عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی ایران:

نرخ ارز نباید سرکوب شود

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی ایران از برگزاری جلسه با رییس جمهور برای طرح مسائل و مشکلات صادراتی خبر داد و گفت: نرخ ارز نباید سرکوب شود.

نرخ ارز نباید سرکوب شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: در حال حاضر حوزه صادرات مانند سایر بخش‌های اقتصادی، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اما آسیب پذیری بخش صادرات در برابر تلاطم های اقتصادی و سیاسی بخش کسب و کار، به مراتب بیش از سایر بخش های اقتصادی تحت تاثیر است.

    وی افزود: توجه به صادرات و نگاهی بلندمدت برای رفع مشکلات آن، بسیار حائز اهمیت است. آنچه که در حال حاضر می‎‌تواند دغدغه بخش صادرات کشور باشد، این است که بخش قابل توجهی از صادرات کشور در شرایط کنونی، به صادرات محصولات کشاورزی و مواد معدنی دارد که به نظر می‌رسد اختصاص یارانه در این دو بخش، می‌تواند جذابیت صادرات را بالا برد.

    شافعی عنوان کرد: به دلیل آنچه که پیش رو داریم و بحران آب را رقم زده است، می بایست توجه کرد که شاید در آینده پیش رو، محصولات کشاورزی و مواد خام معدنی در بازار رقابتی، خیلی توفیقی نداشته باشد.

    وی متذکر شد: از این رو، به نظر می رسد که باید با یک نگاه جدید و تازه، به بخش تولید و صادرات صنعتی کشور نظر انداخت.

    به گفته شافعی، بر اساس گزارش های بانک مرکزی، فعلا کالاهای وارداتی ایران 1308 دلار و کالاهای صادراتی 341 دلار در هر تن است که به نظر می‌رسد باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که سهم ما از صادرات جهانی مطابق با آمارهای رسمی، بسیار پایین است، بنابراین باید به آن توجه کرد.

    اوافزود: باید به این واقعیت توجه کرد که صادرات زمانی می تواند موفق باشد که از تولید قوی در کشور برخوردار باشیم، ولی آنچه که به عنوان مسائل و مشکلات پیش رو در رابطه با صادرات است، طیف متنوعی را در برمی گیرد.

    وی تصریح کرد: به لحاظ قیمت تمام شده کالاهای تولیدی، در رقابت با بازارهای جهانی دچار مشکل هستیم؛ ضمن اینکه به دلیل اینکه در طول سنوات اخیر، بخش صنعت کشور به لحاظ تکنولوژیکی نتوانسته همگام با دنیا شود، به لحاظ کیفیت نیز در برخی کالاها دچار مشکل هستیم.

    شافعی گفت: اگر پیش بینی سهم صنعت در موضوع هدفمندی یارانه‌ها عمل می‌شد، بخش تولید و صنعت کشور از این نظر شاهد عقب ماندگی نبود.

    رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فرسودگی ماشین آلات صنعتی و مصرف انرژی بالا به عنوان یکی از عوامل بالا بودن قیمت تمام شده کالاهای ایرانی خاطرنشان کرد: ایران هنوز عضو سازمان جهانی تجارت نیست؛ در حالی‌که تعرفه های ترخیص کالاهای ایرانی با رقبا فاصله دارد. ضمن اینکه باید به این مشکل، بالا بودن مشکلات حمل و نقل را نیز اضافه کرد؛ این در حالی است که توجه به حمل و نقل موضوع مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

    شافعی با بیان این که بهره بانکی یکی از مشکلات اصلی است، عنوان کرد: مطابق با آمارهای رسمی، سهم مانده تسهیلات بخش صادرات از منابع بانکی، در سال 78 رقمی حدود 5.4 درصد بوده که در سال 94 به 0.5 درصد رسیده است.

    شافعی گفت: اگر صادرات نوک پیکان حرکت اقتصادی کشور است، برای نشستن در جایگاه مناسب نیازمند شرایط ویژه تری نسبت به همه بخش‌های صادراتی هستیم.

    شافعی از برگزاری جلسه با رئیس جمهور برای طرح مسائل و مشکلات صادراتی خبر داد و تاکید کرد: نرخ ارز را نباید سرکوب کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو