عصر بازار

بانک های عراقی در تجارت با ایران با همه ارزها کار کنند

عصر اعتبار- مدیر عامل بانک سپه از بانک مرکزی عراق خواست به بانک های عراقی اعلام کند در تجارت با ایران با همه ارزها کار کنند.

بانک های عراقی در تجارت با ایران با همه ارزها کار کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، محمدکاظم چقازردی در دومین روز همایش بزرگ تجاری ایران و عراق گفت: در دو سال اخیر 14 میلیارد دلار فعالیت ارزی داشتیم و با 110 کارگزاری پیام سوئیفت مبادله کردیم و با بیش از 90 کارگزار در حال حاضر فعالیت داریم.
    مدیر عامل بانک سپه افزود: بانک سپه از محل صندوق توسعه ملی بیش از 17 میلیارد دلار قرارداد در حوزه صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاهی و سایر صنایع امضا کرده که خوشبختانه اکثر این قراردادها گشایش اعتبار شده است.
    وی گفت: بانک سپه تامین مالی تعداد زیادی از فعالان حوزه صادراتی را به عهده دارد و مشتریان عمده ای را در حوزه صادرات تامین مالی می کنیم.
    چقازردی ادامه داد : تلاش کردیم روابط کارگزاری خود را بانک های عراقی انجام بدهیم. در این حوزه با چند بانک پیام سوئیفت مبادله کردیم که متاسفانه افتتاح حساب امکان پذیر نشد اما برای گسترش روابط تجاری نیازمند حضور فعال و موثر بانکها هستیم.
    مدیر عامل بانک سپه اذعان داشت: با تقویت ارتباطات بانکی می توان با استفاده از ابزار اعتبار خریدار به صادرکنندگان تسهیلات داد و در سررسید این مبلغ را از بانک های مقابل دریافت کرد.
    در این باره با سفیر عراق گفتگو کرده ایم که قول مساعد داد با بانک مرکزی عراق جهت رفع موانع موجود مذاکره کند.
    وی تاکید کرد: لازم است بانک مرکزی عراق به طور شفاف به بانک های عراقی اعلام کند که تنها با دلار کار نکنند و باید از سایر ارزها مانند دینار و یورو نیز استفاده کنند.
    این محدودیت مانعی است که بانک مرکزی عراق می تواند در حذف ان قدم های مثبتی بردارد.
    چقازردی افزود: هلدینگ بانک سپه آمادگی دارد شرایط حضور 20 درصدی در این هلدینگ را برای سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در عراق فراهم کند.
    فاطمه شعبانی، عضو اتاق مشترک ایران و عراق هم با تاکید بر اهمیت افتتاح شعب بانک های عراقی در ایران گفت: بانک مرکزی عراق باید برای افتتاح شعب بانکهای عراقی در ایران اقدام کند و از نزدیک با تجار و فعالان اقتصادی ارتباط داشته باشد.
    وی گفت : می توان به طور مشترک بسیاری از معضلات بانکی را در مناطق آزاد حل کرد. همچنین با توجه به اینکه بهره بانکی در شعب بانک های ما در خارج از کشور حداقل 6 و حداکثر 13 درصد است، پیشنهاد می شود فعالان اقتصادی از امتیاز این تسهیلات استفاده کنند. این نرخ کمک زیادی به رقابت پذیری کالا و خدمات ایرانی خواهد کرد.
    شعبانی گفت : تلاش های زیادی برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک از طریق بانکها انجام دادیم و از آنجا
    که بازار سرمایه باید از بازار پولی و مالی جدا شود تا بتواند انعطاف پذیر تر عمل کند، ایجاد صندوق مشترک سرمایه گذاری می تواند راهکار خوبی برای این منظور باشد.
    به گفته شعبانی خیلی از کشورها مانند چین در عراق این کار را انجام داده اند. در همه دنیا ارزهای محلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما نیز باید این مسئله را مد نظر داشته باشیم. این شیوه می تواند دستاوردهای خوبی را برای ما داشته باشد.
    وی اظهار داشت : استفاده از بازار تهاتر راهکاری است که می تواند مبادلات کالا و خدمات دو کشور را تسهیل کند و باید بازار تهاتر مالی و خدمات را نیز در سبد مالی خود بگنجانیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی