عصر بازار

جهش قیمت مسکن منتفی است

عصر اعتبار- عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران جهش قیمت مسکن را منتفی دانست و برای استفاده از ظرفیت مسکن مهر های خالی یک پیشنهاد ارائه کرد.

جهش قیمت مسکن منتفی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در 10 سال گذشته 2 میلیون واحد به تعداد خانه های خالی از سکنه اضافه شده است. وزیر راه وشهرسازی ارزش تعداد خانه های خالی در کشور را دو برابر ارزش بورس اعلام کرده ، سرمایه ای که بلااستفاده در گوشه و کنار شهرها جا خوش کرده است.

    محمدامیرزاده عضو هیئت نمایندگان اتاق تهراندرباره بهترین روش ورود خانه های خالی به بازار مسکن گفت: خانه های خالی ماحصل تلاش دو بخش از اقتصاد کشور است. بخش اول، بخش خصوصی است که به امید افزایش قیمت مسکن در دهه های گذشته، بدون مطالعه و پایه علمی و براساس روند بازار در مسکن سرمایه گذاری کرده اما اکنون با عدم تقاضا رو به رو شده است. بخش دیگر نتیجه تلاش دولت برای خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه است. با توجه به فوریت این اقدام اشتباهات بزرگی مثل مکان یابی غلط رخ داده و این مسئله به افزایش تعداد خانه های خالی دامن زده است. الگوی ساخت مسکن های مهر در بسیاری از مناطق کم جمعیت و روستایی قابل استفاده نیست.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: عدم مطالعه درباره استعدادهای منطقه و مکان یابی مناسب نتایج خوبی در بخش مسکن به بار نیاورده است و در شرایط فعلی برای مدیریت خانه های خالی نباید بدون انجام پژوهش های لازم وارد کار شد. اقلیم یابی، سنجش استعدادها و مطالعه جمعیت منطقه برای ایجاد آبادی در مناطقی که مسکن مهر در آن ساخته شده ضروری است. ایجاد شهرک های صنعتی یکی از راه های استفاده از ظرفیت های مسکن مهر است اما نباید شتاب زده در این باره تصمیم گرفت.

    امیرزاده با اشاره به کاهش آمار ازدواج و روند افزایش جمعیت و تاثیر آن در وضعیت بازار مسکن گفت: تصور نمی کنم بخش مسکن دیگر به حباب قیمتی که در دهه های گذشته تجربه کرده است برسد. روند مهاجرتی که در دو دهه گذشته شاهد آن بودیم تمام شده است. انگیزه آمدن به شهرهای بزرگ قابل مقایسه با گذشته نیست و به نظر نمی رسد قیمت مسکن جهشی مشابه آنچه در سال های گذشته رخ داد را تجربه کند. از سوی دیگر افزایش قیمت پایه های ساخت مسکن مثل مصالح ساختمانی نقطه امیدی برای رونق صنعت ساختمان است. 

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو