عصر بازار

بانک‌های خصوصی بازوی کمکی بخش اقتصادی کشور

عصر اعتبار- رییس هیات مدیره بانک ایران زمین اعلام کرد: بانک‌ها و موسسات خصوصی توانسته‌اند نقش خود در کمک به رشد و توسعه تولید و اقتصاد کشور را به خوبی ایفا نمایند.

بانک‌های خصوصی بازوی کمکی بخش اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، مجید شایسته رییس هیات مدیره بانک ایران زمین در یادداشتی عنوان کرد: با نگاهی به تاریخ اقتصاد کشور در دوران های مختلف و با توجه به فرهنگ عدم پذیرش ریسک در طبقه متوسط جامعه که بالاترین ریسک و بیشترین پس انداز کنندگان جامعه را نیز تشکیل می دهند، بازار سرمایه فعالیت چشمگیری در اقتصاد کشور نداشته و عمده فعالیت بخش های مختلف اقتصادی و حتی در بسیاری از موارد در زمینه های اجتماعی، فرهنگی نیز بانک محور بوده است.

    هرچند که در سنوات اخیر بازار سرمایه از بازار پول تفکیک و به نوعی در بسیاری از اوقات بازار پول موتور محرکه بازار سرمایه بوده است ولی هنوز راه بسیار زیادی را باید در این بازار طی کرد و همچنین باید برنامه های آموزشی و فرهنگی خاصی اجراء شود تا تفکیک منطقی و تعریف شده در اقتصاد بین بازار پول و سرمایه به وجود آید و مشتریان هدف هر بازار مشخص شود.

    به دلیل دولتی بودن بانک ها بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سپرده گذاری در بازار پول علاوه بر معافیت های قانونی از جمله معافیت مالیاتی و ... از ریسک عدم سودآوری و بازپرداخت اصل سپرده برخوردار بوده و از طرفی به دلیل هزینه قابل قبول تسهیلات بانکی، حتی بسیاری از سرمایه گذاران برای تامین منابع مالی اجرای فعالیت های اقتصادی و تولیدی به سمت بازار پول و النهایه بانک ها سوق داده است.

    با تاسیس و شروع به فعالیت موسسات اعتباری خصوصی، این موسسات نیز همانند بانک های دولتی و تخصصی با توجه به سوابق تاریخی و فرهنگی جامعه به حمایت از بخش های مختلف اقتصادی پرداختند و با توجه به نگرش بخش خصوصی و چابک بودن این بانکداری با استقبال عمومی نیز مواجه شدند و برخورد مقام سیاست‌گذار ناظر پولی کشور نیز به بانک های دولتی و خصوصی یکنواخت بوده است.

    لذا بانک های خصوصی نیز با توجه به حجم منابع در اختیار نقش بسیار مهم در اقتصاد کشور دارند که محاسبات کمی این تاثیرگذاری از حوصله این یادداشت خارج و نیاز به پژوهش دقیق تر با توجه به آمارهای موجود در کشور دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی