عصر بازار

دلار برابر نوسان‌گیران ایستادگی کرد؛

تحرک ناکام در بازار ارز

عصر اعتبار- روز چهارشنبه، نوسان‌گیران از دو کانال سعی کردند دامنه نوسانات دلار را بالا ببرند. اولین کانال، جوسازی معامله‌گران غیررسمی پیرامون تردیدهای سیاسی بازار و دومی، ورود سکه‌بازان به معاملات دلار برای جلوگیری از افت ارزش سکه بود. این تحرکات قیمت دلار را تا محدوده ۴۰۴۰ تومان بالا برد؛ ولی با افزایش عرضه بازارساز در اواسط روز، ارتفاع نوسان کاهش یافت و نوسان‌گیران در عبور دلار به سطوح بالاتر ناکام شدند. در واقع روز چهارشنبه بازار در برابر عوامل غیر‌بنیادی مقاومت کرد تا این ارز در محدوده ۴۰۲۰ تومان به کار خود پایان دهد.

تحرک ناکام در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در پنجمین روز هفته، معامله‌گران غیررسمی، قیمت دلار را تا محدوده 4 هزار و 40 تومان بالا بردند، ولی با افزایش عرضه ارز نوسان‌گیری این دسته ناتمام باقی ماند. شاخص بازار ارز که روز سه‌شنبه با 5 تومان افزایش به بهای 4 هزار و 14 تومان رسیده بود، روز چهارشنبه را با قیمت 4 هزار و 30 تومان آغاز کرد؛ این قیمت 16 تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز سه‌شنبه بود، ولی روند افزایشی ابتدای روز ادامه نیافت و شاخص ارزی با پایین آمدن از سقف روزانه، ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 4 هزار و 23 تومان به کار خود پایان داد.

    به گفته فعالان، تردیدهای سیاسی معامله‌گران رشد نرخ حواله درهم، کاهش عرضه بازارساز، ورود شماری از سکه‌بازان و افزایش تحرکات معامله‌گران آتی از جمله عواملی بودند که در ساعات ابتدایی روز در نوسانی شدن بازار نقش داشتند، ولی با افزایش عرضه بازارساز از شدت افزایش قیمت کاسته شد. به باور شماری از بازیگران باتجربه بازار، عرضه صرافی‌های بانکی از اواسط روز بالا رفت و همین موضوع موجب شد تحرکات نوسان‌گیران تا حدی ناتمام باقی بماند.  در کنار افزایش بهای دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی 2 هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای یک میلیون و 308 هزار تومان رسید. سکه در حالی پنجمین روز هفته را با افزایش قیمت پشت سرگذاشت که پس از افت آن در روز سه‌شنبه، عده‌ای از معامله‌گران شانس افت بیشتر آن را بالا دانسته بودند. خریدهای سنگین سکه‌بازان در اواسط مهرماه این تصور را در بازار ایجاد کرده بود که فلز گرانبهای داخلی با اشباع خرید مواجه شده است. با این حال، روز چهارشنبه، معامله‌گران سکه وارد بازار ارز شدند تا با خرید دلار در برابر افت قیمت در بازار خود مقاومت کنند.

    برخی اعتقاد دارند این حادثه می‌تواند تنها یک مقاومت موقت برای فروش سکه در قیمت‌های بالا باشد؛ حال آنکه عده دیگری باور دارند، معامله‌گران سکه، تمام تلاش خود را برای حفظ مرز یک میلیون و 300 هزار تومانی انجام می‌دهند و تحرکات روز چهارشنبه نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.  روز چهارشنبه، معامله‌گران فردایی تلاش زیادی کردند که قیمت دلار را وارد محدوده‌های بالاتر کنند. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 30 تومان آغاز کرد که 16 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود. در این مقطع زمانی، قیمت دلار در معاملات فردایی به محدوده 4 هزار و 40 تومانی وارد شده بود که فاصله‌ای حدودا 10 تومانی با نرخ نقدی داشت.  به باور فعالان، از یکسو رشد نرخ حواله درهم فضای بازار داخلی را افزایشی کرده بود و از سوی دیگر، فردایی‌ها قصد داشتند، با افزایش تحرکات خود میزان نوسانات را افزایش دهند.

    به گفته بازیگران ارزی، روز چهارشنبه نرخ حواله درهم از مرز هزار و 100 تومان عبور کرد، عاملی که توجه بازیگران بازار داخلی را به سرعت به خود جلب کرد. دیگر عاملی که به گفته فعالان، افزایشی‌های بازار را تقویت کرد، کاهش عرضه بازارساز بود. به گفته فعالان،  از روز سه‌شنبه میزان عرضه بازیگران رسمی بازار کاهش یافت تا در ابتدای روز پنجم هفته معامله‌گران غیررسمی با جوسازی پیرامون این کاهش، قیمت را تحت‌تاثیر قرار دهند. عامل آخری که نرخ دلار در روز چهارشنبه تحریک می‌کرد، ورود سکه‌بازان به بازار ارز بود. در بیست و ششمین روز مهرماه، بهای اونس تا ساعت 3 ‌بعدازظهر در بازارهای جهانی به ابتدای محدوده هزار و 280 دلار نزدیک شد. ادامه افت طلای جهانی موجب شد معامله‌گران سکه برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز شوند و با خرید دلار، فلز گرانبهای داخلی را نه‌تنها در برابر کاهش قیمت مقاوم کنند، بلکه زمینه افزایش قیمت آن را نیز فراهم آورند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی