عصر بازار

جذابیت اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی معتقدند با وجود پتانسیل استمرار نرخ رشدهای مثبت در اقتصاد ایران، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی همچنان باید در دستور کار دولت باشد.

جذابیت اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، کارشناسان اقتصادی می گویند روند رشد اقتصادی کشور در سال های اخیر بهبود یافته و شرایط اقتصاد ایران برای ثبت رشدهای مثبت ادامه دار فراهم است. در عین حال، دولت در سال گذشته از رشد 11.2 درصدی خبر داد که بخشی از آن ناشی از افزایش فروش نفت و بخشی نیز از طریق صادرات غیرنفتی به دست آمده است.

    هرچند برخی تحلیل گران اقتصادی معتقدند رشد اقتصادی سال 95 که بخش مهمی از آن ناشی از نفت بوده در سال 96 تکرار نخواهد شد، ‌اما اعتقاد قریب به اتفاق آنها بر ادامه روند رشد مثبت اقتصادی بوده و برخی تحلیل ها و اظهارات حاکی از احتمال رشد 5 تا 8 درصدی اقتصاد ایران در سال جاری است.

    حرکت اقتصاد ایران به سمت رشدهای مثبت

    بنابراین آنچه اتفاق می افتد، بهبود شرایط اقتصادی در سال جاری و سال آینده است که می تواند نویدبخش استمرار نرخ رشدهای مثبت در اقتصاد ایران باشد. البته برخی پیش بینی های بین المللی نیز رشد اقتصاد ایران در سال 2017 میلادی را کمتر از 4 درصد برآورد کرده است.

    محمدباقر نوبخت؛ سخنگوی دولت در هفته گذشته رشد اقتصادی ایران در سال آینده را رقمی بین 7 تا 8 درصد برآورد کرد. مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی در بهار سال جاری را بدون نفت 7 درصد و با نفت 6.5 درصد اعلام کرد.

    همچنین طبق اعلام این مرکز، نرخ رشد اقتصادی گروه کشاورزی در فصل بهار امسال 3.1 درصد، گروه صنعت 4.9 درصد، صنعت 5.8 درصد، ساختمان 7.1 درصد و خدمات نیز 8.3 درصد بوده است. در فصل بهار امسال، بخش واسطه گری مالی بالاترین میزان رشد را به میزان 32.2 درصد به ثبت رسانده است.

    رشد 5 درصدی شرکت‌های بورسی در سال 95

    سجاد ابراهیمی در خصوص وضعیت نرخ رشد اقتصادی و تلاش های دولت یازدهم برای مثبت شدن این نرخ، همچنین نرخ رشد 11.2 درصدی محقق شده در سال گذشته و اینکه آیا شرایط استمرار نرخ رشدهای مثبت همچنان برای اقتصاد ایران وجود دارد و یا خیر؟ گفت: ‌در سال 95 با نگاه به آمارهای شرکت های بورسی، ‌به نوعی نرخ رشد بالای 5 درصد در این بخش محقق شده است.

    عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: ‌بنابراین اینکه پیش بینی کنیم نرخ رشد اقتصادی در سال 96 نیز مثبت خواهد بود احتمالا دور از واقعیت نخواهد بود. در عین حال، ما در سال های گذشته نیز نرخ رشد منفی داشتیم که البته پتانسیل خوبی برای تحقق دوباره نرخ رشد مثبت فراهم می شود چون وقتی یک ظرفیتی خالی می شود، راحت تر می توان آن را به شرایط قبل بازگرداند.

    پیش بینی مثبت ماندن نرخ رشد اقتصادی در سال 96 دور از واقعیت نخواهد بود

    ابراهیمی ادامه داد: از آنسو با نرخ رشد سرمایه گذاری مواجه هستیم که می تواند در بلندمدت به یک معضل تبدیل شود. رشد سرمایه گذاری از سال 92 تا 95 حدود 35 درصد کاهش یافته و این موضوع مهم ترین عامل محدود کننده در تولید محسوب می شود و در واقع سرمایه گذاری ها فرایند فعالیت های آتی تولیدی کشور را خواهد ساخت.

    وی تصریح کرد:‌ این حجم از کاهش در سرمایه گذاری نشانه خطری برای پتانسیل رشد اقتصادی کشور در دوره های آتی است. اینکه به دلیل محدودیت سرمایه گذاری نتوانیم ماشین آلات نو و جدید را با مستعمل و قدیمی جایگزین کنیم، نمی توان انتظار داشت رشد مثبت بالا هر ساله محقق شود.

    این کارشناس اقتصادی و بانکی گفت: موضوع دیگر اینکه بعد از برجام نیز ریسک سرمایه گذاری کماکان بالا باقی ماند هرچند که گشایش هایی در مبادلات خارجی اتفاق افتاد، ولی فاکتوری که در حال حاضر مشکل اساسی برای دستیابی به رشدهای اقتصادی بلندمدت محسوب می شود، ریسک های سرمایه گذاری است.

    اصلاح قوانین کسب و کار

    عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهارداشت: در عین حال، این ریسک ها برای سرمایه گذاران داخلی نیز وجود دارد که باعث می شود تمایل برای سرمایه گذاری کاهش پیدا کند. یکی از موانع در این بخش را شاید بتوان قوانین حوزه کسب و کار دانست و از آنسو نیز مسائل بین المللی هم مطرح است.

    وی ادامه داد: بنگاهی وجود ندارد که چه در بخش تولید و یا فروش هیچگونه ارتباطی با خارج کشور نداشته باشد. حتی اگر این ارتباطات مستقیم هم نباشد، به صورت غیرمستقیم خواهیم داشت. وقتی شوک سیاست خارجی وارد شود ممکن است حساب های یک بیزینس دچار مشکل شود و بهم بریزد.

    ابراهیمی در اینباره که یکی از راهکارهای مطرح شده در دولت های سابق در زمینه کاهش ریسک سرمایه گذاری ها، تضمین اصل و سود سرمایه ها بوده است، افزود: طبیعتا اینگونه اقدامات می تواند تا حدودی ریسک ها را کاهش دهد، ولی میزان آن چقدر است؟

    این کارشناس اقتصادی و بانکی اظهارداشت: بازدهی سرمایه گذاری در ایران برای سرمایه گذار خارجی باید به میزانی باشد که ریسک را پوشش داده و سرمایه گذار خارجی را تشویق کند تا سرمایه خود را به جای کشورهای دیگر و همسایه، در ایران سرمایه گذاری کند؛ البته به نظر من جذابیت سرمایه گذاری برای خارجی ها در ایران وجود دارد.

    ورود شرکای خارجی به اقتصاد ایران

    عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: باید تفاوت ریسک سرمایه گذاری در ایران نسبت به سایر کشورها برای سرمایه گذاران خارجی قابل توجه باشد چون در هر صورت سرمایه گذار خارجی ابتدا به تفاوت ریسک سرمایه گذاری توجه خواهد داشت و سپس به تفاوت ریسک بازدهی سرمایه گذاری فکر می کند.

    با وجود ظرفیت مناسب سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، همچنان باید جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یابد

    وی افزود: به نظر من، اقتصاد ایران در شرایط برابر با سایر کشورها به صورت بالقوه برای سرمایه گذاری مزیت دارد. این کارشناس اقتصادی درباره تلاش دولت برای استفاده از خطوط اعتباری خارجی، ‌گفت: این اقدامات را می توان آگاهانه و مثبت تلقی کرد و هر چقدر شرکای خارجی بتوانند وارد اقتصاد ایران شوند، می تواند باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری شود.

    ابراهیمی ارتباط برقرار کردن و حضور خارجی ها در اقتصاد ایران را باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری در کشور برشمرد و افزود:‌ حال وقتی توافقات و تلاش هایی مانند استفاده از خطوط اعتباری خارجی اعلام می شود، نشان می دهد تحرکات مثبتی در این بخش در حال رقم خوردن است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو