عصر بازار

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان:

بیش از ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار نفر در خراسان رضوی سهام‌دار سهام عدالت شده‌اند

عصر اعتبار- مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۴ نفر سهام‌دار قطعی سهام عدالت دارد که این تعداد ۸ درصد مشمولان کشوری را تشکیل می‌دهد.

بیش از ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار نفر در خراسان رضوی سهام‌دار سهام عدالت شده‌اند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سیدمهدی رمضانی اظهار کرد: طرح توزیع سهام عدالت در راستای اجرای فصل ششم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به منظور گسترش مالکیت عمومی و به منظور تامین عدالت اجتماعی، از  سال 1385 اجرائی شده و تعداد 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر مشمول این طرح شدند.

    وی ادامه داد: همچنین طی 18 مرحله مشمولان این طرح شامل نهادهای حمایتی،‌ روستائیان و عشایر، شاغلین و بازنشستگان،‌ ایثارگران، بیماران خاص، خدام مساجد و حسینیه‌ها، روزنامه‌نگاران، زنان سرپرست خانوار، کارکنان ستاد نماز جمعه،‌ طلاب حوزه‌های علمیه و گروه‌های عمومی شناسایی و ثبت نام قطعی گردیده‌اند.

    مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با بیان اینکه تمام یا بخشی از سهام متعلق به دولت در 60 شرکت سرمایه‌پذیر  به طرح سهام عدالت تخصیص یافته است، عنوان کرد: استان خراسان رضوی تعداد  3 میلیون و 984 هزار و 404 نفر سهام‌دار قطعی سهام عدالت دارد که این رقم 8 درصد مشمولین کشوری را تشکیل می‌دهد.

    رمضانی با بیان اینکه در این طرح اصل ارزش سهام برای هر نفر تا سقف یک میلیون تومان و برای هر خانوار تا سقف 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده، تصریح کرد: همچنین مقرر شده بود که اصل ارزش سهام طی 10 سال (1394- 1385)  از محل سودهای حاصله تامین و بازپرداخت گردد.

    وی افزود: اکنون و پس از پایان دوره  10 ساله طرح مذکور،‌ دولت باید نسبت به تعیین تکلیف سهام و سودهای آتی اقدام می‌کرد. در این راستا ساماندهی طرح سهام عدالت در سه فاز مورد برنامه‌ریزی، تاکید و پیگیری دولت قرار گرفته است.

    مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فاز اول شفاف‌سازی و مشخص نمودن ارزش اسمی سهام هر مشمول (حقوق مالکانه هر مشمول) از طریق ارائه صورت حساب در فاز دوم ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله(ETF)  در بورس اوراق بهادار پس از اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط و تدوین مقررات مربوطه بوده و همچنین فاز سوم آزادسازی و خرید و فروش سهام توسط مشمولین است.

    رمضانی تاکید کرد: در فاز اول که در تاریخ 17 اسفند ماه سال 95 شروع به کار کرد، سامانه ارائه صورت‌حساب سهام عدالت با هدف مشخص کردن ارزش اسمی سهام اختصاص یافته به هر مشمول راه‌اندازی گردیده و برای اولین بار دولت سندی به نام صورت‌حساب تولید کرده که معنای آن این است که یک سهم به صورت مجازی در اختیار سهام‌دار قرار دارد.

    وی اظهار کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی سازمان خصوصی سازی، به هر فرد 532 هزار تومان ارزش سهام از کل سود واریزی شرکت‌ها طی 10 سال تعلق گرفته است که چند تعدیل در صورت‌حساب انجام می شود. برخی از مشمولین در سنوات گذشته سود نقدی دریافت کرده‌اند که در محاسبات از رقم 532 هزار تومان کسر شده است.

    رمضانی با بیان اینکه مشمولین دو دهک اولیه شامل مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که بر اساس قانون مشمول 50 درصد تخفیف در بازپرداخت اصل ارزش سهام شده‌اند، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات اخذ شده از این دو نهاد و اعمال تخفیف در صورت‌حساب،‌ ارزش اسمی سهام این مشمولان نیز یک میلیون تومان خواهد بود.

    وی ادامه داد: از سال 95 به بعد کلیه مشمولین به نسبت ارزش اسمی سهام خود مشمول دریافت سود نقدی خواهند شد و سود پس از اتمام سال مالی و تشکیل مجامع شرکت‌ها و طی مراحل قانونی، به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

    مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی عنوان کرد: متوفیان بر اساس اطلاعات اخذ شده از سازمان ثبت‌احوال شناسایی شده‌اند و وراث می‌توانند شماره حساب آن‌ها را در سامانه ثبت کنند.

    رمضانی خاطرنشان کرد: مشمولین تا پایان مهر ماه 96 می‌توانند و اختیار دارند در خصوص باقیمانده ارزش سهام تا سقف یک میلیون تومان در سامانه قبض پرداخت، دریافت و نسبت به واریز وجه اقدام و به نسبت سهام قطعی شده از سودهای نقدی سنوات مربوطه بهره‌مند شوند.

    وی یادآور شد: مشمولین می توانند از طریق سامانه www. Samanese.ir از وضعیت سهام‌داری خود مطلع شوند.

    مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی اظهار کرد: اخیرا بحث‌هایی مطرح شده که موضوع تعیین تکلیف سهام عدالت را به مسائل دیگری ربط دهند در حالی که بر اساس قانون دوره 10 ساله طرح سهام عدالت خاتمه یافته و دولت می‌بایست نسبت به تعیین تکلیف سهام  و سودهای آتی اقدام نماید. همچنین تاکید می‌شود پرداخت باقیمانده ارزش سهام تا سقف یک میلیون تومان و بهره‌مندی از سودهای متعلقه به اختیار فرد مشمول بوده و هیچگونه الزامی در این زمینه وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه این اقدام دولت ضمن روشن نمودن سهم نهایی هر مشمول از سهام عدالت (حقوق مالکانه) منجر به پرداخت سودهای سال 95 به بعد شرکت‌ها به حساب بانکی مشمولین خواهد گردید، عنوان کرد: از این پس سودها دیگر به حساب خزانه واریز نمی‌شود.

    مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی در خصوص سود سهام عدالت تصریح کرد: میزان سود سهام عدالت به میزان سهم هر سهام‌دار متفاوت خواهد بود که مبلغ سود و نحوه توزیع آن هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است.

    رمضانی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی در سال 87 سود سهام تمامی افرادی را که در سال‌های 85 و 86 سهام‌دار سهام عدالت بودند را نهایی کرد و به سهام‌داران پرداخت کرد. تعداد سهام‌دارانی که سود دریافت کردند در خراسان رضوی یک میلیون و 517 هزار و 882 نفر و به مبلغ یک میلیون و 16 هزار و 554 ریال بوده است.

    وی گفت: وفق ماده 100 قانون برنامه پنجم توسعه از سال 87 به بعد توزیع سود بین دارندگان سهام عدالت ممنوع بوده و سودهای دریافتی بابت اقساط به خزانه واریز شد.

    مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سامانه سهام عدالت گزینه‌ای جهت اعلام شماره شبای حساب سهامداران تعریف شده، قاعدتا سود سهام عدالت در صورت اعلام به همان حساب معرفی شده در سامانه واریز خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی