عصر بازار

کشف طلا در فاضلاب‌های سوئیس

عصر اعتبار- دانشمندان در مکانی کاملا غیرمنتظره طلا کشف کرده‌اند: شبکه فاضلاب و مراکز تصفیه آب فاضلاب در سوئیس.

کشف طلا در فاضلاب‌های سوئیس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری آنلاین، نتیجه مطالعات محققان موسسه علوم دریایی Eawag نشان می‌دهد سالانه بیش از 43 کیلوگرم طلا وارد سیستم فاضلاب سوئیس می‌شود.

    ارزش این حجم از طلا براساس نرخ کنونی این فلز، برابر دو میلیون دلار است. محققان احتمال می‌دهند این ذرات طلا از کارخانه‌های مشهور ساعت‌سازی و پالایشگاه‌های طلا در این کشور وارد فاضلاب می‌شوند.

    این پژوهش که به سفارش دفتر فدرال محیط زیست سوئیس انجام گرفته‌است،‌شامل بررسی 64 مرکز تصفیه آب در سرتاسر این کشور بوده‌است.

    تراکم طلا در برخی از مناطق بیشتر از دیگر مناطق بوده‌است. در منطقه‌ای در جنوب سوئیس که تعداد زیادی پالایشگاه طلا در آن واقع شده،‌میزان رسوبات طلا به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که ارزش بهره‌برداری پیدا می‌کند.

    محققان دیگر انواع فلزات را نیز در میان فاضلاب‌های سوئیس کشف کرده‌اند: مقادیر غیرمنتظره‌ای نقره و حتی عناصر کمیابی که معمولا در صنعت تولید الکترونیک‌ها کاربرد دارند.

    تخمین‌ها نشان می‌دهند سالانه نزدیک به سه هزار کیلوگرم نقره به ارزش 1.8 میلیون دلار  وارد فاضلاب‌های سوئیس می‌شوند. طلا و نقره تنها موارد ارزشمندی نیستند که در شبکه فاضلاب این کشور کشف شده‌است.

    محققان در ماه سپتامبر دریافتند دو زن اسپانیایی 100 هزار یورو را از مسیر یک توالت وارد فاضلاب شهر ژنو ساخته‌اند و مقامات قضایی بعد‌ها دریافتند این دو زن تلاش داشته‌اند خود را از شر پولی غیرقانونی خلاص کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی