عصر بازار

در گردهمایی بزرگان ICT ایران و جهان مطرح شد؛

اعلام آمادگی ۷ کشور برای سرمایه‌گذاری در ICT ایران

عصر اعتبار- نشست مشترک فعالان حوزه ICT ایران و جهان در حاشیه نمایشگاه جیتکس در حالی برگزار شد که توانمندیهای فعالان صنعت ICT ایران و خصوصا استارتاپهای ایرانی حاضر در این نمایشگاه، تحسین نمایندگان جهانی این صنعت را برانگیخت.

اعلام آمادگی ۷ کشور برای سرمایه‌گذاری در ICT ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، امروز آخرین روز از برگزاری نمایشگاه جیتکس 2017، نشست مشترک فعالان حوزه ICT ایران با حضورنمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و رؤسای تشکل‎های ICT اتاق بازرگانی و مدیران شرکت‌های ICT جهان برگزار شد.

    بهزاد سلطانی؛ رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، سید مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‎های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روح‌الله استیری؛ مدیرکل دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رمضانعلی سبحانی‌فر؛عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و محمدرضا طلائی؛ رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران با ایراد سخنرانی و اعلام آمادگی بخش خصوصی برای همکاری با شرکت‌های خارجی و برنامه‌های حمایتی دولت در برقراری و گسترش ارتباطات بین‌المللی حوزه ICT، با بزرگان صنعت ICT جهان به بحث و گفتگو نشستند.

    در این نشست تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های ایرانی و همچنین مدیران شرکت‌های ICT از کشورهایی چون ژاپن، ایرلند، چین، سنگاپور، هند، لبنان و برزیل حضور داشتند و در گفت‌وگو با فعالان ICT ایران عنوان کردند که آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را دارند.

    در ابتدای نشست صمیمانه بزرگان ICT ایران و جهان، محمدرضا طلائی؛ رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران اطلاعاتی در مورد تشکیل پاویون ایران در جیتکس 2017 ارائه کرد و گفت: کشور ایران طی سه سال گذشته حضور پررنگی در این نمایشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های منطقه در حوزه ICT داشته است و امسال نیز 12 شرکت در پاویون ایران در سالن شیخ راشد حضور داشتند و به معرفی دستاوردهای خود پرداختند.

    وی افزود: همچنین 29 استارتاپ ایرانی در بخش startup movement جیتکس حضور داشتند که حضور 12استارتاپ با حمایت اتاق بازرگانی تهران، 6 استارتاپ با حمایت اتاق بازرگانی اصفهان و 10 استارتاپ با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صورت گرفت.

    طلائی تصریح کرد: با توجه به نیروی متخصص و جوانی که سالانه از دانشگاه‌ها فارغ‌‎التحصیل می‌شوند و پتانسیل موجود در شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه ICT و شرکت‌های دانش‎بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایران کشور مهم منطقه خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری و مشارکت با غول‌های ICT جهان و حضور پر رنگ‌تر در بازار منطقه خواهد بود.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم‌افزار ایران، جیتکس را به عنوان پل ارتباطی با دنیای فناوری اطلاعات جهان برای معرفی پتانسیل‌های تولیدی و صادراتی ایران و آشنایی با آخرین دستاوردهای فناوری کشور معرفی کرد.

    وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط خوبی برای حضور شرکت‎های خارجی که تمایل دارند در ایران سرمایه‎گذاری کنند به وجود آمده است، گفت: برنامه‌ها و تسهیلاتی که دولت ایران برای همکاری شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی فراهم ساخته، فضای مناسبی برای تأمین نیازهای داخلی و توسعه صنعت فاوا در ایران بوجود آورده است.

    طلائی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های فعال در ایران آماده حضور در بازارهای بین‌المللی شده‎اند، جیتکس فرصتی فراهم کرده تا بین شرکت‌های ایرانی و خارجی ارتباطی برای حضور پر‎رنگ‌تر در منطقه ایجاد شود.

    وی اضافه کرد: نمونه‌هایی در این خصوص داشتیم که شرکت‎های فرانسوی در ایران شرکت ICT به ثبت رسانده‎اند و با استخدام نیروی انسانی متخصص ایرانی محصولاتی را برای بازار فرانسه تولید کرده‌اند.

    رییس فدراسیون فاوا ایران در ادامه سخنان خود گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات زیادی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد و از طرفی شرکت‎های خارجی که به عنوان شرکت دانش‎بنیان در ایران ثبت می‎شوند نیز می‎توانند از این تسهیلات برخوردار شوند.

    وی افزود: با مقایسه حقوق و دستمزد یک نیروی انسانی متخصص در ایران و اروپا می‌توان به مزیت نسبی تولید نرم‌افزار و محتوا در ایران پی برد و یکی از ابزارهای مهم برای معرفی این زمینه‌های مثبت نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی مانند جیتکس و سبیت است.

    درخشش استارتاپهای ایرانی در رویداد جیتکس

    طلائی درباره حضور استارتاپ‌های ایرانی در نمایشگاه جیتکس گفت: مجموعا 465 استارتاپ از 40 کشور درسالن Startup Movement جیتکس حضور داشتند که از این تعداد 29 استارتاپ ایرانی بودند.

    وی با بیان اینکه استارتاپ‎های ایرانی در این دوره از نمایشگاه خوش درخشیدند، گفت: با انتخاب هیئت داوران 54 استارتاپ به مرحله نهایی راه یافتند تا به معرفی توانمندی‌های خود بپردازند که با انتخاب 4 استارتاپ از ایران بیشترین تعداد به کشورمان تعلق گرفت که برای اولین گام برای حضور در مجامع بین‌المللی بسیار مثبت است.

    طلائی افزود: 4 استارتاپ ایرانی نیز موفق شدند دستاوردها و توانمندی‌های خود را به سرمایه‌گذاران دنیا معرفی کنند اما در نهایت نتوانستند جایزه 180هزار دلاری را از آن خود کنند.

    به گفته وی، استارتاپ موزرا و کامنت ماینر معرفی شده از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور،استارتاپ خبریو از طرف اتاق بازرگانی تهران و استارتاپ اترس از طرف اتاق بازرگانی اصفهان توانستند توجه هیئت داوران را به خود جلب کنند.

    حمایت دولت ایران از سرمایه‌گذاران خارجی

    در ادامه این نشست، روح‌الله استیری؛ مدیر کل دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند و توضیحاتی درباره گام‎های دولت ایران برای حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان و جذب سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کردند.

    رمضانعلی سبحانی‌فر در توضیحات خود با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی ایران توجه و حمایت ویژه از دانش‎بنیان‌ها را تکلیف تمام نهادها کرده است، گفت: قوانین و مقررات زیادی از لحاظ حقوقی و مالی برای حمایت از شرکت‎های دانش‎بنیان مصوب شده است.

    وی افزود: از نظر حقوقی تمام تلاشمان را کرده‎ایم تا امور اداری برای شرکت‎های دانش‌بنیان تسهیل شود و از نظر مالی نیز به شرکت‌های دانش بنیان وام‎های بلاعوض و معافیت مالیاتی تعلق می‌گیرد که شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌‍گذاری در ایران نیز می‎توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
    شرکت‌های خارجی می‌توانند بدون همکاری با شرکت‌های ایرانی به صورت مستقل در ایران سرمایه‌گذاری کنند

    سبحانی‌فر اضافه کرد: نیازی نیست شرکت‌های خارجی حتماً با شرکت‌های ایرانی همکاری داشته باشند تا از تسهیلات برخوردار شوند، بلکه می‌توانند به صورت مستقل در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

    در این نشست مدیران شرکت‌های ICT از کشورهایی چون ژاپن، کویت، چین، سنگاپور، هند، لبنان و برزیل حضور داشتند و اعلام کردند که آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو