عصر بازار

افغانستان خواستار حمایت ایران برای دریافت وام از بانک سرمایه‌گذاری آسیا شد

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد افغانستان در دیدار با وزیر اقتصاد کشورمان خواستار حمایت ایران به منظور برخورداری افغانستان از تسهیلات بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا شد.

افغانستان خواستار حمایت ایران برای دریافت وام از بانک سرمایه‌گذاری آسیا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مسعود کرباسیان طی سخنانی در دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی هند، با یادآوری اینکه مسولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باوزارت امور اقتصادی دارایی است، آمادگی خود را برای برگزاری کمیسیون مشترک در اوایل سال 2018 در تهران اعلام نمود.

    در این دیدار کرباسیان ضمن تشریح دستاوردهای اقتصادی ایران و از سوی دیگر ضرورت بیش از پیش گسترش مناسبات اقتصادی بین دو کشور، استفاده از اعتبار 450 میلیون دلاری از هندوستان برای توسعه بندر چابهار و همکاری در حوزه حمل نقل ، آن را مایه گسترش همکاریهای بین ایران و هند دانسته و از پیشرفتهای بوجود آمده در مناسبات بین دو کشور در حل و فصل برخی مسائل مالی و همچنین واگذاری برخی پروژه ها به هندوستان بعنوان یک دوست قدیمی و علاقمندرا نشانه ای از روبه گسترش روابط دو جانبه اعلام نمود.

    وزیر اقتصاد هندوستان نیز ضمن تایید سخنان همتای ایرانی خود و اظهار خوشبختی ار پیشرفت های بعمل آمده به تشریح زمینه های متعدد همکاری بین دو کشور پرداخت ‌و از گسترش همکاریها در حوزه های مختلف استقبال نمود. مساله همکاریهای بانکی نیز یکی دیگر از مسائلی یک که طرفین بر آن تاکید داشتند.

    در جریان دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با همتای افغانی؛ طرفین با اشاره به اهمیت استراتژیک منطقه و نقش دو کشور همسایه در رفع برخی عوامل مانع توسعه روابط اقتصادی بر لزوم افزایش همکار در حوزه های مختلف تا کید نمودند.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اشاره به حضور صد ها هزار از برادران عزیز افغانی در کشور اقدامات متعدد دستگاههای اجرایی بویژه در حوزه آموزش و پرورش به کودکان را تشریح نمود .

    وی همچنین بر سازماندهی مبادلات تجاری در مرزها ی دو کشور و همکاری های بین گمرکی تاکید نمود.

    در این ملاقات بر ادامه همکاری های دو کشور در حوزه های حمل ونقل و تکمیل خطوط راه آهن و امکان اتصال افغانستان به غرب ایران و از آنجا به اروپا با افغانستان به ایران و سپس به اروپا از غرب ایران تاکید شد.

    وزیر دارایی افغانستان نیز طی سخنانی در این دیدار، ضمن قدردانی از مهمان نوازی و مساعدت های کشورمان به دولت و ملت افغانستان بر ضرورت گسترش این همکاریها تاکید و خواستار تکمیل پروژه های راه آهن داخل خاک انکشور که توسط ایران در دست اجرا بود گردید.

    کرباسیان نیز تشکیل چندین کار گروه مشترک در زمینه های مختلف را که در تفاهم نامه های قبلی مورد تایید دو کشور قرار گرفته اند را عامل مهمی برای پیگیری امور و پیشرفت کار دانست.

    وی همچنین در پاسخ به درخواست همتای افغانی خود، قول حمایت از آن کشور به منظور برخورداری از تسهیلات بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا را داده و اظهار امیدواری نمود که آن کشور بتواند گامهای بلندی را در مسیر توسعه بردارد.

    در این دیدار همچنین با اشاره به توافق سه جانبه ایران، افغانستان و هند در موضوع همکاریهای سه جانبه در حوزه ترانزیت و دیدار روسای جمهور سه کشور در این خصوص در تهران بر ادامه تلاشها برای اجرای آن توافقات تاکید شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی