عصر بازار

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد:

۴ کشور در اولویت تجارت ترجیحی

عصر اعتبار- رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برای برقراری تجارت ترجیحی مذاکراتی با کشورهای مالزی، اندونزی، پاکستان و هندوستان داشته‌ایم و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در اولویت قرار دارد.

۴ کشور در اولویت تجارت ترجیحی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مجتبی خسروتاج عصر امروز در مراسم افتتاحیه ششمین همایش سالیانه رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: باید سطوح مختلف تکنولوژی‌ها در کالاهای تولیدی کشور مشخص شود و براساس آن کار کرد.  بر این اساس می‌توان برخی از کشورهای اروپایی در زمینه‌های اقتصادی را الگو قرار داد.

    وی خطاب به رایزنان بازرگانی ایران در سایر کشورها که در این جلسه حضور داشتند افزود: صاحب‌های برندهای اروپایی اکنون در ایران حضور دارند به طور مثال برندهای معروف ایتالیایی محصولات خود را در ایران می‌فروشند که می‌شود به سراغ‌شان رفت و برای تولید مشترک و انتقال تکنولوژی به کشورمان صحبت کرد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  ادامه داد: کشورهای اروپایی نباید انتظار داشته باشند که ایران  تنها برای آنها یک بازار برای کالاهای تولیدی شان باشد بلکه باید تولید مشترک و انتقال تکنولوژی را به تدریج جایگزین کنند.

    خسروتاج در خطابی مجدد به رایزنان بازرگانی ایران در سایر کشورها اظهار کرد: رایزنان بازرگانی باید افراد خاص و کلیدی در کشور‌های حوزه فعالیت خود را بشناسند و از تخصص و مشاوره آنها استفاده کنند.

    وی گفت: بر این اساس می‌توان با نیروهای محلی قراردادهای مشاوره‌ای بسته شوند در این راستا به دنبال آن هستیم که با توجه به قرار داشتن در فصل بودجه اعتبارات لازم را تامین کنیم.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حفظ وضعیت مناسب تجارت ایران با عراق، در سالجاری گفت: عراق یکی از مهمترین بازارهای هدف صادرات کالاهای ایرانی است.  3 میلیارد و 170 میلیون دلار به این کشور صادرات داشتیم که امیدواریم این روند در سالجاری نیز حفظ شود.

    خسروتاج یادآور شد: برخی درباره کاهش صادرات به عراق صحبت می‌کنند اما باید توجه کرد که سهم ایران در مقایسه با سایر کشورها در تجارت با عراق کاسته نشده و ما توانسته‌ایم سهم تجارت خود را حفظ کنیم.

    قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی ادامه داد: بنده در یکسال گذشته سه مرتبه به عراق رفتم و حجم کار بالای رایزنان بازرگانی‌مان را در این کشور دیدم. در این کشور نیازمند یک تیم 10 نفره برای پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی خود در این کشور هستیم که باید.

    وی افزود: رایزنان بازرگانی کشورمان در سایر کشورها وظیفه پاسخگویی به خواست بنگاه‌های اقتصادی را دارند و باید بانگاه‌ها و اتاق‌ها از عملکردشان رضایت داشته باشند، تا بتوانیم عملکرد آنها را مثبت ارزیابی کنیم.

    خسروتاج با تاکید بر این که ظرفیت بازار عراق بسیار گسترده است گفت: در مجلس شورای اسلامی به دنبال افزایش اعتبار برای فعالیت رایزنان بازرگانی هستیم تا از این طریق بتوانیم ظرفیت فعالیت‌های خود را در کشور‌های مانند عراق افزایش دهیم.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: علاوه بر کشور عراق در کشورهایی نظیر افغانستان، عمان و روسیه نیز نیازمند توسعه فعالیت رایزنان بازرگانی هستیم تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه داده و درخواست‌ها را پاسخگو باشیم.

    وی خطاب به رایزن بازرگانی ایران در کشور ایتالیا، گفت: در ارتباط با فعالیت‌های تجاری با کشور کره‌جنوبی، فعالان اقتصادی این کشور را مکلف کردیم که برای حضور در بازار ایران باید انتقال تکنولوژی یا همکاری مشترک داشته باشند و این فعالیت در سایر کشورهای آسیایی نیز شروع شده است. کشور ایتالیا با توجه به برندهایی که در بازار ایران دارد و محصولات خود را به فروش می‌رساند می‌تواند برای تحقق این برنامه‌ها اقدام کند.

    * 20 سال پیش قرار بود آقای بنتون به ایران بیاید

    خسروتاج گفت: 20 سال قبل با آقای بنتون وارد مذاکره شدیم تا فعالیت‌های خود را در برند خود به ایران بیاورد اما با توجه به این که دولت عوض شد، امکان ادامه این امر محقق نشد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: بنتون قرار بود که حتی رنگرزی پارچه را نیز در ایران انجام دهد، که وی استقبال خوبی برای حضور این برند جهانی در ایران داشت.

    وی تاکید کرد: هیچ اشکالی ندارد که از نام و نشان و برندهای جهانی در ایران بهره‌ ببریم تا از طریق آنها بتوانیم صادرات مناسبی به سایر کشورها داشته باشیم.

    خسروتاج با تاکید بر این که رایزنان بازرگانی باید در کنار شناخت نیاز بازارهای مختلف در کشورهای خود ظرفیت تولید داخلی خود را به خوبی بشناسند، گفت: بعد از استحصال نیاز کشورهای پیرامونی‌مان باید به تولید خود خط دهیم و تولید صادرات محور را در دستور کار داشته باشیم. شاید بخشی از انرژی ما برای فعالیت رایزنان بازرگانی به خاطر عدم شناخت از پتانسیل‌های داخلی از بین می‌رود.

    این مقام مسئول با بیان این که چین بزرگترین شریک تجاری ایران است، گفت: 8.5 میلیارد دلار کالا در سال گذشته به این کشور صادر شده است که امسال نیز در ماه‌های ابتدایی سال جاری 4 میلیارد و 300 میلیون دلار صادر شده است.

    وی با تاکید بر این که فعالیت در بازار چین کار آسانی نیست گفت: در بسیاری از کشورها چین اولین شریک تجاری است، که ما نیز به لطف صادرات محصولات پتروشیمی خود قدرت رقابت‌پذیری یافته‌ایم، در غیر این صورت کار کردن در چین بسیار دشوار است.

    خسروتاج در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که در بخش واردات نیز سیاست مدیریت هدفمند واردات را مد نظر داشته و دنبال می‌کنیم، گفت: با توجه به این که ایران در شرایط عادی قرار ندارد و نا امنی‌هایی در کشورهای همسایه وجود دارد، موضوع مدیریت واردات شرایط خاص خود را می‌طلبد و برای ما بسیار مهم است. در این راستا آئین‌نامه‌ای برای مدیریت واردات صادر کرده‌ایم.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: آئین‌نامه ضد دامپینگ به اجرا درآمده است تا اگر کشورهایی که کالای خود را در ایران می‌فروشند دامپینگ کردند بدانیم که چگونه با آنها رفتار کنیم.

    وی خطاب به رایزنان بازرگانی کشورمان در سایر کشورها گفت: رایزنان بازرگانی باید تجربیات خود از حضور در سایر کشورها درباره مدیریت واردات در اختیار ما قرار داده و اعلام کنند تا مشخص شود آنها نیز چگونه واردات را مدیریت می‌کنند که رانتی نیز پیش نیاید.

    خسروتاج درباره تجارت با کشور همسایه پاکستان گفت: کشور پاکستان با توجه به نزدیکی فرهنگی به کشورمان به دنبال توسعه روابط اقتصادی نیز هستیم و تجارت این کشور برای ما مهم است.

    * پاکستان، مالزی، اندونزی و هندوستان در اولویت برقراری تجارت ترجیحی هستند.

    رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این که این کشور در زمینه تولید منسوجات و تجهیزات بیمارستانی قابلیت‌های نسبتاً مناسبی دارد، گفت: به دنبال ایجاد نظام تعرفه ترجیحی با این کشور هستیم و در حال بررسی کالاهایی هستیم که در تجارت با این کشور باید به صورت تعرفه ترجیحی اعمال کنیم تا منافع‌مان کشورمان تامین شود.

    وی در پایان صحبت‌های خود گفت: کشورهای مالزی، اندونزی، پاکستان و هندوستان برای برقراری تجارت ترجیحی در اولویت قرار گرفته‌اند و مذاکراتی نیز با آنها انجام شده است. در کنار آن مذاکرات دوباره‌ای با کشور ترکیه داشته‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی