عصر بازار

این‌بار پنج‌گانه‌های ارزانی دلار

عصر اعتبار- در هفته اخیر پنج عامل موجب تضعیف ارزش دلار در بازارهای جهانی شد، روندی که در دو هفته ماقبل معکوس بود به گونه‌ای که عوامل پنج‌گانه موجب تقویت و رشد دلار شده بودند.

این‌بار پنج‌گانه‌های ارزانی دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تحولات اخیر در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که ارزش دلار در برابر ین ژاپن 0.73 و فرانک سوئیس 0.02 درصد تضعیف شد. در همین دوره یورو تا 0.76 و پوند 1.65 درصد در برابر دلار تقویت شد.

    آنچه که بانک مرکزی از دلایل ضعیف شدن دلار و به عبارتی ارزانی آن در برابر سایر ارزها گزارش کرده، از این حکایت  دارد که پنج عامل در این موضوع دخالت داشته است. در شروع هفته بعد از اینکه رهبر ایالت کاتالونیا اجرای نتیجه همه‌پرسی از اسپانیا را به تعویق انداخت، یورو توانست بخشی از ارزش از دست رفته در مقابل دلار را جبران کند و ضعف این ارز را به همراه داشت. این در حالی است که در دو هفته قبل بروز ناآرامی‌ها پس از همه‌پرسی استقلال در ایالت کاتالونیای اسپانیا موجب تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی شده بود.

    از سویی دیگر تاکید مقامات فدرال رزرو به افزایش مشروط نرخ بهره در ماه دسامبر در صورتجلسه ماه گذشته کمیته سیاست بازار باز موجب شد تا دلار به روند نزولی در هفته ادامه دهد. در این صورتجلسه افزایش نرخ بهره به حفظ شرایط فعلی اقتصاد و ادامه روند صعودی تورم تا پایان سال میلادی جاری مشهود شده بود. در مجموع هر چند تورم آمریکا افزایش خوبی در ماه سپتامبر داشت اما رشد کمتر از انتظار آن نتوانست سبب تقویت دلار شده و تنها کندتر شدن روند نزولی آن را به همراه داشته است.

    همچنین در هفته اخیر بحث درباره جانشین خانم یلن -رئیس بانک مرکزی آمریکا- شدت گرفت و مطرح شدن نام افراد مختلف احتمال ابقای وی بعد از فوریه 2018 را بسیار کاهش داده است. تغییر رئیس فدرال رزرو ممکن است سبب تغییر در شدت سیاست‌های انقباضی این بانک شود که خود موجبات تزلزل دلار را فراهم آورد.

    دراگی -رئیس بانک مرکزی اروپا- نیز ضمن اعلام حفظ نرخ بهره کلیدی در سطوح کنونی بر آغاز طرح کاهش خرید اوراق قرضه تاکید داشت. در پی انتشار اخباری مبنی بر احتمال اعطای فرصت دو ساله به انگلیس برای باقی ماندن در بازار مشترک اروپا حتی بعد از خروج از اتحادیه و همچنین افزایش تولیدات کارخانه‌ای انگلیس، پوند بیشترین سود را از ضعف دلار در بین سایر ارزهای عمده برد و در مقابل آن تقویت شد. افزایش تورم تولیدکننده در ژاپن نیز به تقویت ین در برابر دلار کمک کرد.

    در مجموع در هفته اخیر اکثر ارزهای نوظهور در مقابل دلار تقویت شدند، اما با افزایش تنش‌های بین دولت آمریکا و ترکیه سفارت آمریکا در ترکیه در مقابل صدور روادید غیر مهاجرتی را برای اتباع ترک متوقف کرد که موجب تضعیف لیر ترکیه در مقابل دلار شد. 

    در دو هفته قبل دلار دلار تقویت و پنج عامل گرانی آن در برابر سایر ارزها را موجب شده بود. ارقام اقتصادی بهتر از انتظار آمریکا، بحث‌هایی درباره احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا، دیدگاه بسیار محتاطانه اعضای شورای حکام در خصوص کاهش خرید اوراق قرضه، ضعف شاخص‌های مدیران خرید کارخانه‌ای و ساخت و ساز انگلیس و همچنین بروز ناآرامی‌ها پس از همه‌پرسی استقلال در ایالت کاتالونیای اسپانیا این پنج دلیل بودند.

    بازار ایران ملایم‌تر از قبل

    اما در بازار ارزی ایران در هفته اخیر نوسان چندانی ثبت نشد. هر چند که در دو هفته قبل و در زمانی که ارز دلار در بازار جهانی تقویت شده بود در ایران نیز قیمت دلار روندی رو به رشد داشته و از 4000 تومان عبور کرد، ولی در هفته اخیر حتی در یک روز به کانال 3900 تومان هم برگشت. با این حال درادامه بار دیگر به بیش از 4000 تومان افزایش قیمت داشت و تا 4035 و 4040 تومان هم در بازار آزاد معامله شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو