عصر بازار

دبیرکل انجمن لیزینگ ایران :

آیین‌نامه لیزینگ مسکن بزودی به بانک‌ مرکزی می‌رود

عصر اعتبار- دبیر کل انجمن لیزینگ ایران با اشاره به تدوین آیین‌نامه لیزینگ مسکن، گفت: کارگروهی ویژه در حال تدوین آیین‌نامه‌ای پیشنهادی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است، تا خلاء‌های موجود در حوزه لیزینگ مسکن برطرف شود.

آیین‌نامه لیزینگ مسکن بزودی به بانک‌ مرکزی می‌رود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمد هادی موقعی درخصوص نتیجه مصوبه شورای پول و اعتبار برای طرح لیزینگ مسکن، اظهارداشت: بانک مرکزی دستورالعمل در قالب دستورالعمل اجرایی شرکت‌های لیزینگ، لیزینگ مسکن را برای شرکت‌های لیزینگ غیربانکی تصویب کرد.

    وی افزود: در دستورالعمل بانک مرکزی این جمله فقط قید شده که شرکت‌های لیزینگ می‌توانند تا 70 درصد بهای مسکن را تسهیلات بدهند و این فقط یک ماده ساده و بدون جزئیات است.

    دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران تصریح کرد: اما از طرف دیگر قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن داریم که در یکی از بندهای این ماده 14 استفاده از شرکت‌های واسپاری یا لیزینگ در تامین منابع مالی تولید مسکن به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک،یکی از روش‌های تامین مالی مسکن را شرکت‌های لیزینگ عنوان کرده است.

    *ابهام دستورالعمل بانک مرکزی درباره لیزینگ مسکن

    وی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی این ماده قانونی، گفت: براساس این آیین‌نامه شرکت‌های لیزینگ می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقرراتی که ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه به بانک مرکزی، به تصویب شورای پول و اعتبار برسد، فعالیت کنند. اولین خلاء این است که بانک مرکزی فقط و فقط به یک ماده در دستورالعمل شرکت‌های لیزینگ که همان تامین مالی خرید مسکن تا سقف 70 درصد بهای واحد مسکونی است، بسنده کرده است.

    دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران ادامه داد: اما آیین‌نامه ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بسیار وسیع‌تر تدوین شده که براساس آن شرکت‌های لیزینگ می‌توانند از ابزارهای مالی در حوزه بازار سرمایه استفاده کنند و منابع مالی را تجهیز کنند و حتی می‌توانند با تولیدکنندگان مسکن توافق کنند و قرارداد منعقد کنند.

    *تشکیل کارگروه برای تدوین آئین نامه جدید

    وی با بیان اینکه برای این موارد باید آیین‌نامه اجرایی تدوین شود، تصریح کرد: معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی با مشارکت دفتر مطالعات اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، انجمن ملی لیزینگ و اداره مطالعات و مقررات بانک مرکزی کارگروهی را تشکیل داد که این کارگروه در حال تدوین آیین‌نامه‌ای پیشنهادی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است، تا خلاء‌های موجود در حوزه لیزینگ مسکن برطرف شود.

    موقعی با اشاره به برگزاری دو جلسه برای تدوین این آیین‌نامه پیشنهادی، گفت: تا دو سه هفته آینده این طرح نهایی و به بانک مرکزی ارجاع شود. در صورت تصویب این طرح پیشنهادی در بانک مرکزی، این آیین‌نامه را به عنوان آیین‌نامه اجرایی لیزینگ مسکن عملیاتی کنیم.

    وی اضافه کرد: هدف از تدوین این آیین‌‌نامه رفع موانع تامین مالی برای لیزینگ‌ها و امکان ورود شرکت‌های لیزینگ به بخش تامین مالی تولید مسکن است. موانع می‌تواند تامی مالین و سقف فردی تسهیلات باشد.

    *لیزنگ مسکن برای دهک‌های درآمدی 7 به بالا مناسب است

    دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران در پاسخ به این سوال که چه کسانی می‌توانند از ابزار لیزینگ برای خرید مسکن استفاده کنند و شرایط آن چه خواهد بود، گفت: نرخ سود تسهیلات لیزینگ براساس مصوبه شورای پول و اعتبار 21 درصد است اما شرکت‌های لیزینگ در قرارداد با فروشنده‌ها بخشی از سود را از فروشنده می‌گیرند زیرا این نرخ برای متقاضیان خرید مسکن مناسب نیست.

    به گفته وی این مشکل با سازوکارهایی که بانک مرکزی هم تایید می‌کند، جبران می‌شود.

    وی در خصوص حوزه هدف‌گذاری شده برای لیزینگ مسکن، گفت: نظر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این است که لیزینگ مسکن برای تامین مالی خرید مسکن برای دهک‌های درآمدی 7 به بالا مناسب است و با توجه اینکه لیزینگ گران‌تر از هزینه تامین مالی بانک‌هاست، برای دهک‌های درآمدی کمتر از 7، مناسب نیست.

    موقعی با اشاره به وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور، گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که لیزینگ ابزاری برای به تحرک درآمدن این بخش از بازار مسکن شود و زمینه فعال شدن بخش راکد بازار مسکن به وجود بیاید. اگر بتوانیم بخشی از این واحدها را وارد چرخه خرید کنیم، اتفاق بزرگی است.

    وی در پاسخ به این سوال که در این قالب آیا فردی که درآمدی در سطح 3 میلیون تومان در ماه دارد، می‌تواند در قالب لیزینگ مسکن برای خرید اقدام کند، گفت: خیر، افراد با سطح درآمدی اشاره شده در صورتی می‌توانند با ابزار لیزینگ مسکن به خرید خانه اقدام کنند که مناطق ارزان‌تر را برای خرید انتخاب کنند.

    دبیر کل انجمن ملی لیزینگ ایران درخصوص بازه زمانی بازپرداخت اقساط لیزینگ مسکن، گفت: با توجه به منابع شرکت‌های لیزینگ، حداکثر دوره بازپرداخت 60 ماه است.

    موقعی در پاسخ به این سوال که لیزینگ‌ها چه برنامه‌ای برای تامین مالی دارند، اظهارداشت: جلساتی را با سازمان بورس و اوراق بهادار شروع کرده‌ایم تا بتوانیم از ابزارهای مالی مانند انتشار اوراق خرید دین و صکوک برای لیزینگ‌ها استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو