عصر بازار

آیا اخذ مالیات از واحدهای خالی امسال اجرایی می‌شود؟

عصر اعتبار- طرح اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه با وجود بیش از ۲.۵ میلیون واحد خالی یکی ازموضوعاتی بود که از سالیان گذشته مطرح شد ولی مسئولین همچنان پس از گذشت چندین سال اجرایی شدن آن را زمان‌بر می‌دانند.

آیا اخذ مالیات از واحدهای خالی امسال اجرایی می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، با توجه به اینکه دولت مطابق یکی از اهداف تعریف شده در قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم، فعالیت‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری در ساخت و سازهای مسکونی را همچون سایر فعالیت‌های درآمدزای اشخاص حقیقی و حقوقی، مشمول پرداخت مالیات بر اساس نسبتی از درآمد کرده و حتی نرخ مالیات تعیین شده برای فعالیت‌های ساختمانی را هم‌سطح با سایر شغل‌های دارای درآمد، تعیین کرده است اما همین دگرگونی مالیاتی سبب شده در بازار مسکن، میزان ریالی مالیات برای سمت عرضه (سازنده‌ها)، نسبت به قبل افزایش یابد.

    با این وجود تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی از ایجاد سامانه‌ای به منظور شناسایی خانه‌های خالی را  خبر داد و گفت: این سامانه تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

    اجرای قانون مالیات بر واحدهای خالی و تاثیر آن در بازار مسکن در گام اول پیشگیری از عدم عرضه واحدهای مسکونی و اعلام کردند اجرای قانون به دنبال تشویق افرادی است که واحد مسکونی خود را عرضه کنند به این ترتیب که افرادی که واحد مسکونی عرضه کنند، هم اکنون تا 150متر مربع از معافیت برخوردار می‌شوند و می‌توانند از معافیت برخوردار باشند.

    این در حالی است که عقبایی رئیس اتحادیه اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند به‌عنوان آخرین راهکار برای ایجاد توازن مابین عرضه و تقاضا مطرح شودو دولت قبل از هرکاری باید سیاست‌های مختلفی را وارد کار کند، تا بتواند بازار مسکن را به تعادل نسبی برساند و دست‌آخر به سراغ گرفتن مالیات‌های بیشتر از خانه‌های خالی از سکنه برود.

    با این حال وزیر راه هر ساله از وجود واحد‌های مسکونی خالی از سکنه در حدود 2.5 میلیون مسکن در کشور و حدود 500 هزار مسکن خالی از سکنه در تهران خبر می‌دهد، اما هیچ گاه به طور مشخص از زمان اجرای برنامه‌ای برای اجباری کردن واحد‌های ساخته شده و عرضه شدن این واحد‌ها سخنی نگفته است.

    حال با این اوصاف آخوندی وزیر راه در همایش توسعه مسکن در خصوص اجرایی شدن مالیات واحدهای خالی از سکنه گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال تعقیب دریافت مالیات از واحد‌های خالی از سکنه است، بنابراین اجرای آن تا حدودی زمان می‌برد.

    وی در ادامه افزود:  به هر حال این موضوع از وزارت امور اقتصادی و دارائی در حال پیگیری است و اقدامات آن در حال انجام است، اما زمان می‌برد.

    به علاوه مظاهریان معاون وزیر راه وشهرسازی در این‌باره گفت: حدود 2.5میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که سهم شهر تهران حدود 490 هزار واحد است و نشان می‌دهد قیمت خانه‌ها بالاتر از توان خرید مردم است.

    معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: خانه‌های خالی از سکنه امسال مشمول مالیات می‌شود و در سال اول نیم درصد اجاره بها، سال دوم یک درصد و سال سوم نیز 1 ٫ 5 درصد، مالیات از خانه‌های اجاره‌ای دریافت می‌شود تا مردم تشویق شوند خانه‌ها را برای اجاره وارد بازار کنند.

    وی تصریح کرد: با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی هم گفت‌وگو‌هایی شده است.

     با توجه به تاخیر در اجرای طرح اخذ مالیات بر واحدهای خالی، گویا مشکلات عدیده‌ای در عملی شدن آن وجود دارد که در این بین برخی دریافت مالیات از واحدهای خالی به مزاجشان خوش نمی‌آید و با این اوصاف راه‌اندازی سامانه و اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه در سال جاری دور از انتظار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو