عصر بازار

اردوغان در اجلاس D۸ اعلام کرد:

کشورهای عضو D۸ دلار را از مبادلات تجاری حذف کنند

عصر اعتبار- رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه نباید به مبادلات تجاری با دلار به صورت موروثی نگاه کرد، گفت: کشورهای عضو D۸ باید دلار را از مبادلات تجاری حذف و با ارزهای ملی خود انجام دهند که در این صورت ارزهای آنها از فشار دلار آزاد خواهد شد.

کشورهای عضو D۸ دلار را از مبادلات تجاری حذف کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که کشورهای عضو D8 باید تجارت خود را با ارزهای ملی خودشان انجام دهند.

    اردوغان در اجلاس  8 کشور در حال توسعه موسوم به D8 گفت: اگر این کشورها مبادلات خود را با ارزهای ملی خود انجام دهند، ارز آنها از فشاری که به واسطه مبادلات خارجی با دلار بتحمل می‌کند، رها خواهد شد.

    وی گفت: اگر ما تجارت را با ارزهای ملی انجام دهیم، همه کشورهای عضو از این مسئله سود خواهند برد. اعضای کشورهای D8؛ ایران، بنگلادش، اندونزی، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه است.

    ترکیه و بانک مرکزی ایران به طور رسمی برای انجام مبادلات با ارزهای ملی توافق کردند که این اقدامی برای کمک به کاهش هزینه ارزها و مبادلات تجاری خواهد بود.

    چنین توافقی کمک می‌کند تا ایران از شر تحریم‌های یکجانبه آمریکا هم رها شود که اکنون به رغم اینکه گفته می‌شود تحریم‌ها برداشته شده، اما بانک‌های آمریکایی هنوز هم با ایران همکاری نمی‌کنند.

    بانک‌های اروپایی هم با مسئله جدی، مبادله دلار با ایران مواجه هستند.

    اردوغان برای جلوگیری از تضعیف ارز لیر مجبور است توافقات دوجانبه ارزی را توسعه دهد.

    پس از کاهش دو رقمی دو سال گذشته، امسال نیز ارزش لیر 4 درصد در برابر دلار کاهش یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی