عصر بازار

رییس اتاق تهران مطرح کرد؛

درخواست ارزی بخش خصوصی از دولت

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی، خواستار مدیریت دولت در بازار ارز بر اساس واقعیت‌ها شد.

درخواست ارزی بخش خصوصی از دولت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران صبح امروز و در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که با حضور پرویز فتاح؛ رییس کمیته امداد امام برگزار شد، خواستار آمادگی برای مقابله با تهدیدات احتمالی برابر رفتارهای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و تصمیات کنگره شد.

    وی سخنان هفته گذشته ترامپ را توهین آمیز توصیف کرد و افزود: ترامپ موضوع برجام را به کنگره واگذار کرد، اما در عین حال برجام فرصتی در اقتصاد ایران مهیا کرد که مدیران اقتصادی امکان توسعه فعالیت های اقتصادی را فراهم آورند.

    خوانساری با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهارداشت: بحث برون نگری و درون زایی به عنوان مهم ترین هدف در اقتصاد مقاومتی مطرح شد.
    ‎رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: در 4 سال گذشته ثبات نسبی در اقتصاد کشور به وجود آمد و هیجانات قیمتی روزانه، کمتر دیده شد؛ ضمن اینکه تورم بالای 40 درصد نیز به کمتر از 10 درصد رسید و مردم امیدی به آینده پیدا کردند.

    رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگرچه هنوز فاصله زیادی در این میان وجود دارد ولی قدم‌های خوبی در رابطه با استحکام اقتصادی در کشور به وجود آمده است. وی با بیان اینکه در نگاه به خارج در اقتصاد مقاومتی موفقیت‌های دیپلماسی خوبی برای کشور حاصل شد، گفت: این در حالی است که تا پیش از برجام، ایران یک کشور منزوی بود که ارتباطش با کل دنیا قطع بود ولی سخنرانی ترامپ، به جز سه کشور حتی در خود آمریکا هم تایید نشد و اکثر مجامع بین المللی و کشورهای اروپایی، در مخالفت این سخنرانی صحبت کردند.

    وی ادامه داد: امروز ایران تنها نیست و آنچه که در سخنرانی ترامپ بیان شد، ضرری برای آمریکا بود. به گفته خوانساری، در بعد داخلی نه تنها صحبت های ترامپ اثری در اتحاد مردم نداشت، بلکه انسجام و همبستگی بیشتری در ارکان نظام با ملت ایجاد شد و در تبعیت از رهبری نیز، صحبت ایشان بسیار برای انسجام کشور مثبت بود.

    خوانساری خاطرنشان کرد: با این حال قطعا در ماه های آینده نیز از این مسئله متاثر خواهیم شد و باید چاره اندیشی کنیم تا نوساناتی که در اثر این صحبت ها و تصمیمات پیش رو، خود را ایزوله کرده و اقتصاد را محکم تر کنیم؛ این امر زمانی محقق می شود که انسجام سیاسی میان قوا و ارکان نظام و نیز ملت وجود داشته باشد.

    رییس اتاق تهران افزود: در بعد اقتصادی نیز چالش های اقتصاد ایران را که طی سال های گذشته با آن روبرو بوده است، با قدرت برطرف کنیم. وی با اشاره به نرخ ارز در کشور گفت: اولین جایی که بلافاصله بعد از تلاطم‌های اقتصادی مورد تاثیر واقع می شود، ارز است پس انتظار ما از دولت این است که بحث ارز با توجه به تورم داخلی و خارجی و نیز واقعیت های اقتصادی مدیریت کنند. 

    خوانساری تاکید کرد: تک نرخی کردن ارز در ثبات اقتصادی موثر است و به جای اینکه تصمیمات و هیجانات نرخ ارز را بالا و پایین کند، دولت می تواند تکلیف را مشخص کند. رییس اتاق تهران با بیان اینکه بهبود محیط کسب و کار می تواند اقتصاد ایران را یاری کند، اظهارداشت: یک تولیدکننده و کارآفرین در کشور دچار مشکل است؛ البته دولت بزرگی داریم که دخالت های بی اندازه آن در اقتصاد، مانعی برای کسب و کار ایجاد کرده است و اکنون، رتبه ما در فضای بین المللی مناسب نیست، اما باید آن را بهبود داده و مجوزهای غیرضروری که در برنامه ششم نیز اشاره شده، باید برطرف شود.

    وی افزود: نظام بانکی کشور نیز باید اصلاح شود؛ طبیعتا فردی که معقول فکر می کند، با توجه به سود بانکی، یارانه نقدی و سوخت ارزان، می تواند بدون دغدغه با سپرده گذاری در بانک زندگی خود را بگذراند، پس اگر این مشکلات حل نشود و سود کاهش نیابد، انتظار سرمایه گذاری بیهوده است.

    خوانساری با اشاره به برگزاری نمایشگاه جی تکس ٢۰١٧ در دبی، گفت: برای نمایشگاه جی تکس تعدادی از استارت آپ های ایرانی را انتخاب کردیم زیرا آینده کسب و کارها در استارت آپ هاست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی