشته تاکنون پول در همه کشورها با پشتوانه دولتی بوده این موضوع به عنوان یک قانون در بانکداری سنتی تبدیل شده اما بیت کوین وابستگی به هیچ دولت یا نهادی ندارد و همین موضوع باعث موضع گیری دولت ها در مقابل این نوع ارز شده است.

    وی با اشاره به اینکه پول در هر کشوری از بانک های مرکزی قدرت می‌گیرد، افزود: بیت کوین به دلیل عدم وابستگی، نتوانسته است قدرتی نزد بانک های مرکزی داشته باشد در صورتی که تمامی ویژگی های پول را دارد.

    مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی گفت: تنها تفاوت بیت کوین با پول های رایج ضعف قوانین است و دلیل روی خوش نشان ندادن برخی کشورها نسبت به این ارز، همین موضوع است.

    امیرشکاری باتاکید بر اینکه برخورد با بیت کوین به قوانین هر کشوری بستگی دارد، ادامه داد: روی خوش برخی کشورها به این نوع ارز بستگی به قوانین و نوع عملکرد هر کشوری دارد و قوانین واحدی در قبال این نوع ارز در دنیا وجود ندارد.

    به گفته وی، در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی کشورها پول ملی خود را به بیت کوین تغییر داده اند.

    این کارشناس بانکداری الکترونیک درباره اینکه این ممنوعیت ها دائمی یا موقت است، گفت: اینگونه محدودیت ها تنها مختص بیت کوین نیست و به ظهور تمامی ارزهای مجازی نیز ارتباط دارد.

    امیر شکاری درباره اینکه آیا این محدودیت ها باعث هدایت بیت کوین به سمت معاملات بازار سیاه می شود، گفت: تجربه در دنیا نشان داده که استقبال از هر موضوعی که منع و محدود می شود، افزایش می یابد.

    وی در این باره افزود:  به نظر من اگر این شرایط ادامه داشته باشد، بیت کوین به روشی جدید برای نقل و انتقال پول در بازارهای سیاه خواهد بود.

    روند رو به رشد بیت کوین

    همچنین سید روح اله فاطمی اردکانی نیز دراین باره گفت: نکته مهمی که وجود دارد هر تکنولوژی در ابتدای فعالیت خود با مشکلات امنیتی مواجه است.

    وی ادامه داد: درباره ارزهای مجازی هم به دلیل اینکه تا حدی هویت افراد در جهان دیجیتال مخفی خواهد بود، به خطر تبدیل شده است زیرا نامعلوم بودن اینکه چه شبکه هایی با چه اهدافی پشت این نقل و انتقال مالی قرار دارند، موضوعی قابل توجه و تامل است.

    این پژوهشگر حوزه بانکداری الکترونیک در ادامه با تاکید بر نقش مهم دولت ها در سرمایه گذاری و امنیت و قانون گذاری، گفت: ممنوعیت در استفاده از بیت کوین باعث افزایش اعتماد و شفافیت استفاده از این نوع ارز بوده و اغلب این محدودیت ها برای جلوگیری از سو استفاده های احتمالی است.

    فاطمی اردکانی درباره پیش بینی خود از آینده این نوع ارز، گفت: میزان سهولتی که این ارز در تعاملات داخلی و بین المللی ایجاد کرده است به نظر من روندی رو به رشد دارد و تهدیدهای موجود عامل بازدارنده و مانع از فعالیت این نوع ارز مجازی نیست و باید به این نکته توجه داشت که بر سر راه هر تکنولوژی موانعی وجود دارد که به مرور زمان حل و فصل می شود.

    تغییر روند معاملات با رواج پول های دیجیتال

    به گفته وی استفاده از پول های دیجیتال به نوعی عملیات مالی و نقل وانتقال پول را آسان کرده است و به نظر من علی رغم فراز و نشیب ها، روند استفاده از این ارز به سمت افزایش خواهد بود.

    بیت کوین و بازار سیاه

    فاطمی اردکانی در واکنش به اینکه آیا این محدودیت ها عاملی برای هدایت پول های دیجیتال به سمت معاملات در بازار سیاه می شود یا خیر؟ گفت: در سطح کلان نگرانی در این باره ایجاد شده و به نظر من این موضوع می تواند یکی از تهدیدهای موجود در روند استفاده از این ارز باشد.

    لزوم رگولاتوری صحیح

    اما کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان، نظری متفاوت درباره ورود بیت کوین به بازارهای سیاه داشت و در این باره گفت: روند فعالیت های الکترونیک همانند نظام سنتی هستند و اگر برای آنها قوانین صحیح و رگولاتوری صحیحی در نظر گرفته شود، این نوع ارزها هم کارکردی معمولی خواهند داشت و مسیری به مانند پول فیزیکی رایج معامله خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو